Optimistit ovat
huomanneet että päivä on kukonaskelen pitempi kuin ennen. Ennen
tarkoittaa tässä tapauksessa varmaan ennen joulua, koska 22.12. oli
talvipäivänseisaus. Kukonaskelen mittaa en tiedä. Varmaan sillä
on jotain tekemistä valon epämääräisyyden kanssa. Sillä ei ole
suuntaa eikä oikein määrääkään.
Sen muistan oikein
hyvin että kukko odotti orrella lähimpänä kanalan ovea
saapumistani. Nyt noin 65 vuotta jälkeenpäin olen aika varma siitä
että kukko vain piti säikyttelemisestäni. Muuten se olisi varmaan
nokkinut silmäni pois.
Ne
isoäidin kanalan kukot osasivat lentää. Jotkut kanatkin lensivät
aika pitkälle, tosin näytti siltä että pyrstöpäästään ne
lentäessään tuppasivat vajoamaan. Maa painoi parrellen. Niitä ei
syötetty ajatellen pataruokia, vaan munia, joiden etsiminen oli
lasten työtä, eikä tietääkseni muita lapsia ollut lähistöllä
kuin minä. Isoäiti voivotteli että kuka meillä nyt sitten löytää
munat kun kanat niitä piilottelevat, saati etsii kissanpesät. Se
oli saatteeksi junamatkalle.
Sellainen
hatara muistikuva minulla kyllä oli, että kukot olisivat eläneet
pitempään kuin kanat. Luulen että 5-vuotiaalle ei kuitenkaan
kerrottu teurastamoista ja siitä tosiseikasta, että jos kana ei
muninut, se pääsi hengestään. En tiedä miksi minun mielialaani
piti varjella. Olin vielä aika lailla normaali pikkupentu, jolla
kyllä oli kysymyksiä mutta tottumus siihen, että vastauksia tulee
harvemmin. Ehkä siinä on ydin lasten säästämiseen totuudelta.
Opitaan olemaan kysymättä.
Nyt
on joka tapauksessa kulunut noin kuukausi talvipäivänseisauksesta.
Kaksi viikkoa suunnilleen kulunut siihen, että nenäliinoja on
oltava vuori. Arviolta joka toinen vesijumppakavereista sanoo aivan
samaa: lapset tulivat lomalle ja nyt ollaan sitten kipeitä.
Olin
odottanut lunta. Lumi tekee maisemasta mielenkiintoisen,
mustavalkoisuus piirtää kuvia puiden oksista ja aidoista ja
varsinkin hautakivistä. Lumi lohduttaa, koska se vaimentaa
moottoreiden ääntä. Sen lisäksi sillä on se ilahduttava
ominaisuus että se estää ihmisiä viemästä niitä haisevia
moottorikotteroitaan sileälle tielle. Ainakin tässä kaupungissa
aurat tekevät peilikirkasta jälkeä. Lumi on tullut puuterisessa
muodossa. Kävelijä keikahtaa kun astuu lumiselle tielle, lumenhöytyvät väistyvät pois ja sitä tulee astuneeksi jäälle.
Pakkanen ei ole
myöskään ongelma, on kivaa kulkea kun maisema on erilainen. Lunta
satoi kun käveltiin miltei aution kaupungin läpi näyttelystä
kotiin. Black Wall Gallery piti mustilla seinillään
grafiikkaa. Muistan kyllä Leif Strengellin grafiikanlehdet
1980-luvulta. Minusta ne ovat monimuotoisempia nyt.
Graafikoiden
paletti on kirjavampi nyt. Nyt sallitaan. Taiteilija oli kirjoittanut
tauluihinsa tekniikan nimen. En tiennyt ennen juuri muuta olevankaan
kuin kuivaneuloja ja etsauksia, nyt on vaikka mitä, täällä oli
seinillä myös valokuvia. Jotkut valokuvien aiheista, esimerkiksi
itämaistyyppinen tapetti, päätyivät myös grafiikanlehdessä
aivan sellaisenaan, tai siltä se näytti. Mutta jonkin prässin läpi ne ovat menneet jos
nimi on giclée.
Kuvan
pitää saada olla vapaa. En tiedä mikä niissä säännöissä oli
aiemmin niin hirveän pakottavaa. Ehkä kyse on vain ajassa
vaikuttavasta ilmiöstä, kuvakieli muuttuu.
Leif puhui siinä
pitkään työn tekemisen ehdoista. Näyttelyn nimi oli Melancholia.
Niitä muita melankolioita ovat esimerkiksi Magnus Enckellin
akvarelli ja Lars von Trierin elokuva. Myös Dürerillä
on sen niminen etsaus.
Melankolia ei ole
sairaus. Se on osa kenen tahansa elämää. Suru ja murhe on vain
yksi tunne monen muun joukossa melankolian osuessa kohdalle.
Valokuvat olivat isän tyhjennetystä asunnosta kun hän oli kuollut.
Kuvassa isää eikä hänen tavaroitaan enää ollut, kuvien nimet
olivat 3h + k., tietenkin kysymys on elämän kulusta. Rajallinen
niin kuin kaikilla.
Aikaa
voi katso taaksepäin, voi nähdä huoneen kapenevat kohti
pakopistettä. Kuvasta voi kääntyä poispäin ja vastapäisellä
seinällä on loppu asunnosta. Mutta siellä oli paljon muutakin,
vaikka pienen koulupojan kirjoitusvihko. Lapsi oli nähnyt metsässä
kaksi peikkoa, ruotsiksi siis troll.
Näyttelykutsussa
on kuva monihaaraisesta puusta. Puun latvus on sykerö, se haarautuu
joka puolelle ja näyttää ympyrältä alhaalta katsottuna. Suuresti
symbolinen kuva. Taiteilija tahtoo sanoa, että määritelmää ei
voi antaa koska kaikki muuttuu koko ajan. Oleellista on tietysti se,
että en kykene sanoilla kuvaamaan mitä kuvissa on. Ne olisivat
sanoja silloin.
Mutta
puut ovat graafisia edelleen. Ei ole juuri tuullut ja miltei
päivittäin sataa pakkaslunta.
Ikävöin joskus lunta, vaikka onhan sitä paljon vuorilla tänä talvena jos halua hiihtää ym. Ainakin jouluna antaisi aitoa tunnelmaa tämmöiselle Pohjolassa syntyneelle.
VastaaPoistaMuuten tuo Giclée termi meinaa että grafiika kuva on digitaalinen ja ns. painettu erikois laatu printterillä. Anteeksi kun en osaa sanoa kunnolla suomeksi. Minulla on semmoinen pienempi inkjet printteri tässä vieressä mutta suuremmat työt tavallisesti viedään ulos jonnekin jossa on erittäin hyvat koneet.
Kyllä nuo lehdettömät puut ovat luonon omaa grafiikkaa, varsinkin valkoisen lumen kanssa!
Myöhäiset Uuden Vuoden tervehdykset!
Marja-Leena,
VastaaPoistano tottakai sinä tiesit vastauksen! Kysyin kyllä taiteilijaltakin, mutta en käsittänyt mitä hän sanoi. En ymmärrä noita grafiikan menetelmiä, koska en ole ikinä opiskellut niitä. Mutta taisin päätyä itse selittämään sitä: valokuvan kuviot olivat päätyneet mustavalkoiselle grafiikan lehdille, ja ihmettelin että miten.
Siis pitää olla erityinen printteri. Ja sitten siis tietokoneella lopulta tehdään itse kuva, skannataan välillä?
Teillä ei ole Vancouverissa yhtä pimeää kuin meillä. Parasta on tämä että valostuu edes vähän. Kun on pimeää, ei oikein herää ikinä. Amerikan itärannikolla oli taas hirveä lumimyrsky. Facebookissa levisi valotaulukuva jossa luki "Lizzard warning". Nauratti että kyllä niitä amerikkalaisia nyt rangaistaan!