Olen
monesti ajatellut olevani onnekas kun lapsesta saakka olen pitänyt
vedestä ja siitä että se kantaa. Symbolisesti se on varmasti
tarkoittanut myös jään kantavuutta tai elämän. Ei tässä ole
mitään juhlallista, olin vesijumpassa ja katselin sukeltelevia
lapsia. En oppinut koskaan sukeltamaan, pulpahdin pinnalle kuin
korkki.
Keskikoulua
kävin Hämeessä Kirkkoharjun kupeessa olevassa koulussa. Harju
nousi siitä kohtisuoraan ja kun kiipesi harjulan seljänteelle, niin
näki järviä ja lahtia ja niemiä. Siellä oli paljon lunta
talvisin. Opin hiihtämään tähtien valossa. Äiti oli vihainen kun
tulin pitkän matkan jälkeen kotiin. Hänen mielestään siellä ei
voinut nähdä mitään. Mutta eipä hän mitään nähnytkään,
häneltä sai piilotetuksi kaikenlaista.
Lahjakkuuksien
sanotaan periytyvän. Mutta geenejä on niin paljon ja niiden
toiminta toistensa kanssa niin monimutkaista, että ihminen ei voi
kävellä geenikarttansa kanssa koulun rehtorin kansliaan vetoamaan
perimäänsä, niin että ei tarvitsisi istua jälki-istuntoa. Syy on
voinut olla laiskuus, ruma puhe tai lumisota, jota lapsi on pelannut
tekemällä lumipalloja joissa on kivi sisällä. Koulujen
opetussuunnitelmaan eivät kuulu piilotarkoitukset tai ainakaan
kukaan byrokraatti ei sellaista tunnusta, mutta välitunnit ovat ehkä
mielenkiintoisimmat.
Jostain
syystä viime aikoina on näkynyt lehdissä ja netissä uutisia
siitä, kuinka nuoret poliitikot tietävät että laiskuus on
köyhyyden takana. Muistan keskikoulussa katselleeni yhden
luokkakaverin perinpohjaisuutta. Puoli luokkaa kyllästyi sen lapsen
valmisteluihin kemian kokeessa. Vuosikymmeniä myöhemmin minulle
väitettiin, että jos lapsi ei ollut kokeessaan tarkka niin koulun
katto olisi saattanut räjähtää ja tehdä ylimääräisen kuopan
koulun takana olevaan soraharjuun. Siellä oli jo valmiiksi niitä
kuoppia, joita kutsuttiin nimellä lukko. Mahtoiko väite
lahjakkaasta lapsesta tutkimassa räjähdysainetta totta? Ehkä ei.
Todennäköisesti ei, koska kai siellä tunnilla oli kuitenkin
opettaja läsnä. Mutta toisaalta on hieno ajatus, että jos vaikka
meidän koulusta olisi lähtöisin yksi ylimääräinen lukko
harjulle. Kaikki ei ollut jääkauden tekemää.
En
tykännyt yhtään kemiasta tai fysiikasta, mutta siitä hitaasta ja
vähäpuheisesta lettipäätytöstä tykkäsin. Se oli kaveri jonka
kanssa oli kivaa käydä kävelemässä harjulla. Ei se paljon
puhunut, mutta pysähteli vähän väliä ja kertoi jonkun kasvin
nimen tai näytti, mikä ero on naavalla ja sammaleella. Kun tahdoin
tietää asiasta enemmän, kaverini sanoi että ehkä riitti jos
muistan nimen, voin katsoa kirjasta sitten.
Halusin
mennä kotiin Ilmonin talon takaa ja kerätä sinivuokkoja. Kaverini
pisamat vaalenivat ja hän suorastaan suuttui: villikukat on
jätettävä sinne missä ne ovat. Sitten hän vaati saada tietää
kuinka paljon saan viikkorahaa. Kerroin, mutta useimmat lapset eivät
saaneet viikkorahoja. Se sanoi tekevänsä oman rahansa eteen koko
kesän töitä pellolla ja oli saamassa luvan opetella traktorilla
ajamisen seuraavana kesänä. Tieto oli tyrmistyttävä.
Lupasin
siis kiireesti että ostan pankintalon kukkakaupasta leikkokukkia.
Ajatus maljakossa kukkivista kukista oli puhtaasti esteettinen.
Meillä ei ollut kotona muita kukkia kuin rahapuu ja posliinikukka ja
ne siksi, että eivät kaivanneet hirveästi kastelua ja selvisivät
kesäkuukaudet yksinään kun perheeni lähti mökille kesäksi.
Minusta ne kasvit olivat yksinomaan tylsiä, enkä erityisemmin
pitänyt siitä, että jouduin kipuamaan tikkaita ylös katonrajaan
pyyhkimään posliinikukan lehtiä pölyrätillä.
Kaverini
pisamat palasivat ruskeaan olomuotoonsa, mutta hänen hiuksissaan
olin näkevinäni enemmän punaista kuin tavallisesti. Ilmeisesti
pisamista puna lehahti hiuksiin ja takaisin. Hän piti lyhyen
esitelmän: voisin opetella, siis minä, ajattelemaan ennen kuin
suunnittelen typeryyksiä ja tiesinkö sitä paitsi että Ilmonit
olivat kieltäneet jyrkästi sinivuokkojen keräämisen. Se pikkuinen
talo, puut ja pensaat ympärillä, oli juuri sennäköinen kuin miksi
se päätti kasvaa eikä mitään muuta. Maali oli punaisesta
pikkutalosta hiutunut pois varmasti vuosikymmeniä sitten.
En
aloittanut lettipään kanssa kinaa, koska hän oli kertakaikkiaan
ylivoimainen. En tiennyt yhtään toista niin ylivoimaista
luokallamme. Kaiken lisäksi hän oli tyttö. Nyt hän vielä sanoi,
että punaisen talon ihmiset ovat vanhoja ja sitä paitsi hyvin
köyhiä. Siksi hän kielsi. Maa vietti siitä harjunrinnettä
alaspäin ja se oli kuhmuinen isojen puiden juurista ja kivistä
jotka mannerjää oli sattunut pysäyttämään juuri siihen.
Lupasin.
Meillä
oli sinä vuonna ollut maantiedon opettajana nuori kaveri, joka oli
pari vuotta opettamassa ja lähti sen jälkeen takaisin yliopistoon.
Lettipää selitti että juuri sillä tavoin pitää opiskella. On
käytävä välillä töissä opettamassa lapsia ja sitten mentävä
miettimään ja viisastumaan yliopistoon.
Olin
kuullut ja nähnyt huonosti ja minut oli siirretty etupulpettiin.
Takapenkin valtasivat luokallejääneet pitkät pojat. Pääsin
kuuntelemaan sitä opettajaa aivan läheltä. Kerran viittasin sille
ja kysyin voitaisiinko mennä keväällä katsomaan tuota soraharjua.
Mentiin. Meidän piti pareittain ottaa noin neliömetrin ala ja
katsoa mitä siitä maasta löytyisi.
Keräsin
oudonnäköisiä kiviä. Anorakin taskut olivat pullollaan niitä
lopulta. Halusin ennen kaikkea tietää mitä oli katinkulta. Aivan
pienenä olin yrittänyt tehdä siitä kaulakorua, mutta liuskeet
hajosivat siihen reiän poraamiseen. Nyt sain lettipään kaveriksi,
hän opetti kyllä myös. Hän kaivoi linkkarilla multaa pois juurien
päältä ja näytti haarautuvan juuriston. Se oli kauniimpi kuin
lehteen juuri puhjennut puu, se näytti niin paljon hiuksilta.
Tavallinen leppä, mutta tunnilla opettaja halusi tietää puusta
enemmän. Ei hän myöskään kertonut mitä katinkulta on vaan käski
ottaa selvää. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin mietin, että jos se
olikin vaikka tervaleppä.
Kun sain
tehtävän opettajalta, niin pääsin kirjaston käsikirjastoon
tutkimaan paksuja opuksia. Kevät päättyi siihen että tiesin mitä
on yhteyttäminen ja symbioosi. Kysyin lettipäältä miksi Ilmonin
sisko ja veli asuvat yhdessä. Eivät minun äitini tai isäni
sisarukset asuneet meillä. Eivät asuneet edes naapurissa. Eivät
asuneet lähimaillakaan.
Lettipää
sanoi että se on hyvä ja viisas sisarusparvi joka tahtoo asua
yhdessä ja pitää kiinni siitä mitä on oppinut. Kysyin siltä
että aikoiko se asua lopun elämänsä veljiensä kanssa. Se vastasi
että ei tietenkään. Mutta että Ilmonien tarinaa ei ole kerrottu
vielä. Joku sen vielä kertoo. Se taidemaalari oli jo kuollut ja
jäljelle jääneet ovat jo vanhoja.
Nyt kun
Ilmoneista on yli viidenkymmenen vuoden jälkeen viimein kirjoitettu
ja kaikenlisäksi näytelmä, on mentävä sinne katsomaan millainen
se on. Aarnion Aulis oli samassa koulussa monta vuotta ylempänä ja
ymmärsi ja tiesi enemmän kuin kumpikaan meistä. Aulis osasi
kirjoittaa jo silloin. Kun jaksan ja ehdin, lähden tästä sinne.
Näytelmää Ilmoneista esitetään kesäteatterissa Kangasalla.
Pitää valita poutapäivä. Otan mukaan sadetakin.
Latinankielinen
säe on vähän pitempi, otsikossa on jälkimmäinen osa: Tunc tua
res agitur, paries cum proximus ardet. Asiasi käsitellään silloin
kun olet vertaistesi joukossa. Aulis Aarnio on oikeustieteilijä ja
kirjailija.
Olipa taas mukava ja ajatteluttava kirjoitus. Kiitos.
VastaaPoistaKiitos kun kelpas. Toivottavasti minusta ei kuitenkaan tule liian mukavaa tai peräti löperöä. Toivon että sanot heti jos tulee!
VastaaPoista