Asun Suomen puolella Merenkurkun
maailmanperintösaaristossa, siis Unescon. Saaristossa ei juuri enää
ole lampaita, ei myöskään pienviljelijöitä ja kalastajia. Kaloja
on aina vain vähemmän. Suomalaislampaiden villa on hyljeksittyä
Skotlannin, Islannin tai Kashmirin hienon villan vuoksi. En tiedä
miksi se olisi huonompaa. Minusta olisi mukavaa jos
saaristolaiskulttuuri elinkeinoineen päivineen olisi edelleen
hengissä.
Tässä kaupungissa on kaksi teatteria.
Toinen pienviljelijöiden ja kalastajien jälkeläisille,
ruotsinkielinen, ja toinen sisämaan Etelä-Pohjanmaan
pienviljelijöille, jotka lopullisesti tappoi Euroopan unioni ja he
joutuivat muuttamaan kaupunkiin myös, suomenkielinen. Lampaiden
villan hyljeksintää en ole kyllä käsittänyt koskaan. Lampaita
oli ennen aina, myös sisämaassa.
Joka tapauksessa kieliä on kaksi. Olen
kuullut pitkäaikaisen kaupunginvaltuutetun sanovan, että ei täällä
ole kaksikielistä kaupunkia vaan kaksi kaupunkia. Se on ennen ollut
totta, nyt on tullut kaupunkeja enemmän. Minä asun suuressa
vuokra-asuntokorttelissa, johon kaksi kaupungin omistajaa,
opiskelijoiden säätiö ja kaupungin vuokra-asunnot oy ovat
kyllästyneet. Kieliä korttelissa on pitkälti toistakymmentä.
Pesutuvassa tapaa ihmisiä, jotka eivät osaa lukea mitään kieltä.
Kun lähdin pois viikoksi etelän
suureen kaupunkiin, katselin kaipaamatta likaista, luokattomien
grafiittien syömää sisusta (hissit, ovet, ikkunat, seinät eikä
palkattu putsaajaparka saanut mitään puhdistetuksi, tosin minä ja
muutama muu kävi puhumassa sotkemisesta jo heinäkuussa kun isänmaan
toivot ilmestyivät kortteliin, eivätkä nämä tyhjäsilmät
banksyjä ole), puussa roikkuvaa roskista (kun jätteet piti
lajitella opiskelijat alkoivat heitellä roskapussejaan viidennestä
kerroksesta alas puihin tai minne tahansa, elleivät sitten vanhemmat
ole käskeneet tuhrata, liata ja sutata ihan vain siksi, että
elinkeinot on viety), paikallisvaalit olivat tulossa ja olin käynyt
äänestämässä ennakkoon.
Kaupungin asunnot oy oli jollain lailla
tapetilla. Siellä oli loiskiehuntaa. Minusta olisi oikein hyvä että
loiset kiehuisivat kuoliaiksi ja niistä päästäisiin. En tiedä
oliko osakeyhtiöstä vaaliteemaksi. Nimittäin niin täällä kuin
kaikkialla muuallakin ainoastaan omistusasuminen on kunniallista. Muu
on epäilyttävää, ellei suorastaan köyhäilyä. Keskustassa ja
varsinkin rantabulevardeilla asustava rikkaampi kansanosa, jonka
äidinkielestä aina välillä vallitsee epätietoisuus, pitää
vuokrakasarmeissa asuvia todennäköisesti heikompana aineksena. Sen
käsitteen tulin tuntemaan viikon aikana.
Lähtöpäivänä puhkesi talvi. Se
näytti väliaikaisesti kirkastavan nuhjuisen ja tylynnäköisen
korttelin. Mutta kunnolla lunta oli vasta Tampereen eteläpuolella.
Kun USA:n itärannikolle oli iskeytymässä Sandy-hurrikaani (vain
2-luokan hurrikaani, kun taas New Orleansin myrsky oli kovan 4-luokan
hurrikaani) ja tilanne oli tismalleen sama kuin meillä: lämpimän
meren ilmamassat törmäsivät pohjoisen arktisiin massoihin ja
aiheuttivat pyörteen jatkumisen.
Ilmaston ääriolosuhteet jatkuvat
koska ollaan jo ilmastokriisin sisällä. Ihmiset eivät halua tehdä
mitään estääkseen lajinsa kuoleman lähestymistä.
Pääasiaksi ystävien ja mukavan
kissan ohella muodostui teatteri. En tiennyt sitä ennen kuin näin
ensimmäisen esityksen. Tässäkin vaikutti vastakohta: olen
kotikaupungissa joutunut pettymään sen suomenkielisen näyttämön
yrityksiin leikkiä teatteria useammin kuin kerran. Ongelma on osin
siinä, että näyttelijät, ohjaajat ja muu henkilökunta saavat
työstään rahaa vaikka tekisivät mitä. Teatterin on puolestaan
ajateltava kassavirtoja kuin minkä tahansa liikeyrityksen ja siksi
taiteellinen teatteri kertakaikkiaan ei enää kannata. Täällähän
ei myöskään ole siinä suhteessa liikeyritykselle elintärkeää
kilpailutilannetta, kun muistamme sen, että täällä on kaksi
kaupunkia jotka elävät eri kielillä.
Minulle syntyi yhtäkkiä tehtävä
ensimmäisen teatterin, Q:n, myötä. Esityksen oli kirjoittanut ja
ohjannut Antti Hietala ja näytelmä oli nimeltään
Tulipunainen hevonen. Muistin heti Uuden testamentin
tulipunaiset ratsastajat ja hallavan hevosen, jonka nimi
oli kuolema. Esityksessä oli fundamentalistinen kristillinen
liike, yritys sen obduktioksi. Minusta taiteellinen teko on paras
mahdollinen tapa tehdä analyysi hurmosliikkeestä. Filosofia ei
siihen ihan pysty.
Tässä näyttämölle marssi erilaisia
fundamentalistiseen liikkeeseen taipuvaisia henkilöitä, jotka
monella tavalla meriteerasivat psykologisia ihmiskuvia. Jotkut ovat
taipuvaisempia kuin jotkut muut. Voi olla että jää kysymykseksi
semmoinen, että miksi. Ensimmäinen paljastus oli insesti. Mutta ei
siihen syytä löydy. Pitäisi pian ruveta löytymään, ettei lapsia
enää vaurioiteta enemmän.
Vuonna 1941 jatkosodan ensimmäisissä
taisteluissa kaatunut kirjailija Eino Hosia ehti kirjoittaa –
esikuvanaan satakuntalainen hyppeleväisyys eli kartanolaisuus –
romaanin nimeltä Tulipunaiset ratsastajat. Se ei ollut
näytelmän pohjana, mutta olisi voinut olla. Voi olla tietenkin että
Suomi on muuttunut ratkaisevasti sitten 30-luvun. Mutta lehtiuutiset
kertovat päinvastoin siitä, että vastakohdat esimerkiksi
lestadiolaisuuden sisällä jyrkkenevät.
Onneksi en ole koskaan itse joutunut
minkään uskonnollisen myrskyn silmään. Se repii ihmiset
kappaleiksi. Tehtäväkseni jäi miettiä tosissani miksi
noita myrskyjä syntyy ja miksi ihmiset oikein hakeutuvat niihin.
Aivan niin kuin ne kaksi oregonilaista valokuvaajaa jotka menivät
kauas aallonmurtajalle tahtomaan kuvia tulevasti aasialaisesta
tsunamista Tyynen meren toiselta puolen ja meri vei heidät.
En nimittäin usko että kuoleman
viettiä on olemassa. Ihmiset niin kuin muutkin eläimet kyllä
kuolevat, mutta kyllä se prosessi on pelkästään biologinen.
Uskonnollinen fundamentalismi ei sitä ole.
Helsinki on entinen kotikaupunkini
vuosikymmenien takaa. Jouduin äkkiarvaamatta kotikulmille, Kallioon.
En ole asunut sitten vuoden 1971 siellä, joten sen väestö on
varmasti vaihtunut moneen kertaan. Metron asemasta ulostullessa
aistin tutun ilmapiirin. Se oli aivan erilainen kuin keskustassa tai
kaupungin laidoilla. Meluinen, äkkinäinen ja vähän vaarallinen,
mutta selvästi suvaitsevainen. Tunnelma ei ole muuttunut lainkaan.
Olin siitä iloinen, jotain pysyvää sentään.
Menin katsomaan vieressä olevaan
Kaupunginteatteriin Kari Hotakaisen romaaniin perustuvaa
näytelmää nimeltä Ihmisen osa. Olin sattumalta lukenut
kirjan silloin kun se ilmestyi. Se oli hyvä, lämmin,
suvaitsevainen.
Epäilykseni heräsi kun näin
näyttämön tarkistettuani induktiosilmukan toimivuuden. Näyttämö
oli riisuttu paljaaksi. Se oli suuri. On vaarallista jättää
ihmissuhteista kertova tarina hahmojen välisen tyhjän tilan
pantiksi. Kosketus jäi puuttumaan.
Teatterikaverini sanoi seuraavana
päivänä, että ei se ole Allu Leppäkosken ohjaama versio,
vaan näyttelijät ovat oppineet keräämään yleisöltä
irtopisteitä. Naurunhörähdyksiä siis. Kuitenkin tarinan perusvire
on aivan yhtä musta kuin Q-teatterin esityksessä. Minulle jäi se
tunne, että näyttelijöiden fyysinen etäisyys toisistaan esti
heitä luomasta yhtenäistä ja sankkaa esitystä. Sellainenkin siitä
olisi voinut tulla.
Poistullessa katselin täyden kuun
kuvastumista meren Kallion puoleiseen rantaan. Kuu loistaa kuu,
kuu, kuu (Federico Garcia Lorca).
Parin päivän päästä jouduin
uusille tutuille kulmille, missä ystäviä asui 1960-luvulla.
Kävelin Eiran rantaa pitkin aivan niin kuin sinä päivänä, joka
oli viimeinen Suomessa kun lentokone irtautui ja lähti rapakon
taakse.
Onkohan se Haaksirikkoisten
patsas, jossa palaa tuli? Teetteli sadetta, laineet olivat pontevia,
mutta eivät lyöneet laituria hajalle, niin kuin epäilemättä
tapahtui samaan aikaan rapakon toisella puolen, New Yorkissa ja
siellä päin. Jäin miettimään tuntisinko ne tutut kulmat nyt.
Sitä on vain kuviteltava, koska sinne asti minulla ei ole enää
koskaan rahaa matkustaa.
Ehkä ei pian edes täällä. Raha on
yhä tiukemmassa. Kun tulin kotiin, oli vuokra-asuntoyhtiö
kehittänyt taloon kvanttivedenkierron. Vesi hypähtää jääkylmästä
tulikuumaan ja takaisin omia aikojaan, se ei enää sekoitu.
Työmiehiä on kulkenut käytäviä edestakaisin. Asukkaille ei ole
selostettu kvanttivedenkiertoa millään tavalla. Mutta tämä ei
olekaan kilpailevaa yritystoimintaa, vaan köyhien ihmisten vallan
puutteen hyväksikäyttämistä.
Kaupungin on yritettävä todistaa
uudelle valtuustolle, että kaikki toimistot ja yritykset säästävät
niin paljon kuin mahdollista. Aivan erityisesti tuntuu olevan tarve
korostaa hyväosaisuuden ja huono-osaisuuden eroa. Vallitsevan opin
mukaan se vaikuttaa ihmisiin piristävästi. Minulla on jo kurkku
kipeä.
Pää tulee kipeäksi kun näen sotkun kaikkialla. Idiotia tuntuu olevan yhä
hyväksyttävämpää. Sen syytä en ymmärrä. Mutta vaikuttaa
vialta johon ei ole korjausta.
Tuo alussa viittaamasi Merenkurkun saaristo on tullut kuluvan vuoden aikana minulle kohtalaisen tutuksi asuinpuolisoni vanhempien kotipaikkana. Siellä käydessäni on aina paistanut aurinko. Mieleni on levännyt sen meren äärellä paremmin kuin missään pitkiin aikoihin. Lampaita näkyy joitakin, ja erityisesti pidän Ylämaan karvalehmistä, joita eräillä tiluksilla pidetään siinä lähistöllä.
VastaaPoista"Idiotia tuntuu olevan yhä hyväksyttävämpää. Sen syytä en ymmärrä. Mutta vaikuttaa vialta johon ei ole korjausta." Minä ymmärrän sen syyn, ja tiedän, että siihen on olemassa korjausmenetelmä.
Keiju,
VastaaPoistatäällä kuule paistaa meteorologisen tilaston mukaan keskimäärin enemmän kuin missään muualla Suomessa. Niin että et ole nähnyt omiasi.
Ne karvalehmät ovat ilmeisesti skottilaisia, siis? Meillä ei taida olla ylämaata, ellei Lappia lasketa. Kuulostaa hyvältä että muutama lammas on näkynyt. Ennen on ollut kokonaisia laumoja. Ja me lapset kerättiin niille kerppuja.
Miksessä ole käynyt juttelemassa? Arvaan: kiirus!
JOS siis idiotia on entistä hyväksytympää, NIIN mikä voisi olla keino sen poistamiseksi? Idiotia sinänsä kaiketi olisi kasvatuksen poistettavissa, mutta jos kasvatus on otettu pois, niin mitäs sitten?
Mutta sulla oli varmaan joku muu ehdotus?
Njoo, muistan joskus lukeneeni että Oulussa paistaa yhtä paljon kuin Vaasassa. Mutta Tampereella ei kyllä paista, vaan sataa. Ne karvalehmät ovat skottilaisia, tosiaan.
VastaaPoistaMitä idiotiaan tulee, kyllä se kasvattamalla pois lähtee, mutta kasvatusta ei tapahdu ainoastaan kodeissa (tai edes koulussa) vaan kaikkialla yhteiskunnassa. Muutos ihmisten järjenkäytössä vaatii siis muutosta kasvatuksessa ja se vaatii muutosta yhteiskunnassa. Individualismi on monelle se viimeinen evankeliumi, yksilölliset ongelmat nähdään viimeiseen asti yksilöllisinä. Tiedostan sillä tavalla ja sen verran, etten voi hyväksyä sitä ettei jokainen nykyajan ihmistyperyyteen kielteisesti suhtautuva ihminen lähde mukaan ajamaan muutosta yhteiskunnallisella tasolla.
Keiju,
VastaaPoistanjooh, siihen asti kun minut pakotettiin ulos töistä, siis työttömäksi, olin aikuiskasvattaja. Käsitykseni on edelleen se, että parhaiten aikuis- ja varmaan ihan tavallinenkin lasten/nuorten kasvatus onnistuu käyttämällä taide- ja taitoaineita.
Niissä näkyy elämä ja niissä tähdätään elämän ymmärtämiseen. Se on se juju. Mutta. Jostain syystä taide/taito on nähty ladattuna aseena: jos toi nyt yrittää esittää olevansa fiksumpi kuin toi toinen.
Se kasvatusguru, evohomologia tms. kasvatuksen keksijä Aleksanteri Ahola Valo (jo kauan sitten kuollut, syntynyt joskus siinä vuossadan vaihteessa 1800/1900) sanoi minulle haastattelussa että viimeksi kivikaudella taiteilija on ollut yhteisönsä täysivaltainen ja hyväksytty kansalainen.
Kyllä se minusta näkyy. Ihmiset eivät esimerkiksi viihdy, kun enää ei osata käyttää maalaisjärkeä että talot rakennettaisiin kestämään, hengittämään, kutsumaan sisään ja ulos, niin että seinät ovat hirrestä ja pitävät lämmön sisällä tarpeeksi hyvin. On niitä muitakin rakennusaineita, mutta ei välitetä rakentaa niin että ihmiset viihtyisivät.
Mistä puhutaan rakentamisessa eniten? Hometaloista. Mistä se kertoo? Ovatko suomalaiset ehkä tulleet tyhmemmiksi? Eivät kai sentään, näin nopeasti sotakorvausten maksamisen jälkeen.
Hesaa katsellessa ihmettelin eniten lasi-betonikuutioiden tyhjiä silmiä.
Ei hometalojen rakentaminen tyhmyyttä ole, vaan rakennusliikkeiden ynnä muiden vastuullisten sallitaan sijoittaa omanvoitonpyynnin laadun takaamisen edelle. Valitaan halvimmat rakennusmateriaalit ja -tekniikat, tehdään työ nopeasti ja tehokkaasti ja maksetaan kirvesmiehille mahdollisimman vähän palkkaa (mikä on perinteisesti tarkoittanut "mahdollisimman lyhyeltä ajalta", nykyään myös mahdollisimman pientä tuntipalkkaa jota maksetaan ulkomailta rekrytoiduille parakeissa asuville työläisille). Tyhmyyttä se olisi silloin, jos rakennusliikkeet joutuisivat säännönmukaisesti asiasta myöhemmin vastuuseen. Nyt niin ei käy, vaan ne pääsevät kuin se kuuluisa hauva portintapaisesta. Toki kyseessä voi olla kansalaisten typeryys, kun he eivät ymmärrä nousta kapinaan vastustamaan tätä filunkipeliä.
VastaaPoistaKasvatusta tapahtuu silloinkin kun kasvatukseen ei ensisijaisesti pyritä tai sitä ei tiedosteta. Esimerkiksi media kasvattaa ja uudelleenkasvattaa meitä joka ikinen päivä. Nyky-yhteiskunta kavahtaa sanaa "uudelleenkasvatus", sillä meidät yhteiskunnan jäsenet on kasvatettu yhdistämään sana totalitaarisiin yhteiskuntiin, ja yhtä lailla olemme kasvatettuja ajattelemaan, että Suomi ei ole totalitaarinen yhteiskunta.
Kyllä kaikilla yhteiskunnan ongelmilla on todella yhteiskunnallinen tausta. Yhteiskunnallisella tarkoitan jotain yhteiskunnan rakenteeseen, järjestelmään jne. liittyvää, en sitä että ihmiskunta on tietyssä kehitysvaiheessa tai että suomalainen kansanluonne on tietynlainen. Sellainen on minun silmääni hieman tyhjä(n)päi(väi)stä kvasifilosofointia.
Muuten, Antti Eskolan "Mies ja ääni" ilmestyi 1973. Luin sen juuri läpi, kuten luin jo 90-luvulla. Olit näköjään kysynyt asiaa jonkin vanhan Kemppisen blogitekstin kommenteissa saamatta vastausta.
Keiju,
VastaaPoistarakentamisesta kyselin yksityiskohtaisesti vuosi sitten kesällä kun kiertelin Tukholmaa koulukaverini kanssa. Hän sanoi, että lait on tehty toteltavaksi. Meillä on suunnilleen samat lait rakentamisesta, mutta koska tarkastuksia ei ole, niin jälki on sitä mitä on.
Hometta aiheuttavat paikat jäävät yleensä piiloon. Eikä uuden asunnon onnellinen omistaja huomaa sitä. Sitten vasta huomaa kun joku sairastuu.
Omanvoitonpyynti on rikollista, jos se aiheuttaa ihmisille terveydellistä haittaa. Luulisin että tuommoinen lainkohta löytyy jostain. Lakia ei siis noudateta, m.o.t.
Olet siis oikeassa siinä että ongelmat on johdettavissa yhteiskunnallisiin asioihin. Tässä tapauksessa viisveisaamiseen yhteisistä sopimuksista.
Oletan että jos suurin osa kansasta voi suht. hyvin, sillä ei ole mitään syytä reagoida mihinkään. Kun suurin osa parlamentaarikoista on jostain muualta kuin Itä-Suomesta, Talvivaaralla ei ole väliä.
Itsekkyys on myös asenne. Se minusta tässä on huolestuttavaa. Rikkaasta Ruotsista löysin paljon enemmän vastuuntuntoa. Esimerkiksi suojateille ei ajettu. Piste. Ketään ei tieten tahtoen tapettu vain siksi että niillä ei ollut peltikuorta suojanaan.
Itsekkyys on myös asenne, mutta asennekin on seurausta yhteiskunnallisesta kasvatuksesta. Meillä itsekkyys hyväksytään. Ne, jotka eivät hyväksy itsekkyyttä, pääsääntöisesti yksilöivät sen.
VastaaPoistaLakia ei ehkä noudateta noissa rakentamiseen liittyvissä asioissa. Toisaalta laki, mikäli se on tuollainen, jättänee tulkinnanvaraa. Suomessa on nykyään niin paljon heikkotasoista rakentamista, että jos kaikista homejutuista nostettaisiin juttu rakennusliikettä vastaan, oikeusjärjestelmä menisi ihan tukkoon. Ja paljon on kiinni siitäkin, miten rakennusliike itse asiaan suhtautuu: ei näistä ole ennenkään joutunut tilille, miksi siis nyt?
Talvivaara saattaa kyllä olla joutumassa tilille kaikesta huolimatta. Hyvä niin. Härskimpää korruptoitunutta ympäristöhaittaa ei Suomen historiasta taida löytyä.
Keiju,
VastaaPoistaasenne korruptiota, ylimielisyyttä ja itsekkyyttä kohtaan on muuttunut. Olen saanut kasvatukseni sivistysoppikoulussa ja kaikki nuo olivat tuomittavia asioita demokraattisessa yhteiskunnassa.
Ensimmäiseksi yliopistossa opiskelin sosiaalipsykologiaa, joka oli peräisin lähinnä Amerikasta. Siinä kerrottiin miten massat vaikuttuvat retoriikasta ja propagandasta, muun muassa. Esimerkkejä noista varmaan on kaikilla ja kaikkialla.
Suomi ei ollut 60-luvun puolivälissä vielä massayhteiskunta. Massamuutto Ruotsiin oli vasta alkamassa. Se kyllä tiedettiin että työtä ei ollut Itä- ja Pohjois-Suomessa. Muistan ajatelleeni, ihan itse, jakaessani Tricontia, että nuo Suomen alueet ovat Kolmatta maailmaa.
Sitten Tukholmassa syntyi jo samana vuosikymmenenä suomalaisia raggareita, jotka tappelivat siirtolaislähiöissä assyyrialaisten ja jugoslaavien kanssa. Kouluja suomalaiset raggarit eivät olleet käyneet, olivat tulleet töihin ja joutuivat n.k. paskaduuneihin.
Niistä duuneista sai paljon enemmän rahaa kuin mistään Suomessa. Minä tienasin opiskelurahat Tukholmassa. Arbetsförmedling ei ollut tippaakaan kiinnostunut finnjäveleiden koulutuksesta, niin että se siitä.
Luokkayhteiskunnasta keskiluokkaistumisen kautta virolais- ja muun maahanmuuttoväestön mafiamaiseen hyväksikäyttöön ja harmaaseen ja pimeään talouteen? Hyvin sitä näytetään suvaittavan!
Ei heikkotasoinen rakentaminen ole yksittäinen moraalinen ongelma. Se on yhteiskunnan rakenteellinen ongelma. Eettistä mielenlaatua ei tarvita, koska sillä ei saa rahaa. Ja rahaa: sitä on oltava todella paljon vain joillakin, keskiluokan on syytä olla suht. lavea, pohjasakka on sitten sitä töissä tapettavaa.
Jaa. Mitähän tapahtuu jos ihmiset todella alkavat nostaa oikeusjuttuja? Se olisi kiinnostavaa nähdä.
Olipas hieno! ...ja en olekaan pitkään aikaan käynyt/lukenut täällä...!
VastaaPoistaEljas,
VastaaPoistakiitos! Minähän olen sinun hienouttasi tolkuttanut vähän väliä vuoskausia! Voidaan varmaan lyödä kättä päälle että ollaan kumpikin hienoja?
Ihan tosissaan, matkustaminen on tavattoman avartavaa. On hyvä käydä tarkistamassa fiiliksensä vanhoista kotipaikoista vähän väliä. Pari vuotta sitten kesällä olin esimerkiksi Tukholmassa. Se oli hienompi paikka kuin olin muistanut. Siellä Kalliota meriteeraa ehkä Vasastan, joka on mielenkiintoinen kaupunginosa: nuhjuinen, vähän nukkavieru ja kotoinenen.
Olen vähän herkässä tilassa juuri tänään. Auto ajoi päälleni suojatielle tänään. Ei käynyt kovin huonosti: mustelmia, tärähtänyt kaularanka.
Mutta olen niin vimmatun vihainen suojatiellä ihmisten päälle ajaville autoilijoille, että en muista olleeni näin vihainen aikoihin. No, sehän ei kannata tietenkään, pää vain tulee kipeäksi.
Lidia- kissa katsoo ja kysyy että mitä minä tässä näpyttelen. Tämmöisiä, palasia elämää. Kissa kehrää!
Se patsas siellä Eirassa jossa palaa tuli on merenkulkijoiden muistomerkki. Betonin sojotuksesta koleassa merituulessa ja miten se funktioi elämää en oikein osaa muotoilla fiksusti, mutta siellä muistomerkin sisällä on olevinaan suojassa.
VastaaPoistaMiltä? Merenkulun järjestöt käyvät siellä vuorenperään laskemassa seppeleen pyhäinpäivänä. Joku vuosi sitten oli meidän vuoro; ripustin tumman puvun ja tumman päällystakin ja laskimme seppeleen.
Sitten mentiin Merimieslähetysseuraan kaffeelle.
kts myös:
Muistomerkillä blogikirjoitus
Muuten olen Hesasta vakiintunutta mielipidettä, Siperia mikä Sipirja. Turun junakin nyhjäsi eilen aamulla 20 min. myöhässä. Olin melkein myöhästyä kokouksesta mutta onneksi kahvipöytää ei oltu vielä korjattu pois. . .
Paluujuna nyhjäsi vain 10 minuuttia myöhässä.
Mutta liukui Turun asemalle lievään tihkusateeseen, Inkku tuli vastaan ja kävelimme katsomaan Illan ilosanomaa TV.stä hyvin hoidetuista kaivoksistamme jne...
Niin simmoinen haaksirikkoistenkin patsas on, eikös se ole siellä tähtitornin mäellä. Väkevä patsas.
Tikkis,
VastaaPoistaoli se muistomerkki vähän mäellä. Mutta ei se iso mäki ollut, eikähän Eirassa kovin isoja olekaan.
Mietittiin ystäväni kanssa siinä kävellessä että mitä se betonirakennelma meriteeraa. Muistaakseni siinä oli neljä tuulensuuntaa ihan niin kuin neljäntuulen lakissa, jollainen minulla on pienenä ollut. Samoin oli poronnahkakengät, joilla oli tosi hyvä kävellä selvällä lumella. Mutta olin kyllä alle kouluikäinen silloin. Ne tamineet oli isä ostanut saamelaisilta jollain Lapin retkellään.
Eikä silloin paljon hiekkaa ollutkaan, niin että kengät eivät menneet rikki. Sitten arvattavasti ne menivät kiertoon jollekin serkulle.
Siitä muistomerkistä aattelin että onkohan Eiran rantaan joskus joku haaksirikkoutunut. Kun meidän Leo kuuli että olen matkalla Eiraan niin se varoitti että et sitten päädy Viroon. Niin kuin siinä Kaurismäkien leffassa Pellonpää taisi mennä soutuveneellä kiskomaan kohti Viron rannikkoa.
Helsinki oli onneksi kylmä vain ensimmäiset päivät, sitten oli jo lämmin. Ilman ystäviä kaupungissa tulisi varmasti orpo olo. Se on paljon tylympi kuin 70-luvulla kun asuttiin siellä.
Ihmisten ei mitenkään välttämättä tarvitsisi olla tylyjä toisiaan kohtaan. Olisi ihan yksinkertaista vaikka hymyillä kanssaihmisille silloin tällöin. Mutta kai semmoista pidettäisiin hulluna tai humalaisena.
Kiitos linkistä!