Kuuntelen
usein radiota. Syy radion kuuntelemiseen on yksinkertainen: se on
edelleen väline joka antaa aineksia maailmankuvan muovaamiseen. En
tiedä onko Yleisradion toiminnan motto edelleen tuo, mutta oli
silloin kun Eino S. Repo
oli sen firman pomo ja puhui informatiivisesta ohjelmapolitiikasta.
Maailmankuvan
muutos kuulosti mahtipontiselta, radio oli kuitenkin vain radio.
Revon päällikkyys sai havahtumaan radion tavattomaan
monipuolisuuteen, ohjelmista tuli nykyaikaisempia. Kuuntelijan
pitäisi määritellä, suorastaan sisäistää, mitä tarkoittaa
maailmankuva, mitä on informatiivisuus. Repo ei ehkä käsitteitä
keksinyt.
Kuuntelen
Radio 1:n, siis Yleisradion vanhimman (?) kanavan kulttuuriohjelmia:
kirjallisuutta, kuunnelmia, musiikkia. Nykyteknologia antaa
mahdollisuuden kuunnella ohjelmia melkein milloin vain, koska on
olemassa YLEn Areena. Tämän päivän uutisiin voi myös etsiä
taustaa YLEn Elävästä arkistosta, josta löytyy kulttuuriohjelmia
suunnilleen koko sen historian ajalta.
Ajankohtaisohjelma
Kultakuumeen jälkeen tulevat englanninkieliset ja suomenkieliset
uutiset. Uutisia on radiossa ollut joku täysi määrä vuosia, niitä
juhlittiin viime viikolla. Muistaakseni Suomen Yleisradio
perustettiin vuonna 1926. Sellaisia valtion kustantamia radioita oli
Euroopassa muissakin, muun muassa BBC, joka painiskelee rahapulan
kanssa aivan yhtä lailla kuin maailman muutkin valtion rahoittamat
laitokset, joiden nimi englanniksi on Public Broadcasting System. Ne
erottaa hyvin muista radio-ohjelmista ainakin siitä, että niissä
ei ole mainoksia.
Minulle on tärkeätä kuunnella radiota. Perussyy radion suosimiseen
on siinä, että kuunnellessa muodostuu päähän mielikuvia ja asiat
selviävät. Olen huonokuuloinen ja siksi radio on aina vain
tärkeämpi. Radio on pysyvä ystävä kun muuttaessa ei tunne
ketään. Se ei vaihdu vaan käy ilahduttamassa minua
informatiivisesti missä tahansa tässä maassa olenkin.
Radio
puhuu. Yksin ollessani tulen vähän väliä herättäneeksi
levottomuutta Lidia-kissassa, koska saatan äityä vastaamaan
radiossa puhuvalle ihmiselle. Kissaparka on riippuvainen siitä,
mikä on sen ihmisen mielentila ja onko hän kenties pitkän
horjumisen jälkeen lopullisesti sekoamassa.
YLE
ei ole hallituksen radio, vaikka se toimii valtion rahoin, eli
kansalaiset maksavat sen. Suurin piirtein radioon voi luottaa. Se on
kertonut hallituksen pyrkimyksistä aika tarkasti koska hallitus on
uusi ja se tuntuu keskittyvän siihen, että kansalaisten on
käsitettävä taloudellinen hätätila.
Kirjastoja
suunnitellaan suljettaviksi myös täällä. Kouluja ehkä
lopetetaan, niitä pienten lasten kouluja. Päivähoito-oikeus ei ole
enää kohta subjektiivinen, eli oikeutta päivähoitoon vähennetään.
Uudelle
paikkakunnalla tarkistan ensimmäiseksi sen kirjastot ja hautausmaat.
Niistä saa selville aika hyvin paikkakunnan ominaislaadun.
Kirjastot ovat aina olleet sekä olohuoneeni että se viimeinen
pelastus, kun tarvitsen kipeästi tietoa jostakin. Ne ovat hienoin
osa suomalaista kulttuuria, oikea kivijalka. Hautausmaista voi taas
lukea paikkakunnan historiaa.
En
voi ymmärtää että kaupunki tahtoo luopua kolmesta kirjastosta (se
on paljon 70 000 ihmisen paikkakunnalla) ja panna rahaa sen sijaan
urheilukentän rakentamiseen. Siellä kuulemma tarvitaan parempaa
katsomoa.
Glaucon
sanoo Platonin
Valtiossa
näin: ” Ihmiset hyötyvät
paremminkin vaikuttaessaan moraalisilta kuin ollessaan sitä. (---)
Amoraalisuuden uhka säilyy monien mielessä, elleivät asenteet ole
syvemmin yhteneväisiä.”.
Platonin henkilön nimi on hyvä. Voi hyvin olla että tästä
henkilöstä on tullut glaukooma-nimisen taudin lääketieteellinen
nimi. Suomeksi se on viherkaihi, jota ei voi parantaa ja joka johtaa
sokeuteen ellei sitä löydetä tarpeeksi ajoissa. Glaucon kertoo
tässä tarinaa näkymättömyyssormuksesta, joka tuo mieleen J.R.R.
Tolkienin Sormusten
herran.
Hyvin
epäsystemaattisesti olen lueksinut kolmen Sari-nimisen
kirjailijan kirjoja, joita saa kirjastosta.
Heissä
on yhteistä myös syntyminen 1960-luvulla, Sari
Malkamäki (1962), Sari
Peltoniemi (1963) ja Sari
Mikkonen (1967) ovat kaikki kolme
pienten, mutta merkittävien tarinoiden kertojia. Olen seurannut
heidän proosaansa siitä asti kun heidän kirjojaan alettiin
julkaista, kukin on edennyt omaa tahtiaan, mutta kaikki ovat
laajentaneet kertomustensa aiheita ja tapaa sanoa, uudistuneet.
Kaikille kolmelle on myös ominaista tekstin kirkkaus, selkeys ja
ehkä vielä yllätyksellisyys, mutta ilman suunnattoman suuria
eleitä.
Aivan
viimeksi sain juuri luetuksi Sari Peltoniemen hienon kirjan Miehestä
syntynyt ja muita satuja aikuisille (Atena
2014). Takakannen mukaan kirja ”palauttaa
sadut alkuperäiselle paikalleen: aikuisten kirjallisuudeksi.”.
En ole varma siitä pitääkö tuo paikkansa. Mutta jos on – ja
kuka on määrittelijä? – niin minusta aikuisilla JA lapsilla on
oikeus lukea satuja!
Mieleen
tulee kamelikaravaani, kauppiaiden nuotio auringon laskettua ja
loputon määrä tarinoita. Ajat ovat niin ankeat että tarvitsemme
satuja, lohduksi ja opetukseksi.
Toivottavasti
Platonin ajatus amoraalisuuden synnystä ei pidä paikkaansa. Ei
ihmisillä ole siihen varaa. Ihmisten pitää sen sijaan ajatella
tulevaisuutta joka on yhteinen. Ehkä tässä voisi vaihtaa Platonin
asenteet-sana arvot-sanaan. Useimmiten kussakin kulttuurissa on
samansuuntaiset arvot. Jos ei ole, on kuitenkin osattava keskustella.
Kirjastot pitävät huolta keskustelun korkeasta tasosta. On luettava
enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista