DETOUR! TIETYÖMAA!
Elokuun alusta saakka kallisarvoinen laajakaistantoimittajani on jättänyt huomiotta katerpillareiden tekemiä satunnaisia kaapelien katkaisuja. Minun korviini kantautui elokuun nettiyhteyteni katkaisun yhteydessä, että näitä on näillä seuduin ollut useampikin.
Rakas laajakaistaoperaattorini ei ollut saanut heille toimittamaani kirjettä, jossa kerroin, että vaikka kaista onkin aika ajoin toiminnassa, koneet putoavat pois yhteydestä päivittäin. Että nyt on sitten syytettynä myös Itella. Niin asian käsitin.
Minulta on hukkaantunut monta työpäivää, koska operaattori tahtoo että testailen modeemejani linkkien ja muun rautaromun toimimisen kannalta paikallisessa liikkeessä, jolla ei ole mitään tekemistä operaattorin kanssa ja jolla ei ole mitään erityisiä intressejä myöskään minun suhteeni tai minulla sen liikkeen suhteen.
Sanalla sanoen rahaakin on tuhraantunut. Minulla ei ole autoa joten jokaiseen matkaan kaupungin toiselle puolelle on tilattava taksi. Sen lisäksi silloin tällöin on vaihdettava se tai tämä pikkuosa tai se tai tämä pikkuohjelma, jos vaikka siinä nyt kumminkin olisi vika, vaikka sitä ei näytäkään olevan. Siis puolueettomassa testauspaikassa.
Operaattorille lähettämäni kirje on tallennettu niin kuin kaikki lähteneet kirjeet, tietokoneen sisustaan, ja printattuna myös ja siinä lukee että ”Vaasassa 20.8.09”, koska operaattori ei ole kirjettä kuulemma saanut (olen kuullut että taitava nörtti pystyy tutkimaan onko päivämäärää vaihdettu). Tällaisia salaperäisiä katoamisia tapahtuu, mutta yleensä sellaiset kirjeet sisältävät rahaa.
Olen siis kärsivällisesti odottanut vastausta.
Kyynikko (joka kaikitenkin on lähinnä realisti) voisi tähän sanoa että operaattorin kannalta maksava asiakas, jonka käyttämä yhteys ei toimi, on se kaikkein paras asiakas. Kyynikko rupeaisi irvihampaaksi ja nauraisi että olen hölmö.
Toisaalta olisiko rehti ja rehellinen hölmö parempi kuin pohjattoman ahne it-yhtiö, jonka ainut arvo on yrittää päästä eroon niin monesta työntekijästä (ja sitä myöten asiakkaasta!) kuin mahdollista? Lopulta asia voi olla hölmöyden suhteen jopa ihan päinvastoin.
Sen olen kuitenkin sähköpostin ja www-liikenteen kanssa toimiessani jo vuodesta 1993 asti huomannut, että ei ole olemassa yhteydentarjoajaa, joka olisi takuuvarma. Noh, takuuta minulle ei ole ikinä kyllä tarjoiltukaan. Olen ollut huomaavinani että vedättäminen on yleisempää kuin luulisi.
Minua kumminkin oikeastaan kaikkien operaattoreiden puolesta hävettää enemmän kuin suututtaa. Poskeni palavat punaisina kun kirjoitan tätä kirjastossa.
Nettiyhteyteni on siis nyt kokonaan poikki taas. Olen ollut suhteellisen varma siitä että kohta se taas tapahtuu, koska korjaus on tehty huolimattomasti. Sikäli tietysti olen idiootti, että kuka tahansa voisi halutessaan ruveta keräämään rahaa ja operaattoria edustava poikakin sanoi, että kyllähän yrittäjien yhteys on aivan toista luokkaa.
Jos sitä tahtoisi kerätä rahaa, niin siihen vain menee koko elämä eikä ehtisi lukea yhtään kirjaa eikä kirjoittaa yhtään kirjettä.
Siis lukekaa ystävät, kirjoittakaa!
(Olisin lisännyt kuvan jos olisin onnistunut...)
(Olisin lisännyt kuvan jos olisin onnistunut...)
Elisan laskutus ilmoitti, ettei ole saanut kirjeitäni, joita kahdeksan kuukauden ajan lähetin yhden kuukaudessa.
VastaaPoistaHmm. Mitäs jos tehtäis kirje Suomen operaattoreille, että ottaisivat ja valittaisivat Itellalle (=Suomen Posti) että postit eivät tule perille.
VastaaPoistaMeillä kävi asentaja joka sai kaikki muut paitsi Windowsin toimimaan. Mac rulettaa!
Mutta tuo postin toimimattomuus operaattoreille on mielenkiintoinen asia. Minä en tällä syömällä muista että olisin koskaan missannut yhtään postilähetystä.
Joskus sota-aikaan ja vielä 50-luvullakin posti sentään kulki, koska posti ajoi yhteistä asiaa eli Suomen puolustusta ja sittemmin jälleenrakennusta. Itse asiassa siis posti on toiminut aivan näihin päiviin asti.
Tässä on todella tuumaamisen paikka. Eivätkös kaikki nämä firmat ole kilvan heittämässä työntekijöitä yli laidan että jos vaikka olisi työvoimapulaa?
Mutta yhteinen kansa vain maksaa, eikö?
Minullakin on kokemusta Elisalle kirjoittamisesta. Sanoin silloin irti kiinteää liittymääni siirtyäkseni mobiiliin.
VastaaPoistaKun lasku tulla putkahti aina vain, soitin firmaan ja kerroin, että olen kirjoittanut irtisanomisilmoituksen.
Ja he: - mihin osoitteeseen?
- Siihen PL 1 Elisa, joka laskussa lukee
- Ai siihen! Voi voi, onkohan se sitten ollenkaan... tarkoitan, kun ei siinä ole kenenkään nimeä, niin...
- Tarkoittaako tuo sanomanne, että te heitätte kaikki siihen osoitteeseen tulleet kirjeet suoraan kaatopaikalle menevään roska-astiaan?
- Heh, no ei, mutta olisi se parempi jos soittaisitte, noin kun ei siinä kirjeessä ole kenenkään nimeä, niin pelkään, ettei se päädy oikeaan paikkaan.
Suunnilleen noin se meni. Puhelun tuloksena kyllä asia sitten onnistui. Sen jälkeen olen miettinyt, että puhelinyhtiöille on kirjoitettava vain saantitodistuksella.
Toisekseen olen kyllä myös sitä mieltä, että nämä puhelinfirmat ovat saaneet suunnilleen 90% kansasta asiakkaikseen. Ja kas vain, jo alkaa näkyä se, miten vaikeaa on palvella aivan kaikkia - virkamies ymmärtää tämän kyllä. Mutta silti olen sitä mieltä, että näillä yhtiöillä on pieni valovuosi matkaa sille tasolle, missä muut julkisen palvelun tuottajat ovat.
Hannah, joo. Meille kuulovammaisille asia on kyllä oikeasti hankala. Jos sattuu olemaan esimerkiksi kuuntelemassa radiota, niin ei kuule puhelinta jossa joskus harvoin saattaisi olla tämä hieno operaattori.
VastaaPoistaKeitähän ne ovat ne 10% jotka EIVÄT kuulu operaattorien piiriin? Semmoista olen kyllä kuullut että Pohjois- ja Itä-Suomi alkavat olla sekä puhelin- että data-yhteyksien ulkopuolella, Entinen valtion puhelinyhtiö myytiin yksityisyhtiöksi ja johdot käärittiin miltei saman tien rullalle.
Satun tuntemaan maalta aika paljon ihmisiä, sellaisia joilla esimerkiksi on pienyrityksiä, voi olla kymmenenkin työntekijää. Niillä seisoo suma, jos ei saa tavaroita tilatuksi ja laskuja maksetuksi. Samasta syystä sitten ihmiset eivät saa palkkojaan jne.
Minulla ei pahemmin käynyt kuin että päivän tällä kertaa myöhästyi korjaajan käynti kun en kuullut puhelinta.
Siis ei ole olemassa operaattoreita jotka eivät tällä erää olisi kuluttajaviraston tarkkailulistalla. Senkin sain selville tänään. Eli sinne kuluttajavirastolle pitäisi nyt panna ja lujaa reklamaatioita, oikein urakalla. Oli sitten mikä firma tahansa kyseessä.
En ollut tullut ajatelleeksi että nämä yksityiset palveluthan ovat tosiaan julkisia - sekä entisiä että nykyisiä. Kilpailua en ole kyllä huomannut, kyllä siellä alkaa olla selvästi kartelleja. Siinä olisi toinen kantelun kohde.
Meiltä puuttuu siis tästä syystä, näiden yksityis-julkisten suojelun takia joukkokantelun mahdollisuus. Sitä lakia ei sitten ei millään saada tuoduksi eduskuntaan asti.
Eiköhän pitäisi hallituskin jo vaihtaa...
Niin, no eiväthän ne juridisesti julkisia palveluja ole, totta. Jotenkin vain miellän tuon niin, että se "julkisuus" syntyy paremminkin kaikenkattavuudesta ja välttämättömydestä kuin toimintamuodon laajuudesta. Ja että yksityinen yritys ei tällöin välttämättä onnistu olemaan missään sen toimivampi ja tehokkaampi, niin kuin monesti luullaan. Nämä telefirmat ovat siitä erinomainen todistus.
VastaaPoistaMinulla oli kuulovammaisten pöytäpuhelin käytössä. Mutta paikallinen puhelin OY senkun korotti taivaisiin kuukausihintoja, niin että puhelinta ei ollut enää varaa käyttää. Se siitä vammaislaista tältä osin.
VastaaPoistaPuhelimessa oli siis induktiosilmukka, jollaista kännyköissä ei ole.
Sama tilannehan on kaikkialla käynnissä oleva kilpailutus joka on elämän ja kuoleman kysymys esimerkiksi vanhusten ja vammaisten hoitamisessa.
Jos yksityinen valitaan, valvominen voi olla sitä sun tätä, kunta kun on valinnut halvimman, eikä voi oikein ruveta poliitikko syyttämään toistaan koska jonkun serkunlikka voi olla yrittäjänä.
Meillä juuri päätettiin lopettaa kaupungin ainut dementiaosasto. Kaupungin esityksen mukaan yksityisiä vanhusdementikkojen yrityksiä on tarpeeksi.
Sillä tavalla tämä etenee.