Kaikki päivät ovat kirjastopäiviä.
En tulisi toimeen ilman kirjastoa, en edes yhtään viikkoa. Minulla
on kotona aika hyvä käsikirjasto, josta löytyy elokuvakirjoja,
kuvataidekirjoja, näytelmiä, teatterikirjallisuutta,
kirjallisuustiedettä, filologiaa ja semiotiikkaa. Mutta ei minun
kuitenkin pikkuinen kirjastoni riitä. Esimerkiksi kunnollista Suomen
sanakirjaa ei ole, juutun usein sen sijaan lukemaan isoisän
Amerikasta rahtaamaa massiivista englannin synonyymisanakirjaa. Joka
on ehkä peräisin 1920-luvulta, siis se painos.
Isoisä perusti kahden veljensä kanssa
silloin New Yorkiin maalausfirman. Pojat kulkivat kaupunginosasta
toiseen ja tekivät töitä, niitä riitti. Äkkipysäys tuli sitten
vuonna 1929, kun alkoi suuri lama. Isoisällä oli valinnanvaraa
ammateissa, hän saattoi ruveta uudestaan seiloriksi, sitä paitsi
New York oli kyllä jo aika pölyinenkin. Toinen veljistä oli
perustanut Long Islandille pienen maatilan ja teki maalaushommia
siinä sen ohella. Vanhin taisi pitää suunnilleen ne maalaushommat,
kunnes alkoi maailmansota.
Veljekset olivat kaikki liian vanhoja
sotaan. Isoisä kävi sotimassa Talvisodan, lähti sitten taas
seilaamaan. Maailmansotaa ei niin hirveästi käyty Etelä-Amerikassa
ja hedelmäbisnekset sentään kukoistivat. Purjelaivat olivat
vaihtuneet isoihin moottori- ja höyrylaivoihin, joten isoisän ei
enää tarvinnut kiipeillä köysissä.
Tapasin isoisän ensimmäistä kertaa
New Yorkissa 1969. Kun hän sitten kuoli Suomessa 1975, niin
hänen englanninkirjansa päätyi
minulle. Kirja on täynnä mielenkiintoisia kuvia. Siinä on
1920-luvun tietämys maailmasta. Lisäksi isoisällä oli pienempi
sanakirja, slangisanasto, jonka sanat ulottuivat 1950-luvun
Amerikkaan. Se Amerikka on ollut jo kauan sitten puheissa loppu, ehkä
joskus televisiosta näytetään elokuvia joissa tavoitellaan
1930-40-lukujen säksättävää kadun kieltä.
Hollywoodissa oli kumminkin oma
moraalikoodistonsa, studiot suolsivat elokuvia toistensa perään
ulos, eikä slangi oikein ollut koko perheen studioleffojen tavaraa.
Niin että sen ajan kieli taisi ottaa ja kuolla.
Kirjastossa on myös varasto. Päähäni
saattaa pälkähtää joku kirjailija, jonka tuotantoa ei näy
hyllyissä. Useimmiten ei sentään jokaista kappaletta ole poistettu
kirjaston kokoelmista, vaikka sitä ei paljon lainattaisikaan, vaan
sitä on kuitenkin jätetty kappale varastoon. Olen juuri nyt jostain
syystä lukemassa esseitä.
Esseet ovat kirjallisuuden laji, jonka
kieli on aina hyvää suomea. Esseiden suomesta pidetään hyvää
huolta. Se on siinä perusvaatimuksena ja se johtuu siitä, että
essee kulkee fiktion, tietokirjallisuuden ja omaelämänkerrallisuuden
risteyksessä. Omaelämänkerrat ovat tietysti mitä suurimmassa
määrin fiktiota, muu ei olisi mahdollista jo senkin vuoksi että
ihmisten muisti on rajallinen. Jos ihmiset tajuaisivat muistinsa
rajallisuuden, he lopettaisivat kiukkuamisen milloin mistäkin
omaelämänkerran detaljista ja tajuaisivat että heidän oma
muistinsa nyt vain sanoo toisin.
Olin ajatellut isoisää ja sitä että
hänen perheensä oli asunut farmilla etelävaltiossa kunnes
vanhemmat päättivät muuttaa takaisin Suomeen. Poikien piti päästä
Suomen kansakouluun. Sillä Ameriikan raitin kävijäporukalla on
ollut ilmeisesti rahaa ostaa maata, niin että lapset ja itsensäkin
on voinut pitää leivässä.
Se ei mitenkään ole 1800-1900-lukujen
taitteessa ollut itsestäänselvyys. Maa on aina ollut kallista.
Maalla on aina ollut ökytaloja ja pienviljelystaloja.
Vaikka Amerikan raitti on peitetty
kultasannalla, niin ison perheen kanssa rahat hupenevat äkkiä. Talo
on saatu pään päälle, maanviljelys alkuunsa ja lapset kouluun.
Muistan miettineeni tuon perheen historiaa, kun itse asuin
Helsingissä ja olin sietämätön kiusankappale kaikkien ystävieni
taloissa, niissä siis, joissa oli kirjasto. Yksi kirjasto, jota
kolusin oli Seilosen Kalevin, kirjailijan ja ilmiselvän
bibliofiilin omistuksessa. Hän vahti liikkeitäni kuin aarretta
vartioiva lohikäärme. Hänellä oli pieni sininen vihko, johon oli
merkitty kaikki jotka olivat lainanneet jonkun kirjan.
Kalevilla oli ensipainos Arvid
Järnefeltin tekstikokoelmasta Maa kuuluu kaikille!
(1907), jossa on tekstejä hänen vierailustaan Tolstoin luona,
joitakin lehtikirjoituksia, saarnoja kapinakeväältä 1905
(kutsuttiin kyllä suurlakoksikin ja vallankumoukseksi), ja lopuksi
pitkä teksti joka sai alkunsa Laukon torpparihäädöistä ja
laajeni Järnefeltin mietiskelyihin maan omistamisesta.
Hän päätyi siihen, että kun maa
kasvaa viljaa, niin sen on kuuluttava kaikille. Kirja oli minusta
kertakaikkiaan hurja. En voinut antaa sitä lainaksi kellekään,
koska se ei ollut oma kirjani, mutta minusta tuli muutamaksi viikoksi
erittäin järnefelttiläisesti sävyttynyt tolstoilainen. Sain
aikaan kiivaita väittelyitä missä ikinänsä liikuinkin.
Olin hämmästynyt siitä, että
väittelypaikka oli Helsinki. Ja hyvin moni sanoi että maa kuuluu
niille jotka sitä viljelevät. Sekään ei muuten taida olla totta.
Mutta nyt kuukausi sitten löysin kirjan kirjastosta, sen
esseehyllystä. Kirja ei ole menettänyt tippaakaan
mielenkiinnostaan.
Järnefelt puhuu maan omistuksesta
hyvin perusteellisesti:
”---Sillä köyhälistöllekin on
varattu oma tiensä totuuteen ja elämään.
Ja se tie on lakko.
Ei tosin sellainen yksistään
taloudellinen lakko, jossa äkkiä työstä luopumalla koetetaan
saada maanomistajat pakotetuksi ainoastaan parannuksiin
vuokraoloissa, vaan sellainen lakko, jonka tarkoitusperänä on
kokonaan ja ainiaaksi luopuminen yksityisen maanomistajan maita
viljelemästä. Niin kuin esimerkiksi lakko sotapalveluksesta ei
ole ainoastaan taloudelliselta kannalta kansaa hyödyttävä, vaan on
etupäässä sen siveellisen voiman sanelema, niin myös
kieltäytyminen viljelemästä maata yksityisen mielivallan orjana on
etupäässä siveellisen vapaudentunnon käsky, vaikka sen
toteuttaminen kyllä tuottaa myös taloudellisia etuja.
Kaikki, mikä suinkin voi edistää
ja helpottaa tällaista vapautumista, siihen on ryhdyttävä.”
(Arvid Järnefelt: Maa kuuluu
kaikille, Virkby, Kyrkstad, 29.IX.1907)
Olin erittäin hämmentynyt
aiheuttamastani kalabaliikista, koska olin ajatellut että vuonna
1907 ilmestynyt kirja oli käsitelty loppuun ajat sitten.
Torpparikysymyskin oli ratkaistu ajat sitten. Mutta tuo yksi asia
siinä oli erilainen kuin todellisuus: Järnefelt tahtoi että maa
kuuluu kaikille.
Maa ei vieläkään kuulu kaikille.
Mieleeni tuli jokin aika sitten lehdessä ollut uutinen siitä että
Suomi ei voi vieläkään ratifioida alkuperäiskansojen sopimusta,
koska saamelaisten ja Suomen valtion välille ei ole voitu saada
aikaan sopimusta.
En ymmärrä miksi. Kyllä sitä
uutista saamelaisten kansallispäivänä selitettiin, mutta minulle
jäi sellainen tuntuma että kyse on siitä kuuluisasta tahtotilasta.
Sitä ei löydy. Tuntuu kyllä omituiselta, koska Ruotsin kuninkaan
kanssa on ollut sopimus siitä, että saamelaiskylien suuret
erämaa-alueet ovat niiden omistamia. Mutta Suomen tasavallan kanssa
sopimusta ei voida tehdä.
Tietenkin tuolla pohjoisessa pitäisi
olla neljän valtion alueella oma saamelaisvaltionsa tai autonominen
alueensa, mutta sellaisesta ei ole aikoihin edes puhuttu. En ymmärrä
miksi.
ripsa
VastaaPoistapostiluukusta tipahti tänään kirjoja vaasasta. kiitos, kurttukuono! varsinkin annie proulxista. siitä on melko lailla neljä vuotta - ihmisen elämä on niin nopea kulkemaan - kun luin fine just the way it is -kirjasta arvostelun. minulla on kaksi erityisen rakasta naiskirjailijaa: alice munro ja annie proulx. mieleen on tallentunut monen kirjan tunne ja sanat. ei kokonaan, mutta tärkeimmät kohdat, tai koskettavimmat. niissä itketti. no, sen kai tiedätkin, että itken aina kun siihen tulee pienikin mahdollisuus.
meri
Meri,
VastaaPoistaolen minä aina ollut sitä mieltä että kirjoilla pitää olla enemmän kuin yksi mahdollisuus. Sitä varten kirjastotkin ovat niin hienoja paikkoja.
En tiedä oliko sinun lapsuudessasi enää, mutta meillä oli kirjaston kirjoissa ukaasi, että kirjastolle on ilmoitettava jos kodissa on tarttuva tauti. Muistan ihmetelleeni sitä.
En ollut osannut yhdistää jokavuotista bussissa kulkevaa röntgenkuvausta johonkin tarttuvaan tautiin. Poliota pelkäsivät kaikki, mutta en käsittänyt että sekin tarttuu ihmisestä toiseen.
Jotenkin arvelin että flunssa on jokapuolella ja sattuu nyt vain iskemään aina silloin tällöin. Jonkinmoinen kohtalo.
Hyvä että kirjat tulivat perille! Elä nyt ihan hirveästi itke! Tai itke vain jos olos tulee paremmaks...
Kirjastot ovat aina ollet tärkeitä elämässäni. Eihän ole varaa ja tilaa ostaa kaikki mahdolliset hakluammat kirjat mailmassa. Eikä jaksa tai kerkiä kaikki lukeakaan. Joskus ikävöin yliopistoni taide ja arkkitehtuuri kirjastoa jos vietin satoja tunteja taide koulutus aikana, nuori päivinä!
VastaaPoistaOlen hieman seurannut saamelaisten valtio juttuja. Yllätyin että suomi ei ole vielä tehnyt sopimusta. Meillähän on samoin asiat intiaanein oikeuksista. Inuit kansahan on saanut oman.
Marja-Leena,
VastaaPoistaminäkin kaipaan yliopistoni, Tampereen, kirjastoja. Yliopisto oli silloin 60-luvun puolivälin maissa hajallaan kaupungilla ja kirjastoja oli eri tiedekuntien yhteydessä.
Sittemmin yliopisto on saanut lisätiloja. Mutta ainakin täällä yliopistokirjastoihin saavat mennä lukeman myös muut kuin opiskelijat.
Täällä on niin pieni yliopisto, että siellä ei juuri taidekirjallisuutta olekaan. Eikä fiktiota. Eikä runoja. Onneksi meillä on hyvä kaupunginkirjasto.
Saamelaisten tilanne on heikko. Se käsitys minulla on että Norja ja Ruotsi ovat tehneet sopimuksen maista saamelaisten kanssa. Suomi ei ole tehnyt. Eikä tietenkään myöskään Venäjä.
Se on todella omituista kun aattelee että Suomi on ollut itsenäinen jo vuodesta 1917. Täytyy toivoa että siinä suhteessa saadaan parempi hallitus seuraavaksi.