Metropolis oli Fritz Langin
ohjaama. Sitten valtavan suuri kaupunki alkoi olla turha, piti olla
kosmopolis. Don DeLillo kirjoitti kirjan nimeltä Cosmopolis.
Kun luen kirjaa jossa on pitkä kaoottinen matka suuren kaupungin
läpi ja tapahtuu kaikenlaista, kuvitus päässäni ei ole jostakin
uudesta ja hypermodernista sci-fi-leffasta, vaan aivan
yksinkertaisesti vaikka tästä kaupungista, joka ei anna hetken
rauhaa. Se tunkeutuu metelinä ja pölynä jokaiseen päivän
hetkeen.
Kaupungin läpi kulkeva katu kulkee
kaupungin suurimman rakennetun korttelin ohi ja korttelissa asuu yli
1000 asukasta. Siellä puhutaan vähintään 10 kieltä. Ruotsia en
muista kyllä kuulleeni. Olen sellaisessa kaupunginosassa. Jos menen
ulos, käytän jalkojani. Moni ei täälläkään osaa kävellä.
Monella tavalla tämä kortteli alkaa muistuttaa kosmosta. Paitsi
että kosmos on aina kylmä ja hiljainen. Täällä kuuluu
taukoamaton humina ja välillä rekat jyrisevät.
Don DeLillon henkilö Eric kuljetuttaa
itseään valtavassa autossa joka tuntuu ennemminkin liikkuvalta
matalalta asunnolta kuin liikennevälineeltä. Itseään ajeluttava
henkilö on jonkinmoinen pörssimeklari jolla on jotain tekemistä
Japanin jenin hinnan kanssa, ilmeisesti vahingossa. Se joko putoaa
jyrkästi tai nousee lujaa, siis raha. En kyllä tiedä mitä
meklarit tekevät, jotain pahaa ilmeisesti. DeLillon kaupungin
ajattelen New Yorkiksi, varmaan sen vuoksi että kirjailija on asunut
ja ehkä asuu edelleen siinä suuressa metropolissa.
Kaduilla on mielenosoituksia jotka
tukkivat kadut. Meklarin (jos hän nyt sitten on meklari, joka
tapauksessa myy ja ostaa Japanin jenejä) limousinessa on
kattoikkuna, josta pääsee työntämään päänsä ulos, jos auton
ikkunoiden edessä on liikaa ihmisiä. Kaupunki ei näy, kaduilla on
edestakaisin vellova ihmislauma osoittamassa mieltään. Mutta ei ole
tarpeen kertoa tätäkään amerikkalaista tarinaa, koska se on
julkaistu suomeksikin ja vuonna 2003, samana vuonna kuin se
julkaistiin Amerikassa. Tajusin ruveta lukemaan kirjaa sen jälkeen
kun näin televisiosta pitkän dokumentin Saksan elokuvahistoriasta.
Minusta Metropolis on sen dokumentin keskellä ja siitä tulevat
säikeet muihin elokuviin, vaikka varmaan ne ovat katuja eivätkä
säikeitä. Elokuva oli hyvin voimakas mutta vaikutti siltä että se
myös kuvasi aikaansa.
Voisi sanoa että mikä Saksaa vaivaa
tai Cosmopolista lukiessa että mikä Amerikkaa vaivaa. Ennen kaikkea
on outoa että siellä normaalikin asia, parturiin meneminen, voi
tuntua jonkun ihmisen tappamiselta. Tappaminen sujuu niiltä
ihmisiltä helposti, mutta ei varmaan kaikilta. Joku teki sellaisen
leffan, jossa henkilö juuttuu liikenneruuhkaan Amerikassa, kyllästyy
lopullisesti, jättää autonsa ja kävelee tiehensä moottoritietä
reunustaville kukkuloille ja tapaa sitten n.k. todellisen elämän.
Siinäkin ammuttiin, mutta en muista enää miten kävi.
Elokuvissa ehkä onnistuu että pyssyt
ampuvat koko ajan, mutta kirjassa se olisi tylsää ja siksi
mahdotonta. Fritz Langin elokuva oli myös se lapsimurhaajaelokuva
nimeltä M - kaupunki etsii murhaajaa. Murhaaja viheltää
Edvard Griegin Vuorenpeikko-laulua lähestyessään
uhriaan. Mutta kun uhri on lapsi, niin sen arvaa ettei hän
ymmärtänyt vuorenpeikon laulun uhkaa. Elokuvan katsojalle se
näytetään etukäteen. Jännitys syntyy siitä mitä tapahtuu ennen
kuin lapsi kuolee, vai ehtiikö hän kuolla elokuvan mittaan. Joka
tapauksessa kuolema on arkipäiväisempi sen elokuvan aikaan, lapsia
kuoli muutenkin. Siinä Griegin biisissä on kyllä jotain outoa.
Langin elokuvakielen tärkein asia ovat
varjot. Varjoilla on oma elämänsä, vaikka ne lähtevätkin
liikkuvasta ihmisestä tai talosta. Kaupunki on lavaste, ei oikea
kaupunki. Muistan yliopiston luennoista että Saksan ekspressionismi
ilmeni erityisesti teattereiden lavastustaiteessa. Langin M-leffan
aikana muistin lisäksi että Venäjän avangarde oli edeltänyt
Saksan vastaavaa, joka tuli näkyviin elokuvissa. Ehkä sillä on
jotain tekemistä sen kanssa että elokuvat muistuttavat unta ja
niissä siirrytään nopeasti paikasta toiseen ja kaikki kaupungit ja
metsät ovat outoja paikkoja. Varjot pitenevät.
Cosmopolis ei ole ainut Don DeLillon
kirja, joka koostuu epäparisista kertomuksista. Muutama vuosi sitten
ilmestynyt Omegapiste alkaa kuvauksella, jossa joku katsoo elokuvaa.
Se on Hitchcockin Psyko, mutta projektori on sillä tavalla
erikoislaatuinen että sen voi panna kulkemaan hyvin hitaasti. Esitys
kuuluu ehkä johonkin performanssiin tai taidetapahtumaan, onko
sellaista olemassa kuin elokuva-happening? DeLillo siis
yksinkertaisesti kuvaa sanoin hyvin laahaavaa otosta Psykosta, jossa
tapahtuu murha.
Jossakin jutussa Don DeLillosta
kerrottiin että kirjailija naputtaa kirjansa tavallisella
kirjoituskoneella. Hänellä ei ole tietokonetta eikä hän ole
koskaan lähettänyt kenellekään sähköpostia. Ilmeisesti
kirjailija ei ole luddiitti vaan tahtoo hidasta elämää, jossa
kirja ehkä tulee kirjoitetuksi kerralla ja oikein. Ehkä
kirjoittaminenkaan ei ole välttämätöntä, ehkä eläminen sujuu
itsestään ja menee eteenpäin. Jonkinlaisesta olemassaolon temposta
on kyse. En tiedä mitä mukana kulkevat puhelimet tai internet ovat
lisänneet olemassaoloon, eivät kuitenkaan hidastaneet sitä.
Ihmiset ajattelevat että enemmistön tapa on normaali. Sen pitäisi
sitten olla normi.
Minulla on kirja vielä vähän aikaa
kesken. DeLillossa on kivaa se, että hän kirjoittaa tarinansa niin
oikeiksi, että niiden elämässä viihtyy. Viihtyminen on kyllä
huono sana koska siitä tulee mieleen viihde, jonka kanssa ei voi
viihtyä, koska niille tarinoille on annettu oma kategoriansa, joka
tähtää viihtymiseen. On vaarallista antautua jonkun muun
vietäväksi jos tahtoo viihtyä. Sen vuoksi on luettava hyviä
kirjoja ja katsottava hyviä leffoja. Taiteen hyvyys tai parhaus
eivät ole makuasioita, niin kuin laiskat ihmiset sanovat. Laiskuus
ajaa ihmiset välttelemään ajattelua. Eivät viitsi sitten kävellä
edes kirjastoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista