tag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post1142999424455744605..comments2024-03-16T17:38:18.465+02:00Comments on Ripsa: Kirjan imuRipsahttp://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-10280565308731913352008-02-27T16:57:00.000+02:002008-02-27T16:57:00.000+02:00Hups, Veloena tällä kertaa. Ja tässä samassa komme...Hups, Veloena tällä kertaa. Ja tässä samassa kommenttirimpsussa kommentoin Ruun haastetta, jossa piti nimetä HELMIÄ omassa minässään.<BR/><BR/>Kävin kertomassa Ruulle että en minä kyllä voi, kun ei itteään saa kehua, saati löytää ittestään hyviä puolia.<BR/><BR/>Veloenan haaste on äärettömän haastava. Siihen kyllä pitää vastata kieltävästi ihan vain sen takia, että minulla ei juuri näitä bloggauksia vielä ole, vain muuta.<BR/><BR/>Asfaltoidut mantereet esimerkiksi, tai kodittomat koirat. Mutta tämäkin pahus sisältää haasteen sanoa jotain TODELLISESTA ITSESTÄÄN.<BR/><BR/>Olisin ehkä saattanut sanoa jotain muista, mutta todellisesta itsestäni en kyllä osaa sanoa yhtään mitään.<BR/><BR/>En oikein usko että se on edes olemassa. Siis että kun sipulia kuorii, kuorii ja kuorii, niin sisällä ei ole mitään. Ihan luonnollinen juttu!<BR/><BR/>Olisin voinut ottaa haasteen ehkä vastaan jos olisin ollut bloggarina vähän kauemmin.<BR/><BR/>Täytyy vain pyytää kaikkia ihmisiä lukemaan kaiken maailman kirjoja, sieltä löytyvät vastaukset.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-44252619881060007192008-02-27T16:28:00.000+02:002008-02-27T16:28:00.000+02:00Läps, olet haastettu meemiin! Reagoi miten parhaak...Läps, olet haastettu meemiin! Reagoi miten parhaaksi näet!<BR/><BR/>http://skblogit.fi/veloena/?p=1345Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-27030862628748347902008-02-26T11:59:00.000+02:002008-02-26T11:59:00.000+02:00Ruu, niinhän se on.Minä en mitenkään suuttunut, ol...Ruu, niinhän se on.<BR/><BR/>Minä en mitenkään suuttunut, olin ahdistunut koska koin että minulla ei ole OIKEUTTA tuommoiseen hellintään koska maailma on niin täynnä hirmuista epäoikeudenmukaisuutta.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-64404414094388299292008-02-26T01:36:00.000+02:002008-02-26T01:36:00.000+02:00On hämmästyttävää kuinka eri tavoin voi mieltää ka...On hämmästyttävää kuinka eri tavoin voi mieltää kauneushoitolan lahjakortin merkityksen. Minä annoin sellaisen lahjaksi monia vuosia sitten eräälle henkilölle, koska ajattelin, että kukapa nyt ei pienestä hemmottelusta ja läpyttelystä tykkäisi (minä ainakin!), mutta ko. tyyppi veti herneet nenäänsä: "Olenko minä muka niin vanha ja ryppyinen jo, että tarvitsen oikein HOITOJA?!?" Aah... että me ihmiset ollaan erilaisuudessamme värikkäitä! -ruuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-60759400629289465582008-02-24T17:46:00.000+02:002008-02-24T17:46:00.000+02:00Obeesia! Kirjaa minä tuolla alunperin ylistinkin.T...Obeesia! Kirjaa minä tuolla alunperin ylistinkin.<BR/><BR/>Toivottavasti löytävät sinulle tuon Labyrintissä. Nimittäin minulla näkyy olevan jostakin kirjastosta poistettu kappale. <BR/><BR/>Tuntuu pahalta että kirja ei ole enää kirjastossa, mutta tuntuisi myös pahalta ellen olisi ostanut sitä poistomyynnistä. <BR/><BR/>Sitä ei ollut varmaan juuri kukaan lainannut.<BR/><BR/>Hessen Arosusi on ollut varmaan melkein kaikkien nuoruuden teos, niin minunkin. <BR/><BR/>Outoa on, että ahmimisikäni ei tunnu loppuvan lainkaan...Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-91066056165659368982008-02-24T12:08:00.000+02:002008-02-24T12:08:00.000+02:00Tämän kirjallisen keskustelun lomaan ilmoitan, ett...Tämän kirjallisen keskustelun lomaan ilmoitan, että varasin kirjastosta Labyrintin. En ole sitä koskaan lukenut. Minun nuoruuteeni kuului Hessen Arosusi.<BR/><BR/>Vaikka olen kirjallisuuden kuluttaja ja opiskellutkin sitä cumuun asti, en ole oppinut keskustelemaan siitä analyyttisesti. Minä vain nautin lukemastani - tai sitten en.<BR/><BR/>Saan nykyisin lähes kaikki kirjavinkkini blogeista. On niin helppoa siirtyä heti kirjaston sivuille ja varata kiinnostava teos. Kirjasto ilmoittaa sähköpostilla minulle, kun tilaamani kirja on saapunut lähikirjastoon. <BR/><BR/>Elokuvat ja teatteri tulivat maailmaani vasta aikuisena. Siksi kai kirjat ovat edelleen minulle ykköstaidemuoto. Sitä paitsi esittävää taidetta katsomaan pitää erityisesti lähteä ja lähteminen on kovin vaikeaa. Kirjoista saa nauttia kotona.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-47701455858587671552008-02-23T14:43:00.000+02:002008-02-23T14:43:00.000+02:00Kumpiakin voi olla liian paljon tai liian vähän ri...Kumpiakin voi olla liian paljon tai liian vähän riippuen elämäntilanteesta, iästä, sairaudesta tai naapurin äänekkyydestä johtuen.<BR/><BR/>Radion ei pidä antaa soida liian kovaa.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-46775755966531682672008-02-23T14:22:00.000+02:002008-02-23T14:22:00.000+02:00Meri sanoi, että on vain rajallinen määrä tunteja ...Meri sanoi, että on vain rajallinen määrä tunteja käytettävissä, mihin minä, että on vain rajallinen määrä tunteita käytettävissä. Sen pituinen se.a-khhttps://www.blogger.com/profile/01069717134981741456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-10930171360787423202008-02-23T12:12:00.000+02:002008-02-23T12:12:00.000+02:00Kalevi, jotain häikkää on nyt ollut lähetyksessä, ...Kalevi, jotain häikkää on nyt ollut lähetyksessä, koska en meinannut millään saada tuota edellistä, eli "Rajallinen määrä tunteita käytettävinään" siis julkaistuksi. Äsken. <BR/><BR/>Bloggeri väitti että ei voi toteuttaa pyyntöäni! Vaikka se oli siellä jonossa ihan asiallisesti.<BR/><BR/>Eli missään nimessä en moderoinut yhtikäs mitään, ellet ole sitten edellispäivänä lähettänyt jotain jota en ole saanut lainkaan.<BR/><BR/>Tuo kyllä tuli julkaistuksi ihan asiallisesti, kun oletit että moderointi toimii hyvin...<BR/><BR/>Ehkä bloggerilla on huumorintajua, mutta semmoista vähän kieroa!<BR/><BR/>Kenen tunteista muuten puhuit? Tulee sellainen olo että viesti on ollut matkalla kauan, joten en tiedä mihin väliin se olisi kuulunut.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-46713057293933516612008-02-23T11:59:00.000+02:002008-02-23T11:59:00.000+02:00No, Ruu, oli se kaamea se helmi-juttukin, vaikka s...No, Ruu, oli se kaamea se helmi-juttukin, vaikka se ei ollutkaan sinulta alunperin!<BR/><BR/>Voitko kuvitella: sain joskus nuorempana kerran kauneushoitolaan lahjakortin ystävältäni syntymäpäivänä, enkä kertakaikkiaan voinut käyttää sitä enkä siihen hätään löytänyt ketään muutakaan, koska oli joku sota tai nälänhätä tai muu jossain päin maailmaa ja minusta joku kauneushoitola olisi ollut niin kamalan väärin!Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-26199899110375155232008-02-23T11:20:00.000+02:002008-02-23T11:20:00.000+02:00Taisin laittaa eilen asiallisen kommentin. Moderoi...Taisin laittaa eilen asiallisen kommentin. Moderointi toimii todella hyvin.a-khhttps://www.blogger.com/profile/01069717134981741456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-37755982710851041192008-02-23T09:40:00.000+02:002008-02-23T09:40:00.000+02:00Kovan haasteen lykkäsit!:) -ruuKovan haasteen lykkäsit!:) -ruuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-30211052109886738702008-02-23T02:41:00.000+02:002008-02-23T02:41:00.000+02:00Rajallinen määrä tunteita käytettävänään...Rajallinen määrä tunteita käytettävänään...a-khhttps://www.blogger.com/profile/01069717134981741456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-71932998996928384492008-02-22T21:22:00.000+02:002008-02-22T21:22:00.000+02:00Muistan itse nuorena ajatelleeni että teatteri vet...Muistan itse nuorena ajatelleeni että teatteri vetää puoleensa koska se on kolmiulotteista. Ihmiset NÄYTTELEVÄT jotain roolia ja näyttämö NÄYTTÄYTYY joksikin muuksi kuin styroksiksi, laudanpätkiksi ja maaliksi.<BR/><BR/>Sitten ajattelin mikä sen erottaa elokuvasta. Juuri se ja sama: kolmiulotteisuus.<BR/><BR/>Oletko katsellut pienenä View Master-kuvia? Niissä on minusta paljolti sama efekti kuin näyttämöllä. Ihmisistä heittyy varjo, mutta se voi olla aivan eri värinen kuin sen pitäisi olla spotin takana. Varjoilla voi maalata.<BR/><BR/>No, illuusiotahan se on kaikki, tanssi, elokuva, teatteri. Sen katsomiseen tarve kokea tarinoita.<BR/><BR/>Aloitin siitä että kirja kulkee aina mukana. Kyllä se on ehkä täydellisin taideluoma siksi, että mielikuvat syntyvät omassa päässä.<BR/><BR/>Kuunnelman jo sanoit, siinähän joutuu mielikuvittelemaan samaten tapahtumat omien aivojen sisällä.<BR/><BR/>Niin että jos ei sinulla ole aikaa teatterille, niin ei ole monilla muillakaan - Suomi nyt vain sattuu olemaan teatterihullua sakkia täynnä.<BR/><BR/>Ja minkä takia? Ei aavistustakaan. Oltaisiinkohan täällä esimerkiksi niin estyneitä, että teatteri ottaisi ja ravistaisi vähäksi aikaa hereille, varsinkin jos itse on näyttämöllä?<BR/><BR/>RipsaRipsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-19879965964951427502008-02-22T14:04:00.000+02:002008-02-22T14:04:00.000+02:00kokemukseni on se, että istuessani teatteriesityks...kokemukseni on se, että istuessani teatteriesityksessä informaation keräilytehtäviä hoitavat aistini kertakaikkiaan epäonnistuvat niiden vastuulle jätetyssä tehtävässä. <BR/><BR/>elokuvan, tanssin, musiikin ja kuvataiteen kohdalla ne taas hoitavat hommansa barometrin tarkkuudella. ja radiokuunnelmat ovat aivan mahtavia ja menevät suoraan sydämeen.<BR/><BR/>tiedän että tämä teatteri-antipatiani on äärimmilleen vietyä mustavalkoisuutta ja että olen ehkä jollakin tavalla viallinen ja väärin viritetty resonoidakseni ko. genren kanssa.<BR/><BR/>mutta yritän nähdä sen niin, että kun ihmisellä kuitenkin on vain rajallinen määrä tunteja käytettävänään, miksi tuhlata niitä johonkin, jonka merkitys itselle on niin vähäinen.<BR/><BR/>onnekseni koituu ehkä se seikka, että teatteriys on aika väljä käsite. <BR/><BR/>esimerkiksi raitiovaunussa, kadulla, kahvilassa ja kapakassa voi seurata laitosteattereiden sisartaidetta livenä. se on suurenmoista sekä dramaturgian että estottomasti soljuvan toteutuksensa kannalta.merihttps://www.blogger.com/profile/05907364112383440079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-47746818492574268032008-02-22T11:12:00.000+02:002008-02-22T11:12:00.000+02:00Toivottavasti Kaisa Korhonen on löytänyt näkökulma...Toivottavasti Kaisa Korhonen on löytänyt näkökulman antiikin klassikkoon ja toivottavasti ennen kaikkea ihmiset käyvät esitystä katsomassa.<BR/><BR/>Kysymys on nyt tekstin suhteen jälleen käännöksestä. Paljon riippuu siitä, kuka sen on suomentanut. Onneksi nykyään on yleensä niin että uutta esitystä varten teatteri tilaa myös uuden suomennoksen. Mutta ei aina. <BR/><BR/>Aiemmat käännökset ovat eittämättä olleet mitallisia. Jonka esittämistä on hankala seurata. Toisaalta on myös koulukunta jonka mukaan vapaan mitankin käyttämisessä on menty liiallisuuksiin.<BR/><BR/>Minulla on tässä käsissäni arvoitus. Se on pieni kirjanen WSOY:n Klassisesta sarjasta ja numero 2, vuodelta 1949, tätini kirjastosta, Euripideen Medeia, suomentanut Otto Manninen.<BR/><BR/>Olen yrittänyt katsoa kirjastoista ja joka paikasta, mutta tämän klassisen sarjan jäljet päättyvät tähän. Kirjassa on oikein hyvä selitysosio myös, se ei ole hutaisten kustannettu.<BR/><BR/>Tuli nimittäin mieleen että kyllä teatterin katsojalle voisi maistua tekstin lukeminen etu- tai jälkikäteen.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-91291211083351269012008-02-22T09:58:00.000+02:002008-02-22T09:58:00.000+02:00Savon sanomat 1.2.2008, näytelmästä Elektra (oulun...Savon sanomat 1.2.2008, näytelmästä Elektra (oulun kaupungiteatteri):<BR/><BR/>”Korhonen näkee Elektrassa suoran yhteyden 2000-luvun lapsiin, jotka istuvat yksin tietokoneruutujen edessä tuijottamassa räävitöntä ja kaikkialla vellovaa väkivaltaa. Korhosen mukaan näillä lapsilla ei ole mitään keinoa käsitellä näkemäänsä.”<BR/><BR/>- hirliiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-87911678381894919422008-02-22T09:50:00.000+02:002008-02-22T09:50:00.000+02:00"Meillä tuo seurue-ajattelu on jäänyt vähän laitos..."Meillä tuo seurue-ajattelu on jäänyt vähän laitosajattelun jalkoihin, mikä mielestäni on kyllä sääli."<BR/><BR/>itseasiassa suomessa tehdään tavattoman paljon (harvinaisen paljon muihin euroopan maihin verrattuna) teatteria. juha hurme sanoi joitakin vuosia sitten eräässä television kulttuurikeskustelussa, että: hyvänen aika hyvää teatterityötä tehdään kokoajan! kun muut keskustelijat olivat sitä mieltä, että teatteri on kuollut taidemuoto suomessa...<BR/><BR/>oulun kaupungiteatterissa menee kaisa korhosen kiitetty ohjaustyö;<BR/>Aiskhylos - Sofokles - Euripides:<BR/>ELEKTRA. jos olisin lähempänä menisin katsomaan.<BR/>- hirliiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-68145404818388975332008-02-21T21:36:00.000+02:002008-02-21T21:36:00.000+02:00Runoilijanvapautta!Muistan kun ihmettelin kirjalli...Runoilijanvapautta!<BR/><BR/>Muistan kun ihmettelin kirjallisuustieteessä että miten on kutsuttu näytelmäkirjailijoitakin runoilijoiksi. Mitenkäs muutenkaan!<BR/><BR/>Shakespearelle kyllä paljon plussaa "oikeasta" runoudesta, soneteista, rakkauden lukemattomista ilmaisumuodoista jotka Wanha William tuli luoneeksi.<BR/><BR/>Miksei suomessa voisi verrata Shakespearen kielenuudistusta (ja Chaucerin ennen häntä) Aleksis Kiveen ja Volter Kilpeen?<BR/><BR/>Meillä vain kieli on tapahtunut paljon nopeammin kuin englanti. Tai on se varmaan tapahtunut, mutta siitä ei ole nuotinnoksia.<BR/><BR/>Mutta sitähän minä tuolla ihan heti jo sanoin, että jos suomalainenkin näytelmäkirjallisuus olisi kaikki kirjoissa ja kansissa niin kyllä meillä sitä olisi paljon.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-62020024546408458762008-02-21T21:07:00.000+02:002008-02-21T21:07:00.000+02:00shakespearen ilmerikkaus on ihan tyrmistyttävä kai...shakespearen ilmerikkaus on ihan tyrmistyttävä kaikessa yltäkylläisyydessään. kaikenlaisia vertauskuvia ja sananparsia syydetään helminä yhteen läjään.<BR/><BR/>siihen aikaan ei taatusti ollut minkäänlaisia akatemioita kielenkehitystä valvomassa, vaan kieli oli luultavasti ihan 'juoksevassa' tilassaan.<BR/><BR/>sanaluokista ei williamilla aina ollut hajua, vaan teonsana muovattiin siitä käsiin osuneesta nimi- tai laatusanasta, joka sattui vastaan tulemaan.<BR/><BR/>nunna sai nimen 'cloystress' ja jostakin uskonlahkosta tuli 'questants'. päätteitä soviteltiin niin ja näin. uusia sanoja tekaistiin surutta, sellaisia kuin 'opposeless', ja 'vastidity' ja 'inaidible'. vähennysmuodotkin sorvattiin tarkoituksiinsa esim. näin: 'smilets' ja 'crownets'.<BR/><BR/>ja maistelepa sellaisia sanoja kuin 'esperance' ja 'oeillade', jotka hän lainasi ranskan kielestä.<BR/><BR/>volter kilpeä ei tietenkään voi verrata shakespeareen kirjailijana, mutta olettaisin, että se tapa, millä kumpikin käyttää sanoja tunteensa avulla on sama.merihttps://www.blogger.com/profile/05907364112383440079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-7517553325164291802008-02-21T15:20:00.000+02:002008-02-21T15:20:00.000+02:00Jah. Mutta sanoit tuolla aiemmin jo itsekin että t...Jah. Mutta sanoit tuolla aiemmin jo itsekin että tilanne teatterin suhteen voi olla joko-tai (ollako vai ei?) ja siis siitä seuraa että se on myös sekä-että.<BR/><BR/>Orkesterit ja teatterit ovat niitä yhteisötaidemuotoja ja ne toimivat todennäköisesti aika eri tavalla kuin yksittäisten puurtajien taidemuodot.<BR/><BR/>Sinfoniaorkesteri "soi", siis yhtenä monipäisenä otuksena.<BR/><BR/>Voin olla väärässä, mutta tuntuu siltä että Suomen teatteri on menossa astetta kaupallisempaan suuntaan.<BR/><BR/>Jos käytän mittanauhana itseäni, niin on pitkä, kun olisin itse halunnut oikein kovasti jotakin esitystä katsomaan. Pettymyksiä on ollut liikaa.<BR/><BR/>Mutta itse on vain yksi näkijä. Sen takia sinun pohdiskelusi mahdollisesta kirjallisesta mallista on mielenkiintoista.<BR/><BR/>Shakespearenkin uskalsit manata esille! Siinä vasta tekijä. Meillä on kootut in English ja kymmenisen vuotta sitten tajusin osaavani lukea niitä ja siitä pitäen olen nautiskellut niistä - salaa itseltänikin.<BR/><BR/>Luen niitä ehdottomasti kirjallisuutena jossa on viittauksia herraties mihin. En kuvittele mielessäni haamua kun sulkeissa lukee että (haamu poistuu), useimmiten manaan Shakespearen yksisilmäisyyttä, että piti mennä sillä tavalla rajoittamaan ohjaajan ja ryhmän vapautta. <BR/><BR/>Shakespeare tuli tehneeksi vääryyttä minullekin, lukijalle!<BR/><BR/>Shakespearella oli onnekseen näytelmäseurue ja hän oli lukenut kaveri. Kyllä sellainen näytelmiä pystyi kirjoittamaan.<BR/><BR/>Meillä tuo seurue-ajattelu on jäänyt vähän laitosajattelun jalkoihin, mikä mielestäni on kyllä sääli.<BR/><BR/>Sirkustahan sen pitäisi olla yhteiselle kansalle!Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-14386876267252026812008-02-21T14:31:00.000+02:002008-02-21T14:31:00.000+02:00ripstässä teatterikeskustelussa maalaan itseni näe...rips<BR/><BR/>tässä teatterikeskustelussa maalaan itseni näemmä aika nopeasti nurkkaan. <BR/><BR/>poikani sanoikin tuntemattoman sotilaan jälkeen, että aivokudoksestani puuttuu 'thalia' ihan kokonaa. <BR/><BR/>toivottavasti ehdin vielä hankkia sinne aivorungon ja aivokuoren väliin muutaman teatterisykkyränkin!merihttps://www.blogger.com/profile/05907364112383440079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-7168089650270668842008-02-21T13:31:00.000+02:002008-02-21T13:31:00.000+02:00Meri! Oletko varma että osaat sanoa mikä on Tuntem...Meri! Oletko varma että osaat sanoa mikä on Tuntemattoman ydinsanoma?<BR/><BR/>Onko ydinsanoma nimenomaisesti jollain määriteltävällä tavalla eeppinen?<BR/><BR/>Dramatisoinneissa on juuri tuo ydinongelma. Ja sen vuoksi niistä ollaan usein eri mieltä.<BR/><BR/>Actioniksi Tuntematon ainakin taipuu oikein hyvin. Ja kirja on sen lisäksi hauska.<BR/><BR/>Itse olen nähnyt Tuntemattoman Pyynikin kesäteatterin version vuonna 1960 vai oliko se 61. Sattui kohdalle sellainen esitys, jossa järveltä nousi nopea ja raju ukkonen, kun juuri oli ajettu tankit sisään yhdelle osalle niemeä.<BR/><BR/>Pari isoa mäntyä kaatui katsomoon ja esitys piti keskeyttää. Minusta ulkokirjalliset/taiteelliset ansiot ratkaisivat tämän esityksen ja lähdin oikein tyytyväisenä kotiin. Olin 14-15-vuotias.<BR/><BR/>Minä en TIEDÄ onko romaanin käyttöaste suurin. Oikeasti. En tiedä tietääkö sitä kukaan. Ja miten se lasketaan, senkö mukaan kuinka pitkään esitys pyörii, vai sen mukaan miten suuri keskustelu esityksestä nousee?<BR/><BR/>Olen kyllä suhteellisen varma siitä että dramaturgit, jotka kykenevät kirjoittamaan myös näytelmiä, ovat alityöllistettyjä. Tai vaihtoehtoisesti heidän saamansa palkkiot esityksistä eivät ehkä riitä elämiseen.<BR/><BR/>Syy siihen saattaa olla koulutuksessakin: Smedsinkin ikäpolvi on vielä koulutettu taiteelliseksi osaajaksi.<BR/><BR/>On mahdollista että on siirrytty aikaan jolloin taiteellista osaamista ei enää tarvita.<BR/><BR/>Se on kyllä sitten jo kamalampi paikka jos niin on käynyt.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-88522421530594670382008-02-21T13:10:00.000+02:002008-02-21T13:10:00.000+02:00kaupallisuudesta oikeastaan vain sen verran, että ...kaupallisuudesta oikeastaan vain sen verran, että kansallistetteri, niin kuin mikä tahansa iso teatteri, on ahnas laitos ja the show must go on. <BR/><BR/>mutta tuo kaupallisuus ei oikeastaan ollut pointtini, vaan aspektini yritti olla hieman filosofisempi ( ! ) eli pitääkö vai eikö pidä etsiä kirjailijan perusideaa ja kertoa sitä näytelmän kielellä? <BR/><BR/>jos / kun pitää, niin miten kirjailijan elämys, kokemus, tuntemus, kieli, lauserytmi, sekä näkemis- ja käsittelytapa kääntyvät näytelmäksi? eli miten muuttaa eeppinen lataus draamalliseksi lataukseksi?<BR/><BR/>asiassa on myös se puoli, että romaanikirjallisuuden suuri käyttöaste syö näytelmäkirjailijoilta työtilaisuuksia ja esillepääsymahdollisuuksia.<BR/><BR/>no joo, tämä on vain tällaista ollako vai eikö olla - pohdiskelua, johon on luultavsti jo valmiiksi rakentunut keskustelullinen umpikuja.<BR/><BR/>smedsin versio nostatti poikani sanomattomaan liikutukseen. ja sitä ei minun skepsismini onneksi pystynyt horjuttamaan.merihttps://www.blogger.com/profile/05907364112383440079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5335769096458701184.post-26708855457131999092008-02-21T12:14:00.000+02:002008-02-21T12:14:00.000+02:00Hirlii! Kyllä resonanssi toimii todella minkä taha...Hirlii! Kyllä resonanssi toimii todella minkä tahansa taiteen jälkikaikuna, milloin lyhyempänä, milloin pitempänä.<BR/><BR/>Muistan kun 60-luvulla tulivat happeningit ja sitten 80-luvulla performanssit ja ajattelin että näissä on kirjallinen lähtökohta, nämä ovat hyvin visuaalisia, mutta näissä on myös tapahtumia kuten teatterissa tai elokuvassa.<BR/><BR/>Kun ajattelen resonanssia, niin varmaan ajatus on kaiuista tärkein. Mahdollisesti uuttaluova ajatus, mahdollisesti hajamielinen huomautus ystävälle hyvästä uudesta kirjasta. Joskus taideteokset johtavat keskusteluihin ja eilen Peter Sellars kuului sanovan Helsingin kaduilla nauraen, että kyllä, taiteen tehtävä on nimenomaan herättää keskustelua. Hän on tullut ohjaamaan Kaija Saariahon Maan äidin.<BR/><BR/>Ei ole varmaan tarpeen keskustella aina huipputosissaan ja vakavissaan, vaan nauru sallitaan myös. Naurua voisi ajatella positiiviseksi resonanssiksi.<BR/><BR/>Meri! Jaaha, olet siis päässyt näkemään tuon kuuluisan esityksen.<BR/><BR/>Kuulosti hyvältä että teitte kotiläksynne pojan kanssa. Sitä paitsi oli erittäin hyvä ajatus ylipäänsä ottaa seuraava sukupolvi esitykseen mukaan.<BR/><BR/>Teatteri on sellainen taiteiden kiasma. Kohtauspaikka, kadunkulma, risteys. Siellä ovat musiikki, lavastus, puvustus, äänitaide (tehosteet ja/tai ihmisäänen käyttö), valot - ja sitten vielä yleensä tarina.<BR/><BR/>Maailmalla on aika yleinenkin tapa julkaista näytelmiä, Suomessa se on ollut vähäisempää. Mutta kyllä niitä tehdään ihan itsenäisiäkin ja etenkin Suomessa, jossa vieläkin on varmaan suhteessa väestöön paljon teattereita. Muistaakseni Teatteri-lehti joskus taannoin julkaisi suomalaisia uusia näytelmiä vihkosina.<BR/><BR/>Kirjoina niitä on vähemmän julkaistu.<BR/><BR/>Minä en nyt ehdottomasti aio häpäistä itseäni puhumalla siitä esityksestä, koska en ole nähnyt sitä. Joojoo, olen varmasti yhtä hyvä arvioija kuin pääministerikin, mutta siitä huolimatta.<BR/><BR/>Olitko sinä näkevinäsi Smedsin porukan ylöspanossa kaupallisuutta verrattuna alkuperäiseen teokseen? Vai että lähtökohtaisesti teatteri olisi kaupallisempi asia kuin kirjallisuus?<BR/><BR/>Oliko näyttämöllepano poikasi mielestä onnistunut? Siinä olen ehdottomasti hänen kanssaan samaa mieltä, että dramatisoinnissa voi olla hirmuinen energia liikkeellä - riippuu siitä kuka sen kirjoittaa.<BR/><BR/>Suomessa sitä paitsi on aika suuri ja ammattitaitoinen dramaturgien ammattikunta.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.com