Kävelyharjoitusten
lomassa tulee lukuharjoituksia. Olen jostain syystä suunnannut
huomioni Lassi Nummeen.
Hän on tullut vastaan siellä täällä, sattumalta, mutta muistan
myös selvän surun siitä kun hän kuoli. En tiedä miksi sitä
surua sanoisi. En minä häntä ole koskaan tavannut, mutta lukenut
aika ison osan hänen runojaan. Nyt ei vain niitä runoja enää
tule.
Ruokakauppaa vastapäätä
on konkurssipesien myyntipiste, oikeastaan kokonainen kauppa. Jostain
syystä myyjä on ostanut valtavan määrän vanhempia ja uudempia
kirjoja, joista osa on naurettavan halpoja. Sitten siellä on myös
divari-tavaraa, yksikin Raamattu joka taisi maksaa pari sataa euroa.
Mutta olin myös
kirjastossa. Matka oli hölmö, vaikka en ole ainut idiootti mitä
tulee kirjoihin. Vein lainaamani kirjat takaisin. Mukana oli myös
joitakin kirjoja omasta kirjastostani, sellaisia joita en enää lue.
Panin ne pöydälle, johon saa jättää kirjoja ja ottaa niitä.
Pöytä ja sen takana oleva kirjahylly ovat tavanomaisen herkullisia.
Tarkoitus oli siivota.
Kirjahyllyt ja kissa ovat suurin syy siivota. Kissalle on keksitty
yksi keino, joka toivottavasti auttaa: on annettava kalanmaksaöljyä
kerran viikossa kapselillinen. Pitää ensin rikkoa kapseli, sitten
panna öljy pikkulusikkaan ja antaa pikkukielen nuolla se. Paitsi
että kissa ei tehnyt niin. Sen piti saada öljy ihmisen sormesta,
joten huusholli haisi kalatehtaalta tai Bergeniltä pari päivää
sen jälkeen.
Pölyyn tulee
ylenmääräisestä karvanlähdöstä, joka johtuu varmaan kylmästä
kesäkuusta. Kissan kroppa ajatteli että on syksy. En ole varma
voiko kroppa ajatella, mutta jotain hermostollista toimintaa
ihossakin on, koska kissa saa aina välillä sätkyn ja alkaa raapia
ja nuolla itseään vimmatusti. Kutittaa. Ihmisiäkin alkaa
raavituttaa kun katselee kissaa.
Kun olin palauttanut
kirjan, katse osui kirjaston poistokirjoihin. Löysin Lassi Nummen
runo-opuksen nimeltä Kaksoiskuva
(Otava 1982). Mistähän tässä on kyse:
Se leikittelee meillä
kuin kissa,
sillä on
tuhat silmää, se
päästää
otteestaan ja
sieppaa taas.
Hivelee
meitä tuuli, yön kämmen,
tekee puolestamme
päätökset
Se tarkoittaa jotain ja
siinä on jotain kissamaista. Osaston nimi on Tämä
vähäinen asia, rakkaus vaikka kuka tahansa
sen kurimukseen joutunut ei pidä sitä vähäisenä. Kissa leikkii
saaliinsa kanssa. Kirja päätyi reppuuni 50 sentin hinnalla. Samoin
moni muukin kirja. Kirjahyllyn siivouksen sai unohtaa.
Runokirja ei jäänyt
ainoaksi Nummen kirjaksi. Käyn katsomassa konkurssipesän
kirjaosastoa vähintään kerran viikossa. Koska olin jo ruvennut
lukemaan Kaksoiskuvaa, silmät poimivat yhtäkkiä Lassi Nummen
Runoilijan kalenterin
(1959-1960, kuultua, nähtyä, koettua),
kirja tosin on kustannettu vasta 1968.
Kun Lassi Nummi tuli
kirjoittamansa vuoden aikana isäksi: on varmasti ollut tarpeen saada
lisätienestejä. Hän oli kirjoittanut Uuteen
kuvalehteen sen vuoden ajan, sitten kuvalehti
jo joutuikin lopettamaan. Minulla on sellainen muistikuva, että
juuri siinä aikakauslehdessä oli tarina margariinin synnystä:
siihen käytetään esimerkiksi kuolleita kissoja. Ehkä se oli vain
yksi kuolleiden eläinten laji margariinin valmistukseen, mutta
mainittiin kumminkin.
Mahtoiko jo 50-luvun
lopulla olla käynnissä kampanja voita vastaan? Muistan hyvin
pienviljelijä-isoäitini riemuitsevan. Talonpoikia oli tapettu
tavattoman tehokkaasti niihin asti. Nyt siihen piti tulla muutos ja
ihmiset käsittäisivät että voi on hyvä suomalainen ruoka-aine,
eikä sitä pidä väheksyä.
Minä ihmettelin hiljaa
mielessäni logistiikkaa: miten ja mistä margariinitehdas löytää
kissanraadot? Saattoi joku muukin ihmetellä asiaa, mutta minä olin
aina elänyt kissojen kanssa ja tiesin että navettakissat kuolevat
katoamalla.
No: minulla on työhuoneen
nurkassa pari täyttä kirjakassia. Runoilijan kalenterissa on
herkullisia otteita vuoden ajalta. Nummi muun muassa nosti hattuaan
Helsingin ylioppilasteatterille ja johtaja Jaakko
Pakkasvirralle. Lisäksi hän mainitsee
sittemmin Draamastudion johtajana toimineen Kari
Salosaaren (jolta ilmestyi semiotiikan seuran
kustantamana muistelmateos Sisyfoksen osa
viime syksynä) Claudel-ohjaukset.
Claudeliin myöhemmin myös minun opettajanani toiminut Salosaari oli
tutustunut Pariisissa, totta kai.
Helsingin
kulttuurielämästä syntyy kirjassa eloisa kuva. Siellä tapahtuu
koko ajan ja runoilijaa vastaan kävelee aiheita joka kadunkulmasta.
Kaikki tuntevat toisensa. Kaupunki ei tunnu sellaiselta kuin se on
nyt: täyteen ahdetulta betoni-lasibunkkerikasalta, Töölönlahti on
ruma ja kaikkialla läsnä oleva meteli saa pään kipeäksi.
Olen kuunnellut paljon
musiikkia viime aikoina. Minulla oli ystävä, joka kirjoitti
maakuntalehteen musiikkiarvosteluja (vähemmän on miltään
taiteiden alueelta enää kunnon arvosteluja) ja muistan keskustelut
hänen kanssaan jonkin konsertin jälkeen.
Hän ei osannut kertoa
miten hän musiikin kokee. Miten musiikista voi ylipäänsä puhua?
Itselläni on yleensä puhumaton olo tuntikausia hyvän konsertin
jälkeen. Olen kuullut jonkun väittävän että musiikki vaikuttaa
ihmisen tunteisiin ja sen takia siitä on vaikea puhua.
Runoilijalla ei ole
musiikin suhteen ongelmia. Vuosikymmenten takaa minun on aivan helppo
lukea hänen kokemustaan Svjatoslav Richterin
Beethoven-konsertista:
[Tästä taustasta]
purkautui finaalin valtava liike. Eteenpäin, aina eteenpäin;
ainoankaan kuvion sumentamatta. Ei jälkeäkään henkilökohtaisen
intohimon ja tuskan peilailusta; maailmaa kantava, maailmaa muovaava
tulkinta. Olen unohtanut, millainen Appassionata oli tätä ennen.
Vahinko, ettei hengen kunnioittamiseen ollut muuta keinoa kuin käsien
läiskyttämisen barbaarinen tapa.
Ehkä on niin, että
tarvitaan runoilija musiikin kuuntelukokemuksen välittämiseen.
Mutta muutenkin: kirjaa on hauska lukea, vastaan tulevat kirjailijat,
teatteriesitykset ja näyttelyt, joita olen itse käynyt katsomassa.
En tosin asunut Helsingissä, vaan Tampereen lähellä ja olin vasta
keskikoululainen, enkä olisi muuta osannutkaan kuin kokea asioita,
jotka tuntuivat mullistavilta ja uusilta. Niistä moni on säilynyt
muistissa.
Runoilijan kalenteri tulee
antaneeksi oikeantuntuisen kuvan siitä miten 60-luku pyörähti
käyntiin. On helppo ymmärtää miksi itsekin tempauduin mukaan
uudenlaisen taiteen vyöryyn. Luulen nyt myös käsittäväni mitä
kulttuuriradikalismi tarkoitti. Ei sellaista ole näköpiirissä
enää.
Aikaa on kulunut. Mutta
ehkä ihmiset eivät enää kykene tarkentamaan katsettaan ja
kuuloaan niin kuin he nähtävästi kykenivät yli 50 vuotta sitten?
Vierauden tunne tässä ajassa on läsnä usein, ainakin minulla.
Popmusiikin (ja viime aikoina hieman jazzmusiikin) ystävänä rakastan hyvin kirjoitettuja musiikkiarvioita, etenkin levyarvioita. 1990-luvulta lähtien on väistämättä törmännyt valitettavaan ilmiöön: levykritiikit ovat lyhyitä ja niiden kirjoittajat kehnoja. Levykritiikille annetaan valtavirran (musiikki)lehdissä niin vähän tilaa, ettei syvällisempiä arvioita ole mahdollista kirjoittaa ja saada julkaistuksi. Kirjoittajat taas keskittyvät usein osoittamaan omaa, röyhkeästi artistin yläpuolelle asettuvaa näppäryyttään. Eivätkä onnistu edes siinä.
VastaaPoista1970-luvun populäärimusiikkilehdet ovat mainiota luettavaa. Niissä kritiikit ovat pitkiä, perusteellisia ja useimmiten varsin asiantuntevia. Lisäksi esimerkiksi jazzia ja rockia ei aina ole karsinoitu erilleen, vaan Weather Reportin albumin arvio saattaa löytyä ihan samasta osastosta kuin ELO:n. Itse (aktiivisena musiikinkuluttajana ja myös jonkinsorttisena musiikintekijänä) inhoan karsinointia, pakkogenreytystä, joka kuitenkin on yhteiskuntamme nykyisen musiikkipolitiikan peruslähtökohta. Oma sukupolveni on vielä sen ajan lapsia, jolloin Laila Kinnusta ja Black Sabbathia saatettiin radiossa soittaa peräkkäin. Klassinen musiikki jäi toki vieraammaksi silloinkin.
Lopuksi vielä asiasta ensimmäiseen: eikös tuo kissanraatojen käyttäminen margariiniteollisuudessa osoitettu palturiksi jo silloin aikanaan? Niin minä ainakin olen oppinut.
Keiju,
VastaaPoistarunoilija Arto Melleri kirjoitti johonkin musiikkilehteen levyarvioita, saattoi olla joskus 1980-luvulla. Asuin silloin maalla, enkä saanut juuri musiikkilehtiä käsiini. Olisikohan se lehti ollut Rumba, en ole varma.
Mutta sen muistan että se runoilija otti ne arvionsa oikein vakavasti enkä usko että hän oli ainakaan pikkunokkela.
Siis: on mahdollista että musiikin sisään meneminen edellyttää tietynlaista mielentilaa ja tunteita jotka sopivat siihen hetkeen. Mutta kritiikin ammattilainen on kuunnellut musiikkia niin paljon, että hän ei ole ehkä enää niin riippuvainen mielentiloista.
Silti mietin usein mitä musiikin tunteminen on. Pitääkö osata lukea nuotteja? Tuntea musiikkinhistoria? Varmaan siitä olisi hyötyä.
Lassi Nummi puhui Beethovenista, mutta vielä tarkemmin, Richterin tulkinnasta. Siinä varmasti riittää tietämistä! On tunnettava kaikki mahdolliset pianovirtuoosit, ennen kuin voi puhjeta jostakusta konsertista puhumaan.
Njoh, kyllä minäkin luulen että se kuolleiden kissojen keittäminen margariiniksi oli mainossotaa. Tai ehkä paremminkin elinkeinosotaa. Isoäiti ei elänyt ikinä kovin leveästi, joten ymmärrän kyllä häntäkin!
Minä myös luen joskus vanhoja pitkiä kritiikkejä milloin mistäkin asiasta. Nyt ei ole enää paljon foorumeja joihin kriitikot voisivat kirjoittaa, saati että ansaitsisivat sillä elantonsa.
Hei,
VastaaPoistaMissä päin Vaasaa on tuo halpakirjakauppa? Käyn nykyisin Vaasassa säännöllisesti ja luppoaikaa on.
- Jussi
Joo,
VastaaPoistase ei ole kirjakauppa, vaan konkurssipesämyymälä, joka on sattunut löytämään ilmeisesti konkurssiselvityksistä kirjoja. Ei aavistustakaan mistä kirjat ovat peräisin.
Konkurssimyymälä toimii Minimanin yhteydessä. Eli sikäli en tiedä kuinka kauan tavaraa riittää. Kauppa on yleensä auki silloin kun kauppakin, mutta vain jotain neljään iltapäivällä ja viikonloput kiinni.
Joo,
VastaaPoistase ei ole kirjakauppa, vaan konkurssipesämyymälä, joka on sattunut löytämään ilmeisesti konkurssiselvityksistä kirjoja. Ei aavistustakaan mistä kirjat ovat peräisin.
Konkurssimyymälä toimii Minimanin yhteydessä. Eli sikäli en tiedä kuinka kauan tavaraa riittää. Kauppa on yleensä auki silloin kun kauppakin, mutta vain jotain neljään iltapäivällä ja viikonloput kiinni.