tag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post1731559110361694239..comments2024-03-16T17:38:18.465+02:00Comments on Ripsa: KerimistäRipsahttp://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-27735089909548582632015-04-01T19:38:59.866+03:002015-04-01T19:38:59.866+03:00Äh, senkin rontti!
No, olen minä kyllä aika helpp...Äh, senkin rontti!<br /><br />No, olen minä kyllä aika helppo vedätettävä. Tuo juttusi oli kyllä hyvä...<br /><br />No, en usko mitään mitä sanot tänään!Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-83470584776831484862015-04-01T19:24:30.014+03:002015-04-01T19:24:30.014+03:00pistetään vähä aprillipäivän piikkiin.
;)
pistetään vähä aprillipäivän piikkiin.<br />;)<br />-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-5259556361097468182015-04-01T16:21:48.508+03:002015-04-01T16:21:48.508+03:00Olipa huvittavaa. Ettäkö siis naisten logiikan puu...Olipa huvittavaa. Ettäkö siis naisten logiikan puute olisi iso ongelma. Siis vs. niiden johtajamiesten pullistelu.<br /><br />Onneksi ihmisiä on kaikenlaisia ja onneksi kaikilla on vähän kaikenlaisia ominaisuuksia. Huom! en minä aloittanut keskustelua alfauroksista. Mutta olen kyllä huomannut että isojen apinoiden ja ihmisten välisistä eroista keskustellaan.<br /><br />Että onko niitä eroja vai ei.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-61550513550078712132015-04-01T15:32:55.291+03:002015-04-01T15:32:55.291+03:00...En ole ikinä ymmärtänyt niitä.
niin, en tiedä, ...<i>...En ole ikinä ymmärtänyt niitä.</i><br />niin, en tiedä, olisiko se (miesluonto tms. määrite) sitten jotenkin käänteisesti rinnasteinen nk. naisen logiikan kanssa.<br />Se "pieni ero" - mun mielestä se kyllä on elämänsuola.<br />:)-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-49439716768155774452015-04-01T13:08:51.226+03:002015-04-01T13:08:51.226+03:00Joo. Aikuiseksi kasvaminen on aina vain vaikeampaa...Joo. Aikuiseksi kasvaminen on aina vain vaikeampaa jos on ehtinyt olla olemassa näinkin kauan. En kyllä ole sama kuin 17-vuotiaana, onneksi. Se oli kamalaa aikaa. Mutta osa siitä, ihmisistä joita silloin tapasi, asioista, joita piti ajaa ja muuta sellaista, niitä on säilynyt ja ne merkitsivät jotain. Edelleen jollain lailla. Siis kuuskytäluku.<br /><br />Tuo alfaurosjuttu on minusta kyllä enemmän kuin mitään niin koominen. Sellasissa johtajuuksissa ei ole mitään pysyvää. Olen siis kulttuurievoluution kannattaja ainakin siltä osin.<br /><br />Mutta tiedän kyllä että on olemassa gladiaattori-pelejä edelleen. En ole ikinä ymmärtänyt niitä. Tai ehkä ymmärtäisin jos olisin kasvanut semmoisessa ympäristössä, jossa karjumista kentän laidalla pidetään korkeimpana henkisenä suorituksena. Hrmpfh.<br /><br />En tiedä tästä kaupungista juuri mitään muuta kuin sen, että täällä on kassakriisi ja todennäköisesti itseaiheutettu ja siitä pääsemisessä on hommaa joka tuskin luonnistaa noiden päättäjien puolella, nehän ovat samoja ikuisesti ja aamen. Täällä on pidetty tarpeellisena rakennella kilpaurheilutiloja. Tietenkin.<br /><br />Schweitzeria olen lukenut kauan sitten. Tuo on erittäin pätevä muisto kenen tahansa nuoruuden vuosilta.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-47473970100905259712015-04-01T12:40:09.855+03:002015-04-01T12:40:09.855+03:00"Joo, toi on kyllä kokolailla hassu ajatus. E...<i>"Joo, toi on kyllä kokolailla hassu ajatus. Että oltais sellasia mitä ollaan 17-vuotiaina kuviteltu! Tuntuisi kyllä nyt tämän ikäisenä vähän siltä, että hetkinen, olenkos minä ikinä kasvanut aikuiseksi."</i><br />Niin hetkinen, olenkos minä ikinä (joka suhteessa) kasvanut aikuiseksi? tuntus ettei,<br />en vain ole ainut ....<br />löysin Albert Schweitzerilta ja jotain siihen viittaavaa:<br />Memoirs of Childhood and Youth, pp. 97 ff. by Albert Schweitzer: <br /><i>I listened, in my youth, to conversations between grown-up people through which there breathed a tone of sorrowful regret which oppressed the heart. The speakers looked back at the idealism and capacity for enthusiasm of their youth as something precious to which they ought to have held fast, and yet at the same time they regarded it as almost a law of nature that no one should be able to do so. This woke in me a dread of having ever, even once, to look back on my own past with such a feeling; I resolved never to let myself become subject to this tragic domination of mere reason, and what I thus vowed in almost boyish defiance I have tried to carry out.</i><br />och närmast samma på finska:<br /><i>Kuuntelin nuoruudessani aikuisten keskusteluja, jotka henkivät sydäntä särkevää surua ja murhetta. Keskustelijat muistelivat, kuinka he olivat nuorina olleet idealisteja ja kyenneet innostumaan. Näitä ominaisuuksia he pitivät arvokkaina ja heidän olisi mielestään tullut pitää niistä kiinni, mutta samalla heistä oli miltei luonnonlaki, ettei kukaan tähän pystyisi.<br />Heidän puheensa saivat minut kauhistumaan ajatusta, että joutuisin kertaakaan elämässäni muistelemaan menneisyyttäni tuollaisin tuntein. Päätin etten koskaan alistuisi pelkän järjen surkeaan pakkovaltaan.</i><br /><br />En mäkään vaihtaisi osia homekorvien kanssa.<br />Tuo mitä sanot ettei oikeassa ole elämässä alffauroksia - mä näen niitä nykyaikaisilla colosseumeilla kokonaisia joukkueellisia. Harmi että teillä Vaasassa vain ei taida vielä olla lätkässä oikein verenmakusuussa.<br />Mutta kyllä se siitä!<br />:)-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-61063486497500588172015-03-31T23:23:36.985+03:002015-03-31T23:23:36.985+03:00Joo, toi on kyllä kokolailla hassu ajatus. Että o...Joo, toi on kyllä kokolailla hassu ajatus. Että oltais sellasia mitä ollaan 17-vuotiaina kuviteltu! Tuntuisi kyllä nyt tämän ikäisenä vähän siltä, että hetkinen, olenkos minä ikinä kasvanut aikuiseksi.<br /><br />Kyllä ihmisen pitää soittaa, kirjoittaa, näytellä, laulaa, kaikkea mahdollista niin kauan kuin ylipäänsä pystyy ja tahtoo. Muutenhan ihminen kuolee pystyyn. Kyllä, ehdottomasti.<br /><br />Kutsuiko Anna Freud sitä puolustusmekanismiksi? Olen usein miettinyt mitä se tytär mietti ihmisenä olemisesta, en ole muuta kuin joskus silmäillyt hänen ajatuksiaan.<br /><br />En oikein usko että oikeassa elämässä on olemassa alfauroksia, sen paremmin kuin alfanaaraitakaan. Ehkä vielä simpanssilaumassa oli. Mutta meillä nyt sentäs on olemassa sosiaalinen kulttuuri, joka sallii meille varioimisen. Meidän ei tartte olla samanlaisia kuin edeltävät sukupolvet.<br /><br />Se sitten on eri asia, että mitä me niistä edeltävistä polvista tiedetään. Tai halutaanko me niistä oppia yhtään mitään.<br /><br />Mikä sun mielestäs sitten on sitä hulluutta? Putinismit? Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-2692994877109488712015-03-31T16:39:37.834+03:002015-03-31T16:39:37.834+03:00"Nuoruuteen kuuluu nimittäin myös kaikkivoipu...<i>"Nuoruuteen kuuluu nimittäin myös kaikkivoipuus. Tottakai. "</i><br /><br />niin. mä olen ny se mitä 17-vuotiaana ajattelin olevani. Ton Ripsan mielestä se kenties on jollain tavalla kai ihan regressiivistä jos'n hepulla "oma bändi" yms. tällä iällä.<br />Mä koin sen kuitenkin lähinnä niin kuin tosa ylhäällä seisoo,<br /><br /><i>"Eläimen viisaus ja varovaisuus, siis sellaisen oikean, luonnonvaraisen on sitten taas tae sen hengissäsäilymisestä ja kyvystä tuottaa jälkeläisiä."</i><br />Aikansa kutakin,<br />kaikki muutoksethan ihminen selittää itselleen kuitenkin parhain päin.<br />(kats. Anna Freud: Minuuden puolustusmekanismit)<br />Itse kyllä tuumin että miesluonto, se mikä alfauroksella määrittää on jotain, mikä olis enemmän esiin nouseva vaisto, sellane, jok'on lähempänä hulluutta kuin viisautta ja varovaisuutta.-rhhttps://www.blogger.com/profile/07774744200740715094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-43441675395716337432015-03-28T18:52:39.810+02:002015-03-28T18:52:39.810+02:00Liisu,
ihmisissä on se vajavuus, että harva tunte...Liisu,<br /><br />ihmisissä on se vajavuus, että harva tuntee eläimiä, jotka saavat tehdä tismalleen oman tahtonsa mukaan, mennä ja tulla. Ihminen tuntee vain itse kesyttämänsä ystävät (vrt. Pikku Prinssi ja kettu). Sen vuoksi ihmisen "tuntemat" eläimet ovat varmasti enimmäkseen niitä, jotka ovat tavalla tai toisella oppineet miellyttämään ihmisiä. Esimerkiksi kotieläimiä.<br /><br />Ihmiseläintarhat ovat sitten se hankalampi paikka jopa ihmisille ja niitä on aika paljon, kouluista lähtien. Tässä vedotaan siihen että ihminen on laumaeläin.<br /><br />Mutta on selvä että oli sitten kyse mistä tahansa eläimestä, joka on ihmisestä riippuvainen, niin sitä on autettava. Siitä on kyse myös kertomasi Onni-koiran tarinassa.<br /><br />On paljon nuoria ihmisiä, jotka jo menevät omaa tietään minne sattuu. Usein on niinkin, ettei heidän tielleen kannata asettua. Nuoruuteen kuuluu nimittäin myös kaikkivoipuus. Tottakai. <br /><br />Eläimen viisaus ja varovaisuus, siis sellaisen oikean, luonnonvaraisen on sitten taas tae sen hengissäsäilymisestä ja kyvystä tuottaa jälkeläisiä.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-25753733613897452512015-03-28T18:22:53.509+02:002015-03-28T18:22:53.509+02:00Ripsa, ajatuksesi kulkevat monessa asiassa, johon ...Ripsa, ajatuksesi kulkevat monessa asiassa, johon tekisi mieli ottaa kantaa (mikä se onkin, että sitä innostuu ajattelemaan asioita joita joku tuo esiin blogissaan). Esim. eläimet. <br /><br />Olen alkanut uskoa eläimiin melkein enemmän kuin ihmisiin. Ihailen niiden tyyntä rauhaa, silloin kun ne ovat saaneet vatsansa täyteen eikä niiden tarvitse pelätä, että joku hyökkää niiden niskaan ja syö suuhunsa.<br /><br />Kotieläimet ovat erikoisasemassa. Ne ovat riippuvaisia ihmisistä, kokisivat kovia jos joutuisivat itse hankkimaan ruokansa ja suojaamaan itseään talven pakkasilta.<br /><br />Kissat ehkä parhaiten pärjäisivät. Mutta niillekin on olemassa koteja, joihin niitä korjataan, jos ovat ihmisen hylkäämiä, kodittomia.<br /><br />Meillä on nyt kaksi päivää ollut Onni talossa. Onni on koira, jonka emäntä on paraikaa pohjoisessa diabetes-asioissa, niin hän sanoi. <br />Onni on ihana. Se on vanha ja rauhallinen ylämaanterrieri. Mustat silmät tuijottavat suoraan silmiin, ja jos se näkee tai kuulee joutsenen ääntä se pörhistyy ja säntäilee sinne tänne innoissaan. Sen elämänhistoria liittyy joutseniin. Nuorena joutsenet olivat kuulema sen ainoita ystäviä, kun se oli jätetty yksin päiviksi saareen. <br />Nyt se on vaihtanut kotia. Yksi sukulaistyttö pelasti sen kuolemalta. Sitä otiin viemässä viimeiselle piikille, kun tämä tyttö kuuli siitä, hän oli pyytänyt Onnia omakseen. Ja sai. Tyttö on nyt Amerikassa, mutta hänen äitinsä huoltaa ja hoitaa Onnia. Onni on käynyt hammaslääkärissä, eläinlääkärissä, kampaajalla (turkinleikkaus)) syö parasta mahdollista ruokaa. Onni on onnellinen. Kaikki tykkäävät Onnista.<br /><br />Toinen asia, jossa olen samaa mieltä, on nuoret ihmiset. Ne ovat ihania, jos ovat löytäneet itselleen päämäärän ja elämälleen tarkoituksen, jonkun asian, jonka tuntevat omakseen. Sitten on niitä syrjäytyneitä, jotka ovat hakoteillä elämänsä suhteen. Heitä pitäisi auttaa, ja kai sitä yritetäänkin, muttei se ole aina yksinkertaista, eivätkä he aina halua tulla autetuiksi.Liisuhttps://www.blogger.com/profile/17780348428314715475noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-91288114563158690482015-03-26T18:27:28.022+02:002015-03-26T18:27:28.022+02:00Marja-Leena,
tämä on sisäkissa, joten on mahdolli...Marja-Leena,<br /><br />tämä on sisäkissa, joten on mahdollista että se on mahdollisesti enemmän kipeä kuin nuo pihalla juoksentelevat kissat, jotka syövät rottia ja lintuja, jos saavat kiinni. Ihmisten tekemä ruoka ei ole sitä kokonaista liharuokaa, raakaa, jota kissat syövät. Kissa ei tulisi toimeen sillä dieetillä joka ihmisillä on.<br /><br />Nuo kissanruuat on kyllä laskettu hyvin tarkkaan että sitä tai tätä ruuassa on, mutta eläinlääkäritkään eivät tarkkaan tiedä millaista ruokaa ne ihmisten kanssa voisivat syödä. Navettakissat eivät juuri ihmisiltä saaneet ruokaa, maitoa vain.<br /><br />Lidialla on ilmeisesti ollut pentuja. Todistettiin kerran kun sisään asteli ulko-ovesta pieni eksynyt kissanpentu, että äidinvaistot sillä ovat olemassa. Se rupesi nuolemaan pikkukissaa, mutta pikkukissa otti ja raapaisi ja puri.<br /><br />Lidia sai siltä pikkukissalta kissojen keltataudin. Omistaja tuli hakemaan sitä pentua, joka oli päässyt oven avauksella ulos tuntemattomassa paikassa. <br /><br />Nuoret. Olisipa hyvä jos heillä olisi kaiken aikaa hyvä ja monipuolinen taidekasvatus. Nuoriso voisi hyvin ja osaisi aika helposti löytää paikkansa siinä tulevaisuudessa, josta me vanhat emme tiedä mitään. <br /><br />Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-40668840076431570592015-03-26T18:15:21.727+02:002015-03-26T18:15:21.727+02:00Kaunis kuva Lidia kissastasi! Ikävä että sairastel...Kaunis kuva Lidia kissastasi! Ikävä että sairastelee. <br /><br />'Oi nuoruus' taitaa tulla monen meidän iäkkäimpien huuleen kun nuorempia katsotaan, ovathan ne tulevaisuus. Ajatteleekohan Lidia samoin kun näkee pikku kissoja?marja-leenahttp://www.marja-leena-rathje.infonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-84233440792494330952015-03-26T09:03:03.065+02:002015-03-26T09:03:03.065+02:00Keiju,
joo, tiedän. Silti se tyytyväinen pyöreä p...Keiju,<br /><br />joo, tiedän. Silti se tyytyväinen pyöreä patsaskin saatetaan peittää kukkaköynnöksin aivan niin kuin buddhalaistemppeleiden ulkopuolella olevat hahmot. Sitten minulla on semmoinen hatara käsitys että zenbuddhalaisuuden buddha on vähän erinäköinen, siis se japanilainen.<br /><br />Ne suuret patsaat siellä Silkkitien varrella, jotka Talebanit räjäyttivät, olivat vanhoja ja laihoja.<br /><br />Mutta tyyneys sisältyy kyllä myös tyytyväiseen hymyynkin...Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-65166029644381110552015-03-25T23:46:09.072+02:002015-03-25T23:46:09.072+02:00Tarkennusta vähän tällaiseen meikäläisen tyyliin –...Tarkennusta vähän tällaiseen meikäläisen tyyliin – pyydän anteeksi: naureskeleva mahakas intialaistyyppinen patsas ei ole Buddha. Se on pelkkä "onnen tuoja". Buddha on kaikissa kuvissa ja patsaissa aina hoikka, komea ja tyyni mieleltään.Jokke Karjalainenhttps://www.blogger.com/profile/08290212913235968184noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-39062405656479944962015-03-25T10:10:48.198+02:002015-03-25T10:10:48.198+02:00Meri,
olen nähnyt vastaavan dokkarin joitakin vuo...Meri,<br /><br />olen nähnyt vastaavan dokkarin joitakin vuosia sitten, nuorten teatterintekijöiden yhteiskeikkoja, palestiinalaisten ja israelilaisten. Nyt iski sellainen tunne, että entäs jos se porukka kävi täällä asti kylässä. Olisi sillä tavalla mahdollista, että meillä on paljon nuoria jotka harrastavat teatteria.<br /><br />En tiedä onko tässä kyse samasta porukasta. Olen aika usein käyttänyt itse teatteria yhteisön peilinä, se toimii. Sen avulla voi tuoda yhteen muuten puhumatonta porukkaa. <br /><br />Suomi on sellainen maa, että täällä teatterilla on ollut se rooli. Tämän hetken tilannetta en tiedä. Olisi kyllä sääli jos teatteri suistuisi semmoiseen että vain ammattilaiset saavat sitä käyttää omaksi ylösrakennuksekseen.<br /><br />Varaventtiilinä teatteri toimii kyllä, ilman muuta. Siitä mielestäni oli kyse myös siinä palestiinalais-israelilaisessa porukassa. Mutta turhia provokaatioita ei siinäkään saa olla.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-13117716007534257022015-03-25T09:49:12.526+02:002015-03-25T09:49:12.526+02:00ripsa
taiteilijat saattavat onnistua siinä, missä...ripsa<br /><br />taiteilijat saattavat onnistua siinä, missä suuret rauhanneuvottelijat epäonnistuvat: yhteyden löytämisessä. katsoin juuri yhden bbc-dokumentin, joka kertoi palestiinalaisjordanialais-israelilaisesta teatteriesityksestä, sen synnystä ja ensi-illasta. dokkarin alussa näyttelijät kutsuttiin harjoituksiin ja dokkarin lopussa, kuuden viikon kuluttua, mentiin yleisön eteen.<br /><br />dokumentti vahvisti kyllä sen, että asiat eivät ole taidettakaan tehdessä yksinkertaisia. monisatavuotiset ristiriidat ovat oitis mukana harjoitusprosessissa. tai jos ei siinä, niin ainakin näyttelijöiden tulisissa kommenteissa. tulos kuitenkin todisti, että se voi olla mahdollista. siis se, että vihollisuus sulautuu edes jonkinasteiseksi yhteisyydeksi.<br /><br />meriAnonymousnoreply@blogger.com