Eläminen kiertyy kyllä lopulta aina
asumisen ympärille. Mutta on se paljon tärkeämpääkin: koko
rakennettu ympäristö. Eläminen tarkoittaa kulkemista paikasta
toiseen. Rakentamisen tavasta sitten riippuu se, miten hyvin
kulkeminen onnistuu.
Ihmisillä on oma koti, oma kotikunta,
oma maa. Mutta ei läheskään aina. Olemassa ihmisiä joilla ei ole
varmuutta mistään. Venäjän suunnalla olen monasti ajatellut
kodittomuutta tai ihmisten epätoivoa ja toivon pilkahduksia. En
tunne sitä maata kuin taiteen ja kirjallisuuden kautta, eikä
minulla useimpien maiden suhteen muuta tapaa olekaan. Taiteissa on
kyse kommunikaatiosta.
Jos voi asua jossain, on helppoa ja
yksinkertaista myös lähteä pois. Vielä parempi: jos on asunut
sellaisessa paikassa, paikkakunnalla, maassa, jossa ihminen on
hyväksytty, on uudessakin paikassa helpompi olla hyväksytty. Mikään
ei ole itsestään selvää.
Vöyrinkaupunkia, Vaasa
Olen kieppunut kahden venäläisen,Viktor
Jerofejevin ja Joseph Brodskyn esseiden välissä.
Jerofejevin kirjan nimi on ytimekkäästi että Miehet,
Brodskyn yhtä ytimekkäästi että Keräilijän kappale.
Kumpikin on esseekirja, Brodskyn vuodelta 1995 ja Jerofejevin 2001.
Ei siinä ole paljoa aikaeroa. Lisäksi kumpikin kertoo lähinnä
miehistä ja niistä lähimpänä on oma itse, joka on maskuliininen.
Se ei riitä että on maskuliininen, täytyy lisätä että on
venäläisellä tavalla maskuliininen.
Brodsky elää maanpakolaisvuosiaan ja
joutuu ties mistä syystä jonkinmoiseen kulttuurikokoukseen Rio de
Janeiroon. Näin hän miettii ympäristöään:
Mitä tulee favelojen köyhyyteen,
niin antakoot minulle anteeksi ne jotka siihen kykenevät, kun
totean, että köyhyys on sopusoinnussa sikäläisen maiseman
ainutlaatuisuuden kanssa. Tällaista meren ja vuorten muodostamaa
taustaa vasten eivät sosiaalista draamaa katsele epäluuloisin
silmin vain katselijat vaan myös uhrit. Kauneus tekee todellisuuden
aina jotenkin merkityksetttömäksi; täällä kauneus muodostaa
todellisuuden pääosan.
Brodsky viittaa usein esseissään
todellisuuden tekemiin kampituksiin. Oletan että niiltä ei säästy
kukaan. Mutta vielä suuremmalla todennäköisyydellä Brodsky tulee
miettineeksi maailmansa ympäristöjä, koska hänet on viskattu
maanpakolaisuuteen. Hän ottaa sen roolin tavattomalla ankaruudella
vastaan. Kysymys on myös kyvystä suunnistaa: jossakin vaiheessa
surkuhupaisaa Rion ”kokousta” Brodsky päätyy yöllä tai
myöhään illalla meren rannalle, kun jotkut tahtovat uida. Varmasti
hait päivystävät niin kuin aina. Brodsky potee rintakipua, humala
haihtuu päästä ja hän rupeaa selviämään nopeasti kun on
epävarma siitä missä on hotelli Gloria.
Asumassani kaupungissa on yksi
elokuvateatteri ja sen nimi on Gloria. Siinä on paljon
elokuvateattereita. Numero 5:ssä oli viime viikolla Michael
Hanekenin ohjaama elokuva nimeltä Rakkaus, ranskaksi
Amour ja se oli vanhojen ihmisten rakkaudesta kertova elokuva. Asunto
oli ehkä Pariisissa, se oli iso ja tilava ja täynnä tavaraa.
Pääosassa oli eteishalli. Sen varrella oli ovia sisähuoneisiin,
ulospäin oli yksi värilasein rakennettu pitkä ikkuna. Kun elokuva
alkoi, asuntoon meni sisään ambulanssihenkilökunta ja
pelastusmiehistö. Pitkä ikkuna oli auki. Siinä vaiheessa ei
kerrottu, miksi ikkuna oli auki tai mitä se tarkoitti, se vain oli
auki.
Yksi huoneiston ovi oli kiinni ja
pelastusmiehistö käyttäytyi kuin riivattu ja tahtoi mennä sinne
sisälle. Sisältä löytyy tummansiniseen pukuun puettu vanha nainen
sängyltä ja hänellä on kukkia kädessään ja ympärillään.
Kamera sujahtaa nopeasti naisen yli ja menee takaisin
pelastushenkilökunnan touhuun. Kaikki näyttävät avaavan
ikkunoita.
Michael Haneken ohjaama elokuva on
parhaita sisätilakuvauksia mitä olen koskaan nähnyt . Yksikään
kuvakulma ei ole liikaa, se kuuluu asiaan. Tulen ajatelleeksi omaa
kuolemaani ja huomaan toivovani että olisin myös makaamassa
sängyssä ja kukkia ympäriinsä. Minua kiinnostaisi tavattomasti se
idea, että olisin sängyssä kuin mysteeri.
Koska meillä on aina ollut kissoja,
kuvittelen että näky ei olisi ehkä aivan yhtä ylentävä kuin
elokuvassa. Kissa olisi suljettu sisään huoneistoon, joten se olisi
nälissään syönyt minua, riippuen ajasta, saattaisin olla
luuranko.
Elokuva on voittanut monia palkintoja
ja sen vuoksi Haneke on onnistunut tuomaan sanomansa laajemmalle
katsojajoukolle, kuin mitä yksinkertaisesta lavastuksesta olisi
voinut ajatella. Haneke pani esille tavallisen elämän lopun. Se
mikä siinä oli tavatonta oli sen elämän loppu. Sitä ei yleensä
näytetä.
Eikä tilakaan yleensä ole se mikä se
oli nyt: tavallinen hieman liian täyteen ahdettu kaupunkiasunto.
Ehkä siitä jopa näkyi se, että ihmiset eivät olleet hirveän
rikkaita. Flyygeli oli vaikuttava. Se ei ollut olohuoneessa
silmänvangitsijana, vaan siksi että se oli kahden ihmisen
työväline. Ehkä myös tyttären, joka on kolmantena ihmisenä
elokuvassa läsnä, mutta vain käymäsillään.
Etelähelsinkiläisen talon pääty
Haneke ja venäläiset kirjailijat
tuntuvat sopivan yhteen sen takia, että he kuvaavat tiloja.
Jerojefev muistaa paikat joissa on tavannut niitä tai näitä
ihmisiä. Hän kuvaa yksityiskohtia hyvin tarkkaan, samoin ihmisiä.
Hän muistaa tapaamisen Brodskyn ja Jevgeni Jevtušenkon
kanssa. Se on ollut Jevtušenkon
luona Moskovassa. Seinillä on ollut moderneja taideteoksia ja
kirjoituspöydän laatikossa vihreitä seteleitä.
Mutta minua edelleen kiinnostavat
maanpakolais-Brodskyn ajatukset Riosta. Brodsky kyllä keskittyy
kiitettävästi omaan itseensä ja lähestyvään infarktiin, mutta
hän näkee kaiken aikaa asioita ympärillään, mikä on minusta
aika merkillistä. Brodskystä useimmat muistavat Nobel-palkinnon ja
yksinäisen maanpakolaisuuden.
Hän myös kuoli infarktiin.
Aiheesta lisää täällä.
Minä asun vanhassa omakotitalossa. Ei ole paljoa vanhaa näkyvissä remonteeraamisen jäljiltä, tieto vain siitä suurinpiirtein, millaisia ihmisiä tässä asunut on. Talon "henki" siis vaeltelee edelleen nurkissa ja sen niihin nurkkiinsa jättämä, puoliksi juotu pöytäviinapullo on kirjahyllyssäni haalistunein etiketein.
VastaaPoistaNämä kirjallisuusesseesi (molemmat) ovat hyvää, luettavaa asiaa. Kykenemätön olen muuta lausumaan.
Valto,
VastaaPoistameillä oli täällä työväenopistossa semioottinen esitelmä muutama vuosi sitten, sen nimi oli yksinkertaisesti että Vaasan henki. Siis kun on paikan henki ja paikka nyt sitten sattuu olemaan tämä kaupunki.
Siinä luennoitsijalla oli kuvia Vaasan asemakaavasta ja se näytti miten kaupungissa on oikeastaan kaksi korkeampaa paikkaa, siis keskustassa: toisen päällä on ortodoksikirkko ja toisen päällä on luterilainen.
Ortodoksikirkko on tietysti kasarmilla. Kasarmi ei ole enää venäläisten, kyllä se on nyt suomalaisten, mutta ei meillä ole edes rantapyssyä enää.
Taisivat byrokraatit ja poliitikot tulla miettineeksi, että ei kai se tuo ruotsin priha tänne enää hyökkää.
Ripsa
VastaaPoistaMinä huomaan itse "syyllistyväni" paikanhengen hengissäpitoon kun kirjoitan niin paljon syntymäkotiini Unimäkeen liittyvää tarinaa.
Ja kun siinä paikassa sinällään ei luulisi mitään ihmeellistä olevan; tyypillinen savolaissuomalainen korpiloukko vain.
Mutta niin vain ovat lapset ja osa lastenlapsistakin jo tietoisia Unimäen hengistä, Anusta ja Marista ja kohta kait Taunosta, Gunillasta, minusta jne...
Valto,
VastaaPoistaniin se vain on. Kaikilla ihmisillä on jonkinmoinen unitalo olemassa. Taitaa olla jungilainen symboli ja muistaakseni kuvaa elämää, sen tärkeitä asioita ja ihmisiä.
Ja tietysti sitä paikkaa. Minusta ainakin esimerkiksi Ripsaluoman portaikkoon näkyville jätetyt hirret ovat aivan oleellinen asia myös minua. Olen aivan pikkuisena jo ne nähnyt.
Ja sitten osannut lukea yhdestä hirrestä sen vuosiluvun, 1800-lukua se oli, mutta enpäs enää muista mikä se tarkkaan ottaen oli. Vanhasta talosta siirretyt hirret.
Olisin asunut sitä taloa mielelläni, mutta ei kahdella tyhjätaskulla ollut mahdollista lunastaa isoa taloa saati pitää sitä kunnossa.
"Ihmisen" hyväksyminen on mielenkiintoinen juttu. Itse en koe olleeni täysin hyväksytty kuin hetkittäin.
VastaaPoistaAsumisasioita on myös mielenkiintoista pohtia, kun juuri itse haikailen pääsystä tästä Pispalan naapurista ihan oikeaan Pispalaan.
Keiju,
VastaaPoistajos tulee jostain muualta töihin toiseen paikkaan, ja aivan vilpittömästi haluten tehdä ihmisille hyvää oloa ja virkistystä ihan säätyyn katsomatta, niin sille ihmiselle yleensä yritetään näyttää sen paikka.
Se tarkoittaa sitä samaa säätyä. Koko tässä lokeroimisessa on kaikki niin typerää ja joutavanpäiväistä, että ei sitä tarvitsisi edes mainita, ellei sillä järjestelmällä ihmisen työtä ympäristönsä hyväksi yritetä lopettaa hinnalla millä hyvänsä.
Ollaan päästy maalla eroon niistä ruotsinvallan rälsseistä ja voudeista, mutta tilalle tulivat kotoperäiset päällepäsmärit.
Olisi taatusti onnellista jos pääsisit asumaan Pispalaan! Olen siinä vanhassa Pispalassa oleillut kavereideni kanssa, niiden joilla oli siellä hellahuone. Se oli kiva paikka.
Teokset
VastaaPoistaWittgenstein julkaisi elämänsä aikana vain yhden filosofisen teoksen, Tractatus logico-philosophicuksen (1921). Hänen myöhemmän kautensa pääteos Filosofisia tutkimuksia (1953) julkaistiin kaksi vuotta tekijänsä kuoleman jälkeen. Wittgensteinin laajasta kirjallisesta jäämistöstä on sittemmin toimitettu lukuisia teoksia: Huomautuksia matematiikan perusteista, Sininen ja ruskea kirja, Filosofisia huomautuksia, Huomautuksia Väreistä, Huomautuksia psykologian filosofiasta I ja II, Viimeiset kirjoitukset psykologian filosofiasta, Varmuudesta, Zettel – filosofisia katkelmia sekä Yleisiä huomautuksia. Myös opiskelijoiden kirjaamia luentomuistiinpanoja ja muiden tallentamia keskusteluja on julkaistu. Vuonna 2000 Wittgensteinin kirjallinen jäämistö julkaistiin kokonaisuudessaan elektronisena editiona. (Wittgensteinin kirjallisesta jäämistöstä ja siitä toimitetuista teoksista tarkemmin, katso Kuusela 2004.)
ur
Kalevi,
VastaaPoistajoo, suunnilleen olen tuon julkaisulistan tiennytkin.
Enkä lukenut kaikkea. Silmäillyt, miettinyt ja tehnyt muistiinpanoja.
Ripsa
VastaaPoistaTuli mieleeni tuolta muualta, että devari ei ole mikään nurkassa kököttävä laite. Jos sinulla on läppäri tai pöytäkone, jossa on romppuasema, niin dvd-levyke asemaan ja elvaria eaikatsomaan.
Joo Kalevi.
VastaaPoistaToimii kyllä, ongelma on vain näytön koko. Sais olla isompi. Kaihini suvaitsee nähdä värejä ja niin muodoin esineitä ja ihmisiä näytöltä aika lailla miten sattuu.
Voithan sä lähettää näitä s-postissakin, näitä niksejä. Mulla ei pöytäkoneen asema toimi lainkaan ja sen näyttö on sentäs 15 tuumaa.