Tästä aiheesta on vaikea puhua, koska
se on hyvin henkilökohtainen. Se on ollut lähellä miltei aina.
Joskus ajattelin sen olevan jotenkin synnynnäistä, joskus taas
arvelin että ympäristö on siihen syyllinen.
Olen filmihullu. Herkässä
14-15-vuoden iässä tutustuin samassa kirkonkylässä asuvaan
tyttöön, en muista oltiinko luokkakavereita, ehkä
rinnakkaisluokalla. Mutta siis samassa kylässä.
Tyttö harrasti lukemista,
kirjoittamista, piirtämistä ja maalaamista. Sen lisäksi hän alkoi
vakavammin kiinnostua musiikista, mitä siellä kirkonkylässä nyt
aktualisoitui levylautasille. Elettiin siis 50-luvun loppua. Musiikki
oli muistamani mukaan jazzia tai latinalais-amerikkalaista
monikerroksista musiikkia. Käsityksemme mukaan niitä kumpaakin
kannatti opetella tanssimaan.
Mutta ennen kaikkea uudessa ystävässäni
oli ominaisuus joka löi laudalta kaikkien muiden ystävieni
piirteet: hänellä oli isä, joka omisti kirkonkylän Kinon.
Ystäväni isän piti olla usein
kaupungissa konttorissa töissä tai vahtia toista elokuvateatteria,
jonka hän omisti toisella puolen sitä kaupunkia. Siksi siis me
kaksi, ynnä aina joku tytön veli tai sisko, olimme vahtimassa
elokuvateatteria. Emme ihan joka ilta, mutta melkein.
Elokuvateatteri oli vinosti vastapäätä
seurantaloa, joten paikka oli mainio. Oli mahdollista sukkuloida
kahden talon väliä, jos siltä tuntui. Tiesimme hyvin, että
lähistöltä tulevat jompaankumpaan paikkaan. Kino kyllä oli miltei
aina täynnä. Televisiota ei ollut vielä, joten se oli tavallinen
paikka missä viettää iltansa.
Noin ruhtinaallista tilannetta on
tuskin enää kirkonkylien nuorilla.
Me opimme valitsemaan elokuvat
lukemalla lähinnä Elokuva-Aittaa. Silloin tällöin saimme
käsiimme saksankielisiä elokuvalehtiä, mutta huomasimme aika
nopeasti, että ei niitä elokuvia Suomeen juuri tullut. Enemmän
tuli leffoja englanninkielisestä maailmasta, joskus myös Ruotsista
tai sieltäpäin.
Muistan joitakin elokuvia, esimerkiksi
Kenelle kellot soivat, Casablanca, Ohukainen ja
Paksukainen. Yritimme järjestää niin että kun suomalaisia
elokuvia tuli, panimme ystäväni veljet ja sisaret vartioimaan ja
teimme itse jotain muuta. Mielestämme Rovaniemen
markkinoilla-leffa ei ollut arvomme mukaista tavaraa. Me sentään
luimme romaaneja, joiden pohjalta ulkomaalaiset ohjaajat tekivät
elokuvia. Jaa, mutta yksi suomalainen taisi olla sellainen jota
Elokuva-Aitta ylisti: Valkoinen peura.
Vasta kun kävin lukiota kaupungissa
pääsin tutustumaan elokuvakerhoon. Se oli todellinen korkeakoulu.
Ja kun pääsin yliopistoon, pääsin todella suuren kirjaston
äärelle ja löysin nopeasti elokuvakirjallisuuden. Filmihullu ei
tainnut ilmestyä vielä, mutta elokuvista puhuttiin. Oli alkanut
Uusi aalto.
Tämä historia minulla on takanani kun
äkkiarvaamatta viime viikolla iski Teeman elokuvafestivaali. Se tuli
oikeaan aikaan, koska juuri oli loppunut Mark Cousinsin
ohjaama elokuvan historia, siis dokumenttisarja. Sarja oli aivan
uskomattoman upea ja antoi lisää tietoa ja taustaa.
Ei olisi tullut mieleenikään yrittää
Ateneumiin opiskelemaan elokuvaa. Syy? En voinut kuvitella saavani
leipää jostain sellaisesta, josta pidin. Olin oppinut vartioimaan
mustasukkaisesti melkein vain itselläni kaikkea sitä mistä todella
pidin, koska arvasin että joku kuitenkin kadehtisi.
Rakastan siis eläviä kuvia ja niiden
kertomia tarinoita. Ensimmäisenä oli tietenkin Juna tulee
asemalle, Lumière-veljekset, v. 1896. Koko festivaalin
ajan oli pakko päivittäin nähdä 50 sekunnin elokuva ainakin
kerran. Ja festivaalin päätteeksi Juna lähtee asemalta. En
kerro tuosta viimeisestä mitään. Jos ihminen ei katsonut
leffafestaria, silmät ristissä, huokaillen ja sydäntään
pidellen, niin omapa vikansa.
Opiskelukaupunkini oli Tampere ja
siellä pääsin vapaalipuilla elokuviin. Se johtui siitä että
opiskelin teatteria. Teatterilla ja elokuvalla on tietynlainen
yhteys. Usein leffat noudattavat draamallisen kerronnan lakeja,
niissä on kaari. Sen paremmin näytelmissä kuin elokuvissakaan ei
ole kyse siitä, arvaako sen mitä seuraavaksi tapahtuu. Tärkeämpää
on oppia lukemaan ajatus, idea, maailmankuva ja filosofia sieltä
taustalta.
Kun olin jo hyvin nuorena käsittänyt
että on olemassa taidemuoto nimeltä elokuva – vaikka emme
puhuneetkaan suurella kirjaimella taiteesta ystävieni kanssa –
niin osasimme ehkä puhua siitä, mitä tunteita siihen liittyy.
Tunteiden avulla on mahdollista salakuljettaa mitä ihmeellisimpiä
asioita omaan pääkoppaan ja siellä ne säilyivät ja ne oli
mahdollista ottaa esille milloin ikinänsä tahtoi ja miettiä niitä.
Teeman festarin yleisilme oli
perihumanistinen. Koska itse olen umpihumanisti, niin varmaan se
viesti juuri näiden leffojen kautta oli helppo nähdä heti. Onneksi
olin nähnyt miltei kaikki elokuvat aiemmin, joten sain katsotuksi
miten paljon olin itse muuttunut ja mihin suuntaan.
Olisin tietysti tahtonut että ihmiset
sieltä Kinosta, tai edes joku elokuvakerholainen, olisi ollut mukana
ja olisin voinut istua ja juoda iltateeni heidän kanssaan. Televisio
on valitettavasti suljettu koteihin, joten sitä ei saanut
tehdäkseen. Keskustelin muistikirjan kanssa.
Yksi elokuva nousi oikeastaan hyvien
elokuvien prototyypiksi tämän viikon leffoista joista jokainen oli
hyvä. Olen nähnyt Pelin säännöt varmasti ainakin 10
kertaa, ellen useammastikin. Tiesin myös kuka oli Jean Renoir’n
isä Auguste: huomattava ranskalainen impressionisti, siis
kuvien tekijä. Kuvat olivat kulkeneet perheessä.
Kun Jean oli pieni, kotiapulaiset
perheeseen valittiin sillä perusteella, kuinka hyvin apulaisen iho
otti auringon valon. Se on oleellista kun maalaa mallia. Siis
kankaalle, Renoir vanhemman aikana ei ollut
action-painting-sessioita.
Pelin säännöt (1939) on kaikin
tavoin perihumanistinen leffa. En puhu tarinasta, koska se ei ole
oleellinen. Renoir osasi käyttää näyttelijöitä, eli
roolihenkilöitä, inhimillisten ominaisuuksien ”kuvina”, ehkä
siis impressioina siitä miten ihmiset elävät, suhtautuvat
toisiinsa. Tärkeintä on tietenkin luokkayhteiskunta, sen onnettomat
seuraukset. Se näyttäytyy tässä elokuvassa todella omituiselta
rakennelmalta.
Luokkayhteiskunnalla ei ole kovin
paljon tekemistä ihmisten hengissäsäilymisen kanssa. Ajattelen
Renoiria ohjaajana sillä tavalla, että hän on Ranskan
porvarillisen vallankumouksen ja valistuksen tuote samalla tavoin
kuin suuri osa Ranskan älymystöä. Se vallankumous on heidän omaa
historiaansa.
Ei se tuonut demokratiaa, vaikka
sellaisiakin ajatuksia esiintyi. Elokuva ei ole propagandaa, vaan se
näyttää sen, minkä kuka tahansa voi missä tahansa
kapitalistisessa maassa nähdä: kahden, jopa kolmen tai neljän
kerroksen väkeä on kaikkialla.
Perjantai-iltana kun elokuva
esitettiin, oli myöhemmin illalla myös Gosford Park (2001),
joka oli brittien ja amerikkalaisten yhteistuotantoa ja Robert
Altmannin ohjaama. Aihe on sama kuin oli Renoirin elokuvassa.
Siinäkin yläluokka metsästi.
Demokratia ei näytä olevan
2000-luvulla yhtään sen lähempänä kuin oli 1930-luvun lopussa.
Kiitokset Teemalle, rakkaudella!
Paitsi että YLEn kanava tuli säästäneeksi ison ihmisjoukon
hukkaamasta aikaansa jouluhömpötykseen, niin se antoi tilaisuuden
sukeltaa elokuvan maailman juuri niin kuin pitääkin. Elokuvia on
katsottava toistensa läpi. Sillä tavalla tulee syvyysvaikutelma.
Silmät punertavat vieläkin.
Olipa mielenkiintoista luettavaa se alun kehystarina. Minä olen niitä kurjimuksia, joille elokuvataide on aina ollut vieraampi alue kuin musiikki tai edes kirjallisuus. Musiikista voin tehdä vaikka sadan parhaan albumin tai kappaleen listan, jos pyydetään. Jaksan vaahdota hullun kiilto silmissä Beatlesin kehityksestä, Astrud Gilberton päätymisestä vahingossa laulajaksi, Dylanin merkityksestä 60-luvun musiikin eri vaiheisiin, Beach Boysin Smile-projektista, Abban musiikin hienoudesta tai Juice Leskisen eri yhtyeiden sovituksellisista piirteistä. Mutta elokuvasta en osaa tai kehtaa sanoa paljoakaan. Olen sitä hassahtanutta ihmisryhmää, jotka sanovat "Amélie", kun lempielokuvaa kysytään.
VastaaPoistaMielenkiintoista! Tykkään kovasti elokuvista, varsinkin yleisiesti ei-Hollywood tyypeistä mutta en ole syventynyt niin paljon kuin sinä. Meidän perheessä tyttären puoliso on se 'hullu', sai maisterinkin 'film studies' alalla, ja tekee jonkin verran työtä 'film editing' alalla. (Anteeksi kun sotken englannin kieltä mukaan kun en tiedä kaikkea suomeksi.) Ikävästi harvoin saa nähdä suomalaisia elokuvia tällä.
VastaaPoistaKeiju,
VastaaPoistaminä en osaa discographiaa, eli panna musiikkia mihinkään järjestykseen. Osaan kyllä vaahdota sekä jazzista että rock'n'rollista, mutta kyse on elämänasenteesta, joihin opin: siis kuuntelemaan ja tanssimaan aika nuorena. Ja viisveisaamaan jäykistä ja kohteliaista keskustelupätkäyksistä, joilla ei tarkoiteta mitään.
Amélie on niitä sympaattisimpia leffoja mitä on ikinä tehty, ettäs tiedät!
Marja-Leena,
onpas kivaa että sulla on sukuun tullut yksi filmihullu! Toivottavasti hän ei koe elokuvaa kaameaksi velvollisuudeksi vaan jaksaa ilahtua siitä! Siis elokuvahan on taidemuoto, valitettavasti Hollywood päätyi tekemään siitä väkivaltaista bulkki-tavaraa.
En tiedä mitä Canadian Filmboard tätä nykyä tukee, mutta olen ollut kiinnostunut kanadalaisista leffoista aina, silloin harvoin kun niitä täällä näkee. Muistaakseni Leonard Cohen on Torontosta tai jostain sieltä itärannikolta kotoisin. Olen nähnyt dokumenttileffan hänen nuoruudestaan runoilijana ja sitten musiikintekijänä.
Minä kun asun täällä Suomen periferiassa, niin hyviä elokuvia ei elokuvateatterissa näe, siinä yhdessä ja ainoassa. Kansan maku on ohjattu tahtomaan Hollywood-moskaa.
En oikein osaa sanoa suomalaisesta elokuvasta tätä nykyä yhtään mitään. Mutta katso joskus yle.fi-sivustoja, osa Areenan ja Elävän arkiston tavaraa näkyy ja kuuluu myös ulkomailla!
Kansan maku on todellakin ohjattu tahtomaan Hollywood-moskaa. Jopa sellaisesta epäkaupallisesta paikasta kuin Tampereen pääkirjasto (Metso) löytää ensin liudan hollywoodilaisia tyhjänturrukkeita ja vasta tarkemmin syynättyään muutaman eurooppalaisen klassikon, elleivät ole kaikki lainassa. Kävimme ystävättäreni kanssa katsomassa Hobitinkin, mutta se oli täysin pilattu amerikkalaisella väkivaltamäiskeellä. Että ne kehtaavatkin.
VastaaPoistaMitä musiikkiin tulee, oma(kin) suhteeni siihen on jotain muutakin kuin älyllistä höpötystä. Mutta tällaisella tavalla: http://soundcloud.com/sun-pie
Keiju,
VastaaPoistameillä isäntä luki englantilaisen Hobitin ja Sormusten herran meidän poijalle jo ennen kuin sitä oli suomennettu, muistaakseni. Joka tapauksessa siis alkukielellä.
Minä kuuntelin niitä sessioita myös. Poika kuunteli silmät lautasina. Vielä 11-vuotiaana hän lähti mukaan, kun mentiin katsomaan pitkää Suomenlinnan Sormusten herran esitystä, oli se ainakin nelituntinen.
En erityisesti pitänyt Sormusten herran filmatisoinneista juuri sen (uusseelantilaisen) mäiskeen vuoksi, mutta tottakai: rahan logiikkaa sitä täytyy noudattaa! Hobittia meiltä ei enää viitsitä mennä katsomaan.
En tiedä mahtaako poika viedä vanhinta tytärtään sitä katsomaan. Flikka on jo 8-vuotias.
Minä joka olen ajastani jäljessä, ehdin festivaalin aikaan vain tallentaa joukon elokuvia, en katsoa niitä. Vasta äsken tutustuin mainitsemaasi Renoirin filmiin.
VastaaPoistaSilti yllätyin tuosta määritelmästä, että kyse olisi luokkayhteiskunnan kuvauksesta, vuonna 1939. Ehkä, mutta eipä se minulle - asiantuntemattomalle katsojalle ilman taustatietoja - välity. Vielä heikommin kun samoihin aikoihin on katsellut Downton Abbeyta tai aiempaa Kahden kerroksen väkeä, tai Brideshead Revisitedia. No, toki Renoir oli heitä kaikkia edellä.
Jostain syystä huomioni kiinnittyi voimakkaimmin noihin ammuskelukohtauksiin, siihen että Schumacher, huom. nimi, käyskenteli käytännössä sotilaspuvussa sekä itse metsästyksen armottomaan teurastukseen. Kun 1. maailmansodasta oli -39 kulunut vain parikymmentä vuotta, oli alluusio minusta noilta kohdiltaan kirkkain.
Toisaalta tietysti myös tämä pokka pitää, selityksiä löytyy säädyn mukaan, tapahtuipa mitä tapahtui, nousee sekin esille, vaikka herra paroni pyrkiikin olemaan man of hounour.
Hyvä elokuva, mutta olisikohan myös rakastettava. En tiedä.
ps. ehkä voit poistaa tuon koskikaran blogiluettelosta. Se ei enää palaa, mutta ehkä keksin jotakin muuta.
Heli,
VastaaPoistaen ole kyennyt poistamaan Koskikaraa. Ehkä mietiskelysi jostain uudesta ilmestymismuodostasi saa rohkeuteni palaamaan. Olen niin riivatun nostalginen.
Mielenkiintoinen juttu, tuo mihin kiinnitit huomiosi. Muistelen että näin leffan viime vikkoa edeltäneen kerran ehkä 3-4 vuotta sitten, enkä muista oliko se meillä arkiston leffana vai tuliko se telkkarista.
Nimittäin edelliskerralla kun katsoin Pelin säännöt, kiinnitin huomioni juri siihen tolkuttomaan ampumiseen.
Nyt rupesinkin miettimään Ranskan suurta vallankumousta ja mitä sitten tapahtui. Kyllä se kohina kuuluu taustalta. Ehkä.
Onneksi kuitenkaan Renoir sen paremmin kuin muutkaan hyvät ohjaajat, ei pane katsojia takertumaan yhdenlaiseen näkökulmaan. Leffa on oikeastaan aikamoinen runsaudensarvi.
Rakastettava? No, minä rakastan hyviä leffoja, filmihullu kun olen!
Mutta en ole katsonut Downton Abbey'a. En ole tuntenut tarvetta miettiä brittien syyllisyydentunnetta kahden, kolmen tai neljän kerroksen yhteiskuntaansa, joka vissiin elää ja voi hyvin edelleen. Vaikka ei kai yhtä hyvin kuin siirtomaaherran vuosinaan.