Siivouksen välttely alkaa
mennä vaikeaksi. En saa kuunnelluksi radiota kuin puolella korvalla.
Pitäisi tehdä jotain muuta. Tekeminen on muuta kuin kirjainten
näpyttelyä. Vai onko?
Radiossa oli ohjelma. Oli
kutsuttu ihmisiä studioon kertomaan millaiselta näyttää
100-vuotias Suomi. Päähäni syntyi viivettä ja sekaannusta, koska
kuvia ei ollut. Kun katsoin ulos ja näin vastapäisen talon harmaan
profiilin aamussa, joka ei valjennut lainkaan, lähetin toivomuksen,
ihan vain ääneeni sanoen (keskustelen aina radion kanssa, joskus
tuntuu tulevan vastauksiakin!), että joku mainitsisi arkkitehtuurin.
Sillä tavalla olisi silmien edessä jotain, joka muistuttaisi ehkä
omaakin ympäristöäni.
Saisin vahvistuksen siitä,
että minulle on rakennettu ympäristö. Täällä ei ole
asumiskäytössä kotia, siis nominatiivimuodossa kota, tuo oli
monikon partitiivi, siis epämääräinen määrä niitä asumuksia,
niin siis: tämä on talo ja ympäristössä näkyy muita taloja.
Talossa on kotini. En ole saamelainen.
Saamelaisten
identiteettiin voisi kuulua kota, mutta jutaaminen on jäänyt taakse
ja vanhan elämäntavan esti viime sotien jälkeen valvotumpi Suomen
raja. Porotokat eivät enää päässeet Norjan puolelle. Tilaan
Oulussa ilmestyvää Kaltio-nimisen kulttuurilehteä ja sen vuoden
viimeinen numero kertoo saamelaisista, myös historiasta
Talon katon yläpuolella
on taivas, mutta se on niin pimeää täynnä että sen hahmosta tai
väristä ei voi sanoa juuri mitään. Talon seinäkin on vain
yksinkertaisesti vaalea. Vaalea ei ole väri.
Ajattelin tähän taloon
muutettuani Dessaun Bauhausin
ihmisiä ja avainsanaa: asumiskone. Sen ehkä keksi Le
Corbusier, arkkitehti. Sitten ajattelin Fritz
Langin Metropolista.
Koneiden ja muun teknologian maailmassa voi päätyä vaikka mihin.
Juuri Bauhaus suljettiin kun Hitler tuli valtaan. Jotain vaaraa
kansallissosialistit vainusivat taidekoulusta olevan uudelle
poliittiselle järjestelmälle. Käsittääkseni Dessaussa on nyt
uudelleen Bauhaus, en tiedä onko talo se sama.
Poliittinen se päätös
oli varmasti, koska asemakaavoja, tonttikauppoja ja rakennuslupia
myöntää pieni joukko kaupunkien (tai taajamien, mitä ikinänsä
ne ovatkin) viranomaisista. Viranomaiset jäävät äänestyksissä
valittujen poliittisten henkilöiden varjoon: he tekevät vain työtä.
Poliitikkojen pitäisi päättää, mutta tuskin he ymmärtävät
asemakaavoista kovin paljoa. He viittaavat päätöksiä tehdessään
varjossa oleviin, nimettömiin ja kasvottomiin ihmisiin. Niihin,
jotka he ovat itse valinneet. Näiden byrokraattien toinen nimi on
asiantuntija.
Pienestä piiristä seuraa
kummallisia muutoksia ihmisten ympäristöissä. Ihmisiltä katoaa
maamerkkejä tai jopa talo missä he asuvat. Esimerkiksi jos olisin
kiinalainen niin en yrittäisikään kiintyä taloon, jota olen
kutsunut kodikseni vuosikymmeniä. Mikään ei olisi pysyvää, eikä
hajoamiseen tarvita maanjäristystä, dynamiitti riittää.
Kun ei saa kiintyä
ympäristöönsä, niin ihmisen luonne alkaa muuttua. Siinä on
jollain tavalla kysymys luottamuksesta. Ajattelen lastenkasvatusta.
Missä perheet asuvat, missä on mukavaa, missä voi ottaa kengät
jalasta ja kävellä sukkasillaan keittiöön, istua alas ja kysyä
äidiltä, koska isä tulee? Jos olisin kiinalainen, olisin vielä
ainut lapsi. Mitenkä minulle kerrottaisiin että katerpillarit
tulevat huomenna? Mutta ehkä äiti ja isäkään eivät tiedä.
Meillä on mäen rinteessä
matkalla tänne terävähuippuinen, kulmahammasta muistuttava talo
osoittamassa kaupungin keskustaan päin. Tai kun katsoo tarkemmin
kyllä se näyttää omituiselta portilta asemanpuistoon. Ei
portinvartijoita, vain terävä kulma. Aseman toisella puolen on
samanlainen kulmahammas, mutta peililasia, johon puisto epäskarpisti
heijastuu. Siinä on asiantuntijoiden sanattomasti ilmaisema asia:
älä luule että sinulle jää yhtä ainutta puuta ihailtavaksesi.
Puita, puistoa tai metsää et kyllä ole ansainnut. Minkä muun
takia luulet että hotelleissa on kulmahampaat?
Oletan että kasvatuksen
ydin on juuri tuossa. Emme ole ansainneet mitään hyvää vaikka
olisimme tehneet aina työtä ja aina totelleet ja aina syöneet sen
voileivän jonka äiti jätti lapun viereen: ”Ota kaapista maitoa
ja pese astiat. Tulemme isän kanssa pian”. Sitä ennen ne
talonmurskaajat tulevat. Enkä sitten enää näe heitä koskaan.
Korkeat talot siirtyvät yö yöltä yhä lähemmäksi ja kun tulen
koulusta, näen kaikkialla kuolleita lintuja. Lensivät päin
peiliseinäistä hotellia. En ehtisi järjestää kavereiden kanssa
linnuille hautajaisia, kun lakaisukoneet jo tulisivat.
Radiossa kerrottiin
Helsingin tämän vuoden näyttelyistä. Kasarmintorin uusi
Talvisota-patsas mainittiin jonkinlaisena suosituksena. En ole käynyt
tänä vuonna Suomen pääkaupungissa. En ole käynyt muissakaan
kaupungeissa, mökillä pääsin olemaan vähän yli viikon eikä se
ollut näyttelytapahtuma. Täällä olen käynyt myös näyttelyissä.
Pidin hirveän paljon Marjatta Hanhijoen
näyttelystä, joka oli pikkuisessa Printmakers-galleriassa. Mutta
taiteilija onkin melkein samanikäinen kuin minä, ehkä seinillä
oli suurten ikäluokkien taidetta?
Mökillä piti haravoida
ja pestä talon seinustan taolainen hääseremonia, joka on
maataideteos ja meditaatiopaikka. Siinä on kaksi maasta ponnistavaa
kiveä ja niitä yhdistävä köysi, hamppua, oletan, välissä on
vanhoja sementtitiiliä maatumassa. Niistä syntyy toistensa lomiin
kietoutuvat ympyrät. Minä en siivonnut, vaan sen hääseremonian
tekijä tietenkin, olin dokumentoija. Nyt se on varmasti lumen alla
jo, koska paikka ei ole tässä rannikolla. Täällä on satanut
vettä ja räntää pitkin päivää. Katot ovat valkoisena, mutta
reunoilta harmaa kattopelli näkyy.
Lumi sulaa nopeasti. Tässä
pimeässä kaikki kissat ovat mustia, jos niitä olisi. Ehkä tuolla
on vain pölykoiria, nurkissa? Aivan turhaa suunnitella suursiivousta
ylihuomisen talvipäivänseisausta varten.
Tämä on uusi normaali
että joka päivä ilma vaihtuu, eikä ihmispolo ja sen nivelet saa
rauhoittua johonkin yhteen ilmanpaineeseen pitemmäksi aikaa. Uusi
normaali liittyy ilmastonmuutoksen tuomaan säätyyppiin, joka ei ole
enää yksi ja sama. Ei nähtävästi edes vahingossa.
Mökki on mökki ja sen
sisältämä lämpö tulee lähinnä auringosta, jota ei juuri
näkynyt ainakaan kahtena viimeisenä kesänä, kun olen päässyt
käymään. Ajattelen lunta, jota siellä oli joskus niin, että
ilman suksia ei päässyt pihaan. Silloin piti keväisinkin kahlata
lumessa.
Siellä ei ole enää
naapureita joilta voisin kysyä säiden muutoksista. Talon takana
mäki ja sen mäen takana toinen mäki ja ne mäet viettävät alas
järveen. Mökin ovi on pohjoiseen päin ja sieltä on yleensä
tullut myrskyjä. En tiedä tuleeko edelleen.
Silloin kun pienviljelys
alkoi loppua, ihmiset rupesivat hädissään hakkaamaan metsiään.
Meilläkin järvi alkoi sitten tulvia. Ensimmäiseksi kuolivat
näkinkengät, sitten aivan rannassa olevat koivut. Kukaan ei
kertonut sitä, että joku oli alkanut myös kuivata vastarannan
soita. Järven vesi muuttui tummemmaksi eikä sitä voinut enää
käyttää edes perunoiden keittämiseen.
Koska en ole ikinä voinut
olla mökissä läpi vuoden, niin en kuole siihen kaipaukseen, ehkä.
Tästä talviolemisesta on tullut vain niin outoa. Ympärillä on
nostokurkia ja räjäytystyömaita ja taloja rakennetaan niin että
eristevillat nojuvat sateessa aitoihin kun niitä ei saada heti
seiniin. Sitten ne ovat niitattuna seinissä talven räntä- ja
vesisateissa. Sitten ihmiset alkavat valittaa päänsärkyä ja
vuotavia silmiä.
Tässä työpöydällä on
joskus valkoista pölyä. Räjäytykset saavat katon betonimaalin
varisemaan alas. Mutta tuonne katonrajaan kiipeää entistä
tarmokkaammin isoäitini tai tätini antama köynnös siinä
toivossa, että katon rajassa oleva ikkuna avautuisi ja sieltä se
voisi hypätä märkään, tuulessa huojuvaan koivuun. Kattoon on
matkaa tästä neljä-viisi metriä, yläkerran parvesta muodostuu
pitempi kulmahammas.
Hampaat ovat kyllä selvä
symboli. Muistan serkkuni, joka yhdessä toisessa kaupungissa meni
töihin keväällä, kun koulu oli loppunut ja todistukset annettu.
Rakennuksilla oli töitä. Likan tehtävänä oli kärrätä ylös
tavaraa kottikärryillä. Silloin ei tehty elementtitaloja, tiiletkin
piti viedä ylös lankkuja pitkin. Häntä muistutettiin, että
työssä on oltava silmät selässäkin ja jos ei olisi, ne olisi
kasvatettava ja nopeasti.
Piti erityisesti katsoa,
että ylhäältä ei varise kuivunutta laastia, laudanpätkiä,
sahajauhoja tai pieniä nauloja, niin että alhaalla työtä tekevät
eivät pudottaisi taakkojaan tai jopa horjahtaisi. Lankkutelineillä
ei ollut kaiteita. Täti sitten soitti yhtenä päivänä ja sanoi
että nyt se likka sen työnsä sitten lopetti. Oliko ollut pahalla
päällä? Ei ollut. Mutta sieltä kolmannesta kerroksesta oli tullut
lankkuja alas. No, minä kysyin. Se oli huutanut että varisee ja
tulla tömähti alas. Siis putosi itse?
Olin matkalla Tukholmaan
kesätöihin, mutta menin sitten lääninsairaalaan katsomaan serkkua
ennen lähtöä. Se oli kipsissä ja siteissä ja yritti hymyillä.
Käskin sen lopettaa ne pellehypyt ja tulla perässä Tukholmaan. Se
lupasi, mutta ei tainnut vielä päästä sinä kesänä. Vein sille
syksyllä Åhlensin alennusmyynnistä ostamani mekon. Vakuutin että
ei sen koulussa ollut toista samanlaista. Sinne se jäi peilailemaan
ja minä lähdin junalla eteenpäin.
Kissan elämä? Kissan päivät? Lyhyt.
VastaaPoistaKauan sitten kävin joskus Pättikässä, silloin kun Ailu asui siellä.
Jussa (Ailun isukki, poromies)lausui joskus mutta harvoin hyviä totuuksia maailmasta, kuten sen ihmettelyn turisteista, että miksi turistit viitsivät kiivetä ruman tunturin laelle, kun siellä on niitä samoja kiviä mitä tunturin juurellakin näkee. (Ruman merkitys siellä ei liity kauneuteen.)
Susanna (Ailun äidykkä, poroemäntä)pohdiskeli joskus elämän alkua ja luomista. Oli tunturissa niitä miettinyt. Sai minutkin, etelän turistin, hiljentymään.
Ailu halusi joskus että olisin mennyt kaveriksi yöpymään talvella kotaan. No enhän minä mennyt. Kuolemastaan Ailulla oli ajatus että jos, siis jos, hän kuolee niin hän menee jonnekin tuntureille niin että kukaan ei häntä löydä.
Kävin joskus lyhyellä (n. 20 km Pättikästä pohjoiseen, sitten takaisin) yksikseni hiihtelemässä, vilkuilin syrjäsilmillä missä asennossa horisontin tunturit siintelevät, niiden asennon mukaan hiihtäisin takaisin. Kerran tuli purku, taivas oli täynnä lunta eikä tuntureita näkynyt. Sivakoin alaspäin ja siellä oli tietämäni poro, pieni joki. Ajattelin että se laskee etelään, ja kun seuraan sitä niin yhdytän Kilpisjärven tien, ja olen perillä. Näin olikin.
Yleensä oli kirkas ilma ja maiseman näki. Hiljaiset tunturit ja pienet koivunrisut hiljensivät minun kohellukseni, kuulin ääniä. Yksi asia joikulle, mietin. Kun ei kukaan kuullut niin joikailin omaa joikuani, itselleni, niin että kukaan ei kuullut. Olen muutenkin kuulemma huono lauleskelemaan.
Ailu sittemmin kuoli, oli juuri palannut Japanista ja pitkän lentomatkan aikana nautti runsaasti nestettä. Vettä oli yli puolet. Mutta ei tarpeeksi. Eikä kävellyt, eikä käyttänyt lentosukkia.
Hän oli juuri saanut Skibotnin rantatalonsa valmiiksi. On kuulemma haudattu jonnekin sinne Skibotniin? Mutta Ailun löydän vieläkin kun menen senverran tunturiin että vain taivas pitää ääntä, ja jotkut pensaat huiskuttavat kevyessä tuulessa. Juttelen siellä Ailun kanssa mukavia.
Elämä jatkuu, kuullen.
Erinomaista uutta vuotta Sinulle, se valkenee huomenna kunhan nulikat ovat ensin räiskineet paukkunsa taivaisiin...
Ps. Oletko ajatellut hankkia uuden kissan? Ihan vaan siksikin että lapset tietäisivät kissan olevan, vaikkapa yläkerrassa.
31.12.2017
Tikkis
Jussi,
VastaaPoistaniillä lapsilla on omassa kodissaan koira. Onhan sekin kanssaeläjä, mutta aika erilainen. Meillä oli Amerikassa koira, josta eläinlääkäri sanoi että tiedättekös mikä tämä on? Jatkoi sitten että tämä ei ole ihan koira. Katseli vielä sen hampaat läpi, että: se on labradorinnoutajan ja kojootin risteytymä.
Se kyllä sitten kans ulvoi vaikka ei ollut edes kuuta.Sitten se kaivoi tiensä aidan ali läpikulkutielle ja jäi auton alle ja kuoli.
Kissa on aivan eri tapaus, tassuttelija, kehrääjä. Olen kertonut Leolle että olet tuntenut Ailun. Leo on kerran istunut samassa pöydässä Ailun kanssa Vanhalla. Olivat viihtyneet heti yhdessä. Suomea olivat puhuneet, vaikka kai Ailu jotenkin myös englantia puhui.
Uusimmassa Kaltio-lehdessä annetaan Ailulle kunnia 1960-luvun saamelaisliikkeen liikkeelle potkimisesta. Tuntuu siltä että 60-luvulla oli positiivista liikettä eteenpäin. Nyt siitä on tullut vähän semmoista rämpimistä. Lue pois, jos löydät sieltä jostain!