Tässä
kirjoittaessani katson välillä ulos. Silloin kun syksyn alussa
katkoivat puita tässä pihassa, ajattelin kuinka kaunis piha oli
ennen sitä. Puut antoivat myös suojaa linnuille. Jostain syystä
pihlajat säästyivät teurastukselta. Rastasparvet eivät ole
tulleet tyhjentämään niitä vielä. Tintit nähtävästi kärsivät
puiden tuhoamisesta eniten: puiden suoja loppui liian aikaisin ja
poikaset olivat vielä pieniä.
On omituista, että
yhteiskuntaan on syntynyt päättäjätaso, teknikoita ja
byrokraatteja, joilla ei tunnu enää olevan yhteyttä edes puihin.
Eletään aikaa jolloin puhe puista on täysin turhaa. Miksi he
vihaavat puita?
Puut eivät osaa
juosta karkuun, siis ne ovat helppo kohde. Samat päättäjät
(varmaan virkamiehiä, joita ei valita äänestämällä) tietävät,
että täällä asuvat ihmiset eivät pääse pakoon ympäristöönsä
kohdistuvaa väkivaltaa. Se on osa tätä kaupunkia, ihmisten
kiusaaminen. Niin kuin aina, kiusaaminen kohdistuu pienempiin,
maahanmuuttajiin ja muuten vain köyhiin niin kuin lapsiperheisiin ja
opiskelijoihin.
Elias
Canettin
kirja Joukko
ja valta
(Loki-kirjat 1998) kertoo aivan todellisista asioista. Siinä on
voimakkaita vertauskuvia ja ne tulevat maapallon peruselementeistä:
tuuli, sade, hiekka, metsä, meri. Niihin hän on sitten istuttanut
ihmisistä joukkoja ja joukkueita, joiden tehtävät tulevat ihmisten
joukkosieluisuudesta, siinä sinänsä ei ole mitään positiivista
tai negatiivista: ihmiset ovat laumaeläimiä. He tarvitsevat
toisiaan. Kirjassa on vaikka mitä joukkoja, pakojoukkoja,
taistelujoukkoja, takaa-ajojoukkoja. Joukot tiivistyvät ja hajoavat.
Mielenkiintoisia ovat esimerkiksi uskonnolliset liikkeet, joihin
monenlaiset joukot Canettin mielestä perustuvat. Kirja on
perussosiologiaa.
Miten todellisista
asioista voi kertoa niin että ne muodostaisivat laajemman kuvan? On
se mahdollista, mutta sitten lukijalle tulee ongelmia. Arkipäivän
kuvia ja tilanteita voi olla hankalaa istuttaa kirjan
joukkokuvioihin, jotka ovat vähän kuin blokkeja: tuo kuuluu tänne
ja tämä taas tuonne. Ihmisiä ei ole kovin vaikea määritellä.
Canettin kirjaa voi lukea kuin monimutkaisen pelin käsikirjaa.
Kun kävelen
kaupungilla, ihmiset näyttävät säntäilevän eestaas ilman järjen
häivää. Aina välillä voi yrittää pysäyttää jonkun
tapahtuman, tallentaa videon ihan vain mieleensä, mutta useimmiten
tapahtumat häviävät. Ohikävelevä ihminen joutuu vain
kohauttamaan olkapäitään. Mistä nuo kiireet voi ymmärtää,
avaruusolento ei taatusti ymmärtäisi mitään, sen sijaan
muurahaispesä voisi tajuta ihmiskaupungin aivan hyvin. Pelkkää
spekulaatiota tuo, mutta kyllä tuossa on ainakin selvä suunta
jonnekin päin.
Kun omenat
tulivat, katselin yhtä kojua torilla. Odotin rauhassa vuoroani.
Siinä oli ostajana vanhempi nainen, jonka suu oli ohut viiva.
Myyjinä oli kaksi ihmistä, noin keski-ikäinen poika ja hänen
vanha äitinsä, jolla oli vaikeuksia liikkua. Tai sellaisiksi
toripöydän pitäjät ajattelin.
Myyjä-äiti
kokosi pussillisen omenoita. Sitten ostaja kääntyi joidenkin
juuresten puoleen ja pyysi että nuorempi, mies, tulisi mittaamaan,
porkkanoita varmaan. Ostaja hyväksyi määrän, sitten aikoi ruveta
maksamaan ja vanha äiti ojensi omenapussia. Häijy ostaja levitti
huulilleen vinon hymyn ja sanoi, ettei hyväksy huonoja omenoita.
Sanoi miesmyyjälle että hän valitsee itse. Vanha myyjänainen,
jonka tulkitsin sen miehen äidiksi, näytti piestyltä. Mitä muuta
siinä voisi tuntea kuin häpeää?
Oli ihminen
minkäikäinen tahansa, niin tuollaisen suoran hyökkäyksen kohde ei
ole ensin uskoa silmiään ja korviaan. Ajattelee että jossain on
virhe. Mutta osaa sitten äkkiä hävetä, koska siihen on lapsena
opetettu. Kaikki on osattava heti, viivana, aikaa ei ole
tuhlattavissa joutavuuksiin. Näin yhdenlaisen esityksen
kommunikaatiosta, joka toimi ja jonka tulos oli yhden suhteen
surullinen ja toisen varmasti voitonriemuinen.
Canettilla on
kertomus siitä, miten eri ryhmät tukevat toisiaan esimerkiksi
tanssimalla. Siinä kerrotaan joku asia. Yksittäinen häijy ihminen
pystyy tahtoessaan haavoittamaan toista ihmistä. Mutta miksi? Ehkä
vain oman mielenlaatunsa vuoksi? Ja mistä kaikesta on häpeässä
kysymys ja miksi se on niin tärkeä tunne myös?
Jos myyntipöydän
ääreen tulisi kokonainen joukko, niin ilkeys ei ehkä olisi
päällimmäinen juttu, se voisi olla jo kaupan häirintää.
Sosiologia tutkii, mistä yhteiskunnalliset ilmiöt saavat voimansa.
Ne ovat usein mitattavissa, joukkojen motiivit selvät ja
vastavoimatkin tiedossa. Esimerkkini häijystä ostajasta on
anekdootti. Siitä kasvaisi helposti lyhyt novelli, kun asetettaisiin
henkilöt taustojaan vasten.
Joukon
kuvaksi käy esimerkiksi haka-tanssi.
Haka-tanssit ovat alunperin Uuden Seelannin maorien fyysinen tapa
kommunikoida monia asioita, vaikuttaa olosuhteisiinsa. Näin
tammikuussa videon, jossa Yhdysvaltain länsirannikon intiaanit
tanssivat hakan
uuden presidentin voittoa vastaan. Joukot osaavat perustella aivan
järkeenkäyvän asia, aina niissä ei tyhmyys tiivisty.
Mutta siellä
torilla sitten pyysin sen omenapussin, joka jäi virattomana
perunalaatikon päälle. Se oli täydellinen omenapiirakkaa varten.
Piirakkaa syötiin meillä viikon verran ja ylellisesti vielä
vaniljakermavaahdon kanssa. Taisi maksaa puolitoista euroa se
omenapussi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista