Kävin maakunnassa, kuten
täällä tavataan sanoa. Tero lähetti viestin ja lähdin. En ollut
tavannut häntä koskaan mutta tunsin heti, kun näin, samoin kuin
hänen puolisonsa Annan. Oltiin menossa Ylistaron Kainaston
nuorisoseuralle, jossa on meneillään kesänäyttely. Tero
kirjoittaa siitä täällä.
En voi ymmärtää miten
ihminen voi olla niin tekstinsä näköinen, kuvataiteilija kuviensa
kaltainen. Enkä oikeastaan enää ole aikoihin ihmetellyt miksi
ihmiset niin kutsutusti sotkevat kirjailijan ja hänen elämänsä
teoksiin.
Siinä voi olla useampikin
koulukunta. Kun olin yliopistossa vähän väliä opiskelemassa 30
vuotta, niin tulin käyneeksi niitä läpi. Ennen yliopistoa olin
lukenut kirjallisuudesta useita riipaisevia kirjailijaelämänkertoja,
jotka todistivat että kirjailijat ovat kurjaa kansaa tai kuinka
kirjailijoiden suhde isään tai äitiin on ollut peräti voimallinen
ja aiheuttanut sitten tukoksia teksteissä ja joskus päässä ja
sydämessäkin.
Yliopistossa oli ensin
60-luvulla meneillään aika tiukasti ihan vain tyyleihin perustuva
kirjallisuushistoria. Elämänkertojakin oli ehkä joitakin
tenttikirjallisuudessa, mutta niitä ei erikoisemmin painotettu,
mutta ei myöskään kielletty lukemasta. Onneksi listalla oli paljon
näytelmiä, joita saattoi käydä katsomassa. Luettiin pelkästään
maailman klassikoita. Siinä vaiheessa oli jo selvää ketkä ovat
modernismin klassikoita. Eugene Ionescon Sarvikuonot meni Helsingissä
ja Eeva-Liisa Mannerin Poltettu oranssi Tampereella.
Sitten seurasi
jonkinmoinen psykologisen realismin aika, johon kukaan ei osannut
suhtautua kunnolla. Luennoilla kyseltiin toisiltamme, että olisiko
proffa mahdollisesti ollut terapian tarpeessa. Luennoitsijat
kuuluivat niin täydellisesti eri maailmaan kuin opiskelijat, että
en usko että he ikinä käsittivät mitä opiskelijat oikeasti
oppivat.
Psykologisen realismin
aikaan opiskelin lehdistöoppia, joka vielä
silloin puolusti neljättä valtiomahtia. Enää siitä ei näytä
olevan väliksi, vaikka lehtiä vielä on. Vuosikurssi teki hienon
lehden muotoisen kannanoton Pispalan kaavauudistusta vastaan. Ajatus
oli käytännönläheinen: opiskelijat saattoivat asua hellahuoneissa
halvalla. Mutta kaikki tiesivät että paikka oli niin tamperelainen
kuin voi olla joten tahdoimme säilyttää edes palan omaa
kaupunkiamme. Siinä vaiheessa Amuri ja Tammela olivat jo mennyttä.
Viimeisellä kerralla
yliopistolla olin aika tiiviisti kiinni tutkinnon suorittamisessa,
mutta huomasin että opiskelijat eivät olleet enää kovin
kiivasluonteisia, vaan suhteellisen lauhkeita. Se oli suorastaan
pelottavaa, koska lauhkeus ei ole kovin hyvä ominaisuus nuorisolle.
Heidän on syytä saada nuorena suunta ja into tulevaisuutta kohtaan
eikä lauhkeus juuri auta siinä.
Yliopistolla
työskentelevät tutut pudistelivat päätään
tutkinnonuudistukselle. Moni entinen opiskelukaveri tiesi että
yliopistot sivistyksen perustana alkavat olla menoteillään. En ole
ollut enää yliopistolla, joten en tiedä kuinka hyvin heidän
aavistuksensa ovat toteutuneet. Tiedän kyllä sen, että kukaan ei
enää voi olla yliopistossa kirjoilla 30 vuotta ja käydä välillä
töissä ja välillä opiskelemassa. Sellainen malli olisi kuitenkin
erittäin käytännönläheinen. Näkisi vähän maata ja maailmaa ja
tietäisi sitten tarkemmin mitä yliopistolta haluaa.
Mutta pidin hyvin paljon
epätasaisesta näyttelystä, jonka kuvataiteilija Vaula Sippola oli
koonnut ohjaamastaan ryhmästä. Epätasaisuus ei ole vika. Se
näyttää tämänhetkisen visuaalisen ajattelun kirjon, siihen on
kaikki perusteet. Muualla sitten näytetään maailman ja Suomen
tasaista huippuja, jotka joku taho on sellaisiksi nimennyt. Niitä
tahoja on siellä sun täällä. Vaula on itseoppinut kuvataiteilija,
joka on aina kulkenut tahojen ulkopuolella ja on sen takia oppinut
lähestymään kuvia suoraan. Se näkyi hänen oppilaidensa kuvissa.
Se näkyy Kainaston
seinillä hyvin. Ja kivaa on että kuvat leviävät myös
ulkopuolelle ja vuoropuhelevat maiseman kanssa. Lakeus leviää heti
nuorisoseuranmäen alapuolelta, metsä näkyy peltojen takana.
Lakeus on kotimaisemani,
se jota katselin herkeämättä jo aivan pienenä sukutalon toisesta
kerroksesta. Pellot ulottuivat kauas ja metsänreuna sinersi.
Hiekkatie oli kulkukelvoton keväisin ja joki tulvi. Muistan
tulvapeltoja joista tuli järviä. Lapsen kumisaappaat eivät
kelvanneet mudassa rämpimiseen. Naapurilla oli vene. Toisella ruuhi.
En tiedä mikä merkitys
tälle vuoropuhelulle maiseman ja vanhan talon ja kylän kanssa
pitäisi antaa. Pitäisikö sitä nimittää joksikin? Tämä
näyttely on kokeellista taidetta, mutta se ei tarkoita sitä, että
joku olisi suunnitelmallisesti räjäyttänyt kehykset irti.
Se tarkoitti
yksinkertaisesti ihmisten kykyä ja halua kokeilla omia rajojaan ja
lähteä yhdessä miettimään mitä kuvien ja kolmiuloitteisten
kuvien eli veistosten tekeminen voisi olla. Että ihminen voi
tunnistella sitä, miltä tuntuu ja olla tosissaan sen tuntemisensa
kanssa.
Tummia pilviä näkyy
taivaanrannalla. Kävin lenkillä ja katselin västäräkkien hölmöä
hyppimistä jalkojeni edessä: metri eteenpäin ja pyrstön
keikutusta, ja sitä jatkui pitkään, kunnes linnut kyllästyivät
pelleilemään kanssani ja lensivät pusikkoon, joka kasvaa
kasvamistaan. Takaisin ruokakaupan kautta. Pylvään varjossa
odotteli pieni tyttö. Kohdalle tullessa tyttö katsoi kohti ja
sanoi: rahaa.
Kysyttiin että mitä.
Sanoi että joku poika käski pyytää meiltä rahaa. Selitettiin
että ei rahaa tule siitä, että vain nojaa johonkin pylvääseen.
On tehtävä työtä, on ansaittava raha. Vastaus: jaa. Kysymykseen
miksi meidän pitäisi antaa rahaa, tyttö ei vastannut.
Toivon totisesti että
kortteliin ei ole muuttanut katurottia. Tavallisissakin on taatusti
tarpeeksi huolta, niitä tulee kun ihmiset heittelevät
roskapussejaan minne sattuu. En ole ikinä tavannut mitään
vastaavaa enkä ole taatusti elänyt maailman suojatuimmissa
paikoissa. Että siis lapset ovat aloittamassa bisneksen tekoa.
Mänty kukkii. On kuivaa,
nyt voisi toivoa ukkoskuuroa.
Kiitos linkistä Teron meilenkiintoiseen blogiin ja kirjoitukseen näyttelystä!
VastaaPoistaEikö olekin hieno blogi! Minusta on kivaa että ihmiset katsovat ympärilleen ja rupeavat miettimään näkemäänsä.
VastaaPoistaKaiken lisäksi Teron blogissa on sekä tietoa tapahtumasta että taustaa. Näyttelyssä kyllä tuntui se, että se porukka on tehnyt tiiviisti työtä yhdessä.