Pääsin
pari vuotta sitten katsomaan Seinäjoen Aalto-keskukseen rakennettua
uutta kirjastoa. Monet pelkäsivät, että koska arkkitehtien
(JKMM-arkkitehtitoimisto) suunnitelma näytti laatikolta niin siitä
myös tulee tylsä laatikkotalo, jollaisia Suomi on pullollaan.
Ei
tullut. Se oli lumoavan kaunis ja täysin tarkoituksenmukainen
rakennus. En ole nähnyt miten uudesta kirjastosta pääsisi
vanhempaan, mutta käytävä on nyt valmis ja vanha kirjasto taas
myös käytössä. Muistan kun se vanhempi, Alvar Aallon luomus
valmistui, pidin erityisen paljon siitä, että siellä oli
sanomalehtilukusali auki lauantaisin. Mentiin siis tätini kanssa
kauppaan ja sen jälkeen lukemaan kaikenmaailman lehtiä.
Uusi
kirjasto on niin hieno ja kaunis, että en älynnyt edes katsoa oliko
siellä lehtienlukusali. Aivan uutta olivat erilaiset lojumaan
houkuttelevat tilat, joita oli varsinkin lasten osastolla. Ja nyt on
lama! Onko tuo nyt oikeaa tietoisuutta?
Viime
viikolla jouduin täysin vastentahtoisesti Seinäjoelle.
Tarkoitukseni oli vain mennä läpi, mutta liikenneministeriön
käskystä Valtionrautatiet on päättänyt toisin. Ei ole tarpeen
aivan tavallisten ihmisten pyrkiä Pohjanlahden rannikolta keskiseen
Suomeen ja varsinkaan niin mondeenia tarkoitusta varten että
tahtoisi nähdä Mäntän Serlachiuksen uuden taidemuseon. Varsinkaan
ei ole tarpeen päästä taidemuseoon suoraan ja junalla ja kaikessa
rauhassa. Suomen hallituksen tahto on, että aivan tavalliset ihmiset
viimeistään nyt tajuavat kulttuurin täydellisen tarpeettomuuden.
Kaupunkipahaset
(väkiluvultaan yli 70 000) Vaasa ja Jyväskylä ovat liian pieniä
Helsingin ministeriön byrokraattien ja tietysti ministerin mielestä.
Byrokraattien mielestä liikkuvan kansanosan on parempi velkaantua ja
ostaa auto, koska ministerin pää ei enää käänny. Joku syy
siihen tietenkin on, mutta sitä ei ole kerrottu. Kilpailusta olen
nähnyt kirjoitettavan, mutta yhteys on hämärä.
Yritin
saada selville milloin junia lähtee. VR:n aikataulusivustot olivat
jonkun 404-virheen vuoksi näkymättömissä. Lähdin asemalle, joka
oli kyllä auki, mutta paikalla ei ollut ristinsielua, vain
plakaatteja. VR:n palvelujen piti oleman Matkahuollossa. Siellä taas
kassahenkilö ilmoitti että ovat useamman kerran soittaneet VR:lle
saadakseen heidät muuttamaan tiedotusta, koska heillä ei ole
sopimusta VR:n asioiden hoidosta. Ei tulosta.
Ainut
paikka missä on tietoa aikatauluista on R-kioski. Ilmeni että
heille ei oltu annettu lainkaan poikittaisliikenteen aikatauluja.
Ihminen kassan takana joutui avaamaan tietokoneen. Hän sai sivuston
auki. Sitten hän myi minulle tavallisesti kahden tunnin matkaa
varten neljä matkalippua, yleensä ostan kaksi, yhden sinne ja
toisen takaisin. Matka-aika tuplaantui, koska piti odottaa
Seinäjoella.
Seinäjoesta
on tullut Pieksämäki, jonka asemalla soi blues. VR:stä tyhjä
asema oli kalsea ja kylmä, odotus ei tuntunut huonoilla tuoleilla ja
vedossa istuessa yhtään hauskalta varsinkin kun tiesi joutuvansa
istumaan seuraavaksi junan ergonomisesti kehnoilla penkeillä.
Takaisin tullessani seuraavana päivänä odotustilan toisessa päässä
vanha mies luki lehtiä ja söi eväsleipiä. Pieni kahvila oli
unohtanut viedä lehdet pois tavallisten ihmisten ulottuvilta. Ehkä
kirjasto ei ollut enää auki, kun kello oli jo yli kahdeksan
illalla?
Matkalla
näin taas lama-Suomen kuvan. Se näytti rujommalta kuin ennen.
Metsiin oli tehty paljon lisää avohakkuita, aukkoihin jäi muutamia
puita pystyyn. Puut olivat keloutuneet metsänhoidon huutomerkeiksi.
Nuorta on metsä ollut, pelkkiä riukuja.
Hylättyjä
taloja näkyi paljon enemmän kuin ennen, viimeksi reissasin tuota
reittiä 1990-luvun laman aikaan. Entisen metsän keskellä olevat
talot olivat lumen saartamia, eikä missään näkynyt elonmerkkejä.
Kuollut maisema. Miksi siis kiinalaisten mielestä Suomen metsissä
on raaka-ainetta biodieseliin? Tuntematon yhtälö siinäkin.
Rospuuton
murretut sävyt ovat rauhoittavia. Juna joutui kulkemaan suuren osan
matkaa 50 kilometriä tunnissa, koska tietoliikenneyhteydet olivat
poikki. Katse ehti tarkentua ja päänsärky teki tuloaan. Lapsena
matkustaessani minut olisi nostettu puuvaunun
matkatavarariippumattoon ja olisin nukkunut. Konduktööri olisi
tullut herättämään kun olisin oikealla asemalla.
Ei
tarvinnut vaihtaa junaa Haapamäellä. Kerran siellä oli sirkus ja
viivyttelin luvattoman paljon ja jäin junasta, niin että isoäiti
ehti huolestua. Junanlähettäjä antoi soittaa isoäidille, koska
olin unohtunut junasta. Pääsin livahtamaan sen konduktöörin
silmistä. Rahaa oli yhteen hattaraan ja punaiseen limonadiin.
Syntymävuoteni
on 1945. Kuvataiteilija Anselm Kiefer
on syntynyt samana vuonna. Minä synnyin päämajakaupunkiin rauhan
vuonna. Kaupunkia oli pommitettu, mutta Kiefer joutui elämään
lapsuutensa paljon perusteellisemmin raunioituneessa Saksassa. Pyrin
tieten tahtoen Mäntän Gösta-taidemuseoon
senkin takia, että tiesin Kieferin monumentalistiksi ja siksi
taiteilijaksi joka kuvittaa sukupolveni unta. Olin nähnyt jossain
Helsingin Ars-näyttelyssä
joitakin hänen töitään.
Yksi
suuri teos oli Ateneumin salin takaseinällä oleva suuri maalaus
nimeltä Marian ilmestys.
Siinä kerrottiin (ilman uskonnon silmälaseja) hempein värein miten
Maria tuli raskaaksi olematta erityisemmin rakastunut kehenkään,
niin kuin nuorille tytöille joskus käy. Pilvestä tuli voimallinen
nuoli – ZAP! – ja siinä kaikki. Uusi testamentti on
epämääräisempi asian selvittämisessä. Päätin että Kiefer on
kuvataiteen Pier Paolo Pasolini,
joka puolestaan ohjasi hyvin tarkan realistisen elokuvan Matteuksen
evankeliumi .
Uusi
tavattoman kaunis Gösta-museo oli nyt varattu yksinomaan Kieferille.
Sitten viime näkemän Kieferin väripaletti oli tummunut, siinä oli
likaisia sävyjä. Taiteilija Kiefer oli jo aikaa sitten kuvannut
mikä osuus hänen omalla suvullaan, vanhemmillakin, oli holokaustiin
ynnä muun II maailmansodan aikaisen Euroopan kärsimykseen. Hän
pukeutui jonkin aikaa isänsä Wehrmacht-univormuun ja teki
Hitler-tervehdyksiä.
Kun
olin nuorena kiertämässä puolta maapalloa, tapasin myös
saksalaisia. Ikätoverit olivat harvinaisen paljon eksyksissä.
Heille ei kerrottu Euroopan historiasta niitä muutamia asioita.
Tahdoin
nähdä uusia kiefereitä. Valtavat seinän mittaiset maalaukset
olivat harmaansävyisiä ja moni nimi oli raamatullinen. Taiteilija
oli kirjoittanut avainsanoja taulujen poikki. Yksi Raamatun henkilö
oli Jaakob, se Eesaun veli. Gösta-museon seinällä on kuva Jaakobin
taivastiestä. Minulla on Raamattu tässä vieressä ja luen noita
tarinoita, joita todella riittää.
Yksityiskohta taivasmatkasta
Kaikkien
sukupolveni ihmisten kasvuikää ei tietenkään leimaa
raamatullisuus. Mutta kyllä se läsnä oli meillä myös.
Aamuhartaudessa meillä joku naisopettaja julisti Suomen olevan pyhä
maa, joka on jumalan suosion avulla pelastunut ja sitä voi kutsua
Pohjolan Israeliksi. Olen lukenut Raamatun ainakin kahteen kertaan
läpi ja lisäksi tarkistanut milloin mitäkin viittausta, jollaisia
tulee kirjoista, lehdistä ja elokuvista. En vieläkään ymmärrä
naisopettajan vertausta.
Kieferiä
tuskin ikinä tapaan, mutta muistan monia keskusteluja saksalaisten
matkatovereiden kanssa. Muistan myös sen hetken, kun junassa sanoin
ääneeni ”Dachau!” ja kanssaihmiset panivat sormen huulilleen.
Matkanteon piti sujua rauhallisesti. Häkellyin hirveästi ja sen
päälle masennuin. Sillä tavalla useimmiten reagoin omiin
typeryyksiini. Masentuminen alkaa päänsäryllä.
Kävimme viime kesänä tuolla Gösta-museossa. Minua kiinnosti "Toisten taidetta" -näyttely, joka esitteli ns. outsider-taideteoksia – tekijät saattoivat olla mielenterveysongelmaisia, huumeidenkäyttäjiä, kehitysvammaisia, toisaalta joskus myös varsin asemastaan tietoisia tai suoranaisia outsider-aktivisteja. Vaikken pitänyt läheskään kaikesta näkemästäni, koin vahvan samastumisen. Luokittuisin varmaankin tuohon viimeisimpään ulkopuolisuuden alaluokkaan – olenhan suurin piirtein kaikkien edustamieni asioiden suhteen päätynyt jossain vaiheessa aktivistiksi, ainakin tilapäisesti. Takavuosien masennuskaan ei ole juuri oirehtinut vuosikausiin, "huumeista" käytän lähinnä alkoholia enkä sitäkään ongelmaksi asti, ja hienoiset autistiset vivahteeni tuskin sysäävät minua keharikastiin.
VastaaPoistaSuomen nykykuvaan ei mielestäni ole syypää niinkään lama, kuin ihan tietoinen rappeuttava politiikka, jota kaikki hallitukset vuodesta 1987 alkaen ovat kiihtyvällä tahdilla harjoittaneet.
Keiju,
VastaaPoistameillä on ollut oikeistolaisia hallituksia nyt jo kauan, tottakai se näkyy. Työttömyys on korkea, koska sillä tavalla voi laskea palkkoja. Se käsitys minulla on, että demokratia ei ole pysyvä tila, vaan vallassa on kuka kulloinkin ja valta korruptoi. Siis että tämmöistä demokratia on, ontuvaa. Mikään ei ole lopullista ja kansa on vain se osa porukkaa joka tällä hetkellä ei osaa brändätä itseään. Kansa on se jonka pitää maksaa joka tapauksessa eliitin touhuaminen. Siitä johtuu murinaa, mutta se ei vielä ole ilmennyt eliittejä uhmaavana voimana.
En nähnyt tuota viime vuoden näyttelyä Göstassa, varmaan se on ollut hyvä, koska Serlachiuksen porukka on asiansa osaavia. Olin vanhassa Göstassa edellisen kerran, kun siellä esiteltiin suomalaista nykytaidetta, ehkä se oli 2012, en ole varma. Se oli kodikas juttu, sitä kuvataidetta jota olen nähnyt siitä asti kun rupesin käymään museoissa ja gallerioissa 8-vuotiaana. Sattui olemaan sellainen koti ja paikka asua.
Joku sanoi VR:n alasajamisesta, että nyt vasta ihmiset näkevät mitä tapahtuu, kun päästetään nuo voimat mellastamaan perus-infrassa, mitä valtionrautatiet tietenkin ovat. Kyllä ne Englannissakin joutuivat äkkiä perääntymään. Ehkä meillä tuo hallitus ajattelee laiskasti, että mitäs asuvat siellä maalla.