26.4.15

Tuntemattomia alueita


Tuli juuri uusi Kaltio, Oulussa ilmestyvä kulttuurilehti. Pidän siitä sen vuoksi että se on niin perinpohjin monikulttuurinen lehti. Sitten siinä on tuo pohjoinen ulottuvuus, jota en tunne.

Nyt luen Pasi Pikkupeuran pitempää juttua Valkea täplä, joka kertoo Kuolan niemimaan saamelaisista ja heidän häviämisestään. Stalin on alun perin ollut asialla tietenkin. Sitä on vaikea olla ajattelematta. En pidä siitä että saamelaiset jäävät sivulauseeksi ja vain sen vuoksi että heitä on niin vähän. Kansanedustajat eivät antaneet kunnollista selitystä siihen, miksi yhden kansan oikeuksia ei vieläkään voitu panna toimeen. Saamelaiset ovat siis kansa joka asuu muun muassa Suomen alueella.

Olin viime viikonlopulla reissussa, pari päivää Tampereella. Entisestä opiskelukaupungista alkaa tulla eksoottinen. Olin yötä Pispalan takana, näin paikkoja joissa en ole käynyt vuosikymmeniin. Kuulin uutisen että Hämeenkadusta tulisi kävelykatu. Jos niin käy, niin tamperelaiset saavat olla onnellisia, heidän ei tarvitse aivan yhtä paljon kärsiä kevätpölystä kuin meidän täytyy. Täällä kun autoilla on melkein ihmisoikeudet.

Muistin yhden varhaisen aamun kaukaisena kevätpäivänä kun kävelin alas Pispalasta tyhjää katua. Olin ollut yökylässä ystävän luona hellahuoneessa, vaikka olisi yhtä hyvin voinut olla Amurissa tai Tammelassa. Kun lähdin tulemaan harjua alas edelleni lähti juoksemaan jostakin ilmestynyt rusakko, joka juoksi siksakkia edelleni melkein Mustalahden satamalle asti. Sitten se ilmeisesti sai vainun syötävästä ruohosta, koska paineli pensaisiin siitä.

Omituinen yöllinen kohtaaminen ei tietenkään ollut sattuma vaan välttämättömyys. Tampere oli ensimmäinen isompi kaupunki jossa olen asunut, ja rusakon tapaaminen oli sykähdyttävä asia. Maalla isoäidin luona rusakoista olisin puhunut vain tulppaaninsipuleiden tuhoajina. Siinäkin oli erilaista ilmaa. Serkku väitti että sipulit söi mäyrä.

Joka tapauksessa elämää Suomessa on kaupungeissakin. Politiikkaa on tullut sekä radiosta että televisiosta viikon verran. Ennen vaaleja eduskunta päätti olla allekirjoittamatta edelleenkään saamelaisten oikeuksia maahan, kieleen ja kulttuuriin – mutta kun YK:n alkuperäisväestön määritelmien mukaan sillä väestöllä on oltava oikeus omaan maahan, niin päätöstä ei voida tehdä. Kun alkuperäiskansojen oikeuksien ratifioinnissa pitää hyväksyä koko määritelmä.

Pikkupeuran pitkässä artikkelissa kerrotaan että Suomen Talvisodan jälkeen propagoitiin Kuolan liittämisestä Suomeen. Professori Jalmari Jaakkola näkyy olleen asialla jo 1941. Artikkelista selviää että ihmiset ja elinkeinot ovat mennyttä. Tätä lukiessa tuntuu käsittämättömältä että venäläisten hävitystyö on ollut niin täydellinen.


Kun tässä asun Unescon maailmanperintöalueen laidalla, niin omituisin tieto on se, että Kuolan saamelaisalueelle on perustettu Unescon suojelema luonnonpuisto. Täältä olisi Kuolan saamelaisten maille pitkä matka, kulttuurisesti se on todennäköisesti liian pitkä. Eikä sinne olisi asiaa muutenkaan, kun ei osaa venäjää, ei osaisi kulkea. En tiedä mitä tätä juttua lukiessa voisi sanoa. Olisiko saamelaisväestö ollut onnellisempi Suomen valtion alaisuudessa?

On minulla muutakin aktuaalista surtavaa. Viron kalasääskipesät ovat taas netissä nähtävillä, täällä ja myös maan toisella reunalla, ja sitä myötä olen aloittanut uudestaan sen pohtimisen, miksi sääksien pitää muuttaa ja aivan yksin, kun siitä seuraa ongelmia. Kun linnut ovat hädissään, hätä tarttuu helposti ihmiseenkin.

Sääkset niin kuin ihmisetkin elävät mielellään saman kumppanin kanssa, mutta ne eroavat talvehtimismatkoillaan eikä ole takuuta siitä, pääsevätkö kumppanitkin takaisin. Aivan niin kuin evoluutio olisi loppunut kesken näiden hienojen lintujen kanssa. Ne näyttävät egyptiläisten hautamaalausten Horus-jumalalinnuilta. Jokainen sääksi, jota olen tarkkaillut on ollut erilainen persoonallisuus. Niillä on selvästi omat luonteensa. Mutta sillä ei taida olla mitään tekemistä evoluution kanssa, koska meissä kaikissa on variaatioita.

On kai sentään mahdotonta, että sääksillä olisi kulttuurievoluutiota? Eihän se toimi edes ihmisten suhteen. Muuten säälimätön terrori pieniä eläjiä kohtaan olisi loppunut jo aikaa sitten. Miksi maailman saamelaisilla ei vieläkään ole omaa valtiota ja määräysvaltaa omiin asioihinsa?



Kevät etenee. Ei taida auttaa kuin toivoa kaiken kuitenkin muuttuvan paremmaksi. Sääksistä joku pari aina onnistuu kasvattamaan muutaman poikasen. Ihmisille soisi omia pesiään samalla lailla, että voivat olla rauhassa keskenään ihmisiä. Kuolasta etelään Karjalassa on vielä kielipesiä, joissa ihmiset voivat oppia karjalaa. Suurin osa pesissä käyvistä on lapsia. Olisi hyvä niille ihmisille, ja meille myös, että Kalevalan kielestä jotain säilyisi. Siellä on alue jonka nimi on Kalevalan piiri.

Ei säilyttämisessä ole kyse nostalgiasta vaan siitä, että ilman juuri sellaista konservatiivisuutta olisi paljon vaikeampi muistaa. Omat juuret ovat tärkeitä ja lähisuvulle tietenkin yhtä lailla. Lähisuku vaikuttaa meihinkin.


5 kommenttia:

  1. Suomenkieleni on niin huono että pyydän anteeksi että kirjoitan vaihteeksi tässä englanniksi...

    The Sami people as well as many indigineous people around the world have suffered from expanding nations eveywhere such as in the Americas, Australia, New Zealand. I have had a particular interest in the Sami who are Finno-Ugrics, and have blogged a bit about them over the years. It is unfair and sad the Sami in Finnish Lapland still have not been recognized as a nation with their own lands and government such as in Norway.

    Did you know that Alaska invited reindeer herders from the Arctic regions of Europe and Russia to come with their reindeer and teach herding to the Inuit? Many of them stayed. There are several related blogs about it that I have followed. This one is quite new to me and may be of interest: http://reindeerherding.org/



    VastaaPoista
  2. Marja-Leena!

    Thank you! I knew you would know something about the subject. I have heard the tone you're using about Canadian indigenous people. I knew that you would understand.

    Now, what you tell there, that's real news. And it's really great that people have started to help each other's out. Just today there was an article about our last government's turn around on ratifying the UN clausul about the rights of each country's first inhabitants.

    I got to tell about that site of yours to Kaltio people, the magazine, where the long article was. Finnish Sami are protesting, and the situation is absolutely unforgivable, as you know. Of course, Russia has not done anything, just the contrary, tried to stop their existence, but Finland should not follow that example. But I'm afraid that the situation is not looking good.

    The writer Pikkupeura is a poet, a translator and writer in general, who is fluent in Sami, Finnish and Russian. You would like him, I'm sure.

    VastaaPoista
  3. Thank you, Ripsa, for your supportive reply. I forgot to say that those first reindeer herders that went to Alaska went in the late 1800s to early 1900s. Baiki.org used to publish a magazine in the US about these people and they still have many of the articles online if you are interested.

    My heart with those Sami as they protest for their rights.

    VastaaPoista
  4. And I do wish I could read Pikkupeura's work! I found only a Facebook link to him but am not into FB. There is so much Finnish literature that I miss out on living on the other side of the world. I know, I complain about that all the time :-) I'm grateful for blogs, like yours, and online sites to keep me somewhat informed!

    VastaaPoista
  5. Marja-Leena,

    Kilt doesn't appear to be in Net. And Pasi Pikkupeura's knowledge is here directed to Kuola Peninsula situation. It's worse there of course.

    Here's a book: Allemann, Lukas: The Sami of Kola Peninsula. About the life of an ethnic minority in the Soviet Union. As this is in the time of the so called socialist regime, it has to do with Stalin purges. Nightmares, that is.

    I see if I can produce you with some kinda bibliography. Our Leo is for some reason looking into Sami linguistics, so he has followed it in Oulu University Sami studies center. You might find something there too.

    There was just yesterday an article in Helsingin Sanomat about Finnish state and it's recent negative attitude to actual Sami people. It seems like the government was listening only Finnish people up in Lapland. That Sami people was not non-partisan! Can you imagine! How could you be non-partisan in your own matter, identity and all?

    VastaaPoista

Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista