Venäläisen
Andrei Zvyagintsevin
ohjaama Leviathan
on kuin kuvitettu Vanhan testamentin Jobin kirja. Kaikki tietävät
tuon äärettömän epäonnisen ihmisen?
Job päätyy
kiroamaan syntymänsä:
Kuoleman varjo
vieköön / sen mukanaan,/musta pilvi peittäköön sen,/ auringon
pimentyminen/ säikyttäköön sen pois.//
Nielköön
synkkä pimeys sen yön,/ niin ettei sitä lasketa vuoden päiviin,/
että se katoaa kuukauden/ öiden kierrosta.//
Hedelmätön
olkoon se yö,/ ilosta tyhjä.//
Sen päivän
lävistäköön kirous,/ joka herättäisi itsensä/ Leviatanin.//
Pimetkööt
sen aamun tähdet,/ älköön se yö nähkö/ sarastuksen valoa,/
turhaan se odottakoon/ päivänkoiton katsetta.//
Se päivä ja
yö/ ei sulkenut edestäni kohdun porttia,/ ei kätkenyt silmiltäni/
tätä kärsimystä.//
(Job
2-3: 5-10)
Minulla on uusi
Raamatun käännös tuossa vieressäni. Siinä on selitys: Leviatan
on meren alkuhirviö, joka kanaanilaisen uskomuksen mukaan herättyään
nielee eli pimentää auringon.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että venäläiselokuva on kuvattu
Barentsin meren rannalla paikassa, jossa on asunut ennen ja
jälkeenkin venäläisten tulon turjansaamelaisia.
Paikka on ollut kalastajasaamelaisten aluetta, suomalaiselta
nimeltään Turjanperä, venäjäksi Teriberka.
Kehotan siis
edelleen lukemaan tuon pari postausta alempana mainitsemani
kulttuurilehti Kaltion esseen, siis saamelaiskirjailija Pasi
Pikkupeuran tekstin Kuolan
saamelaisista. Turjansaamelaiset on ehkä tapettu sukupuuttoon,
ainakin nähtävästi Stalin
teki kaikkensa asian eteen. Pikkupeura kirjoittaa kielen olevan
erittäin uhanalainen.
Linkistä
näkee miltä tuo alkumeri näyttää nyt. Laivojen luurangot, joista
joidenkin väitetään hohtavan pimeässä, ovat samanlaisia kuin
valaan luuranko. Sen vieressä pieni poika istuu miettimässä
toivotonta elämäänsä. Kuolan tunturit ovat vanhaa korkeata
vuoristoa, joka jatkuu tuntureina Lapissa ja laskeutuu vaaroina ja
mäkinä aina Suomen Savoon asti.
Kuola on valtava
alue. Edelleen on pakko puistella päätään kun ajattelee
historioitsija Jalmari Jaakkolan
intomielistä ajatusta Kuolan niemimaasta suomalaisten vallan alla
(Suomen idänkysymys,
1941). Siitä vasta olisi soppa syntynyt. Ei olisi ehkä Suomi
säilynyt näinkään suurena, jos akateemiset (?) karjalaiset (?)
olisivat saaneet toteuttaa mielitekonsa.
Elokuva jäi pyörimään päässä. Siinä on mahtava musiikki, Philip
Glassin sävellys. Se sai alussa
säpsähtämään kun musiikki tärähti ämyreistä melkein pimeän
kankaan takaa kuin mikäkin helvetin kita. No, minä helvetistä
mitään tiedä, mutta suuria meriä olen kyllä nähnyt. Kiviä
vasten hakkaavat vedet jymisevät. Entiset vuoret laskeutuvat suoraan
ja jyrkästi mereen.
Maanjäristyksessä,
pienemmissä sellaisissa olen ollut myös, mutta meren aalloista
uskoo kyllä heti, että kalliot varisevat mereen ja minä niiden
mukana. Pitää peräytyä varovasti siitä kielekkeeltä. Olen
kuullut että suuri maanjäristys kumisee myös.
Ennen kuin nuori
nainen hyppää alas aaltoihin, merellä näkyy valaan kylki, kun se
sukeltaa. Rusehtava kylki, ei näyttänyt maitovalaalta, joita on
Vienan merellä ainakin. Minulla olevan kirjan Vienanmeren
luostarisaaren maitovalaat kuvista
näkyy että nimensä mukaisesti ne ovat maidonvalkoisia. Olisiko elokuvan valas ollut ryhävalas tai miekkavalas?
Joka tapauksessa tarina merihirviöstä on varmasti vanha. Ja kun se syö
auringon, niin silloin on auringonpimennys tai sitten kasvaa se suuri
tammi jossain Suomenlahden rannalla ja pimentää taivaan, kunnes
nousee merestä mies ja hakkaa sen tammen. Tai Sampo
ja aurinko jäävät maan sisään ja niitä pitää sitten
kalevalaisten miesten ruveta vapauttamaan. Muistaakseni myös jätti
kuun kumottamatta. Jossain Lönnrotin keräämässä kansanrunossa on
että ”tuli kokko Turjanmaalta”.
On etsittävä
Kalevalan sanakirja. Sen mukaan turjalaisia kutsuttiin nimellä
tarjalantš,
joka kuulostaa venäjältä. Elokuva tapahtuu lähellä Suomea. Mutta venäläisen tekemä elokuva. Siinä ei ole
vähäisintäkään toivoa. Jopa paikallinen uskomusjärjestelmä
(kirkko) myötäilee korruption, hävityksen ja tappamisen
vuosisatoja kestänyttä historiaa.
Eräs detalji
elokuvassa jäi hiertämään. Loppupuolella näkyy rauniokirkossa
seinämaalaus, johon kamera tarkentaa ja yhtäkkiä maalaus räjähtää
loistaviin väreihin samalla tavalla kuin Andrei
Tarkovskin elokuvassa Andrei
Rublevin ikonit, ihan sen leffan
lopussa. En tiedä mistä kirkosta on kyse. Raunioilla paikallinen
nuoriso viettää aikaansa juopotellen, kuinkas muutenkaan.
Muuten
kristinusko on elokuvassa mukana. Tulee selväksi, että rikkaat
papit myötäilevät korruptiota, köyhä pappi yrittää tehdä
osansa ja edes ruokkia köyhimmät seurakuntalaiset.
Leviathan
(elokuvan nimi on kirjoitettu noin) tapahtuu nykyajassa: pormestarin
huoneen seinällä on Putinin kuva. Kun tuttavaperheet lähtevät
piknikille juomaan ja syömään, niin ampumista varten joku on
raijannut mukaansa neuvostoliittolaisia puoluejohtajia, siis
kehystettyinä valokuvatauluina. Uusia Venäjän johtajia ei käytetä
maaleina.
Elokuva sai viime
vuonna Cannesin elokuvajuhlilla parhaan käsikirjoituksen palkinnon.
Mutta kuunnelkaa keskustelu, joka venäläisen kulttuurin tilasta
radiossa käytiin! Elokuva on tavattoman hyvä tapa levittää
informaatiota – tai propagandaa.
Tulin katsoneeksi
elokuvaa nimenomaan naisten aseman kuvana. Kuva lankesi itsestään,
koska alussa näytetään naistuomaria lukea lopottamassa oikeuden
päätöstä. Suoritus on todennäköisesti jopa lukijalleen täyttä
hepreaa ja sisälukutaidon näyte. Mutta elokuvan miehen elämässä
kaikki menee sekaisin ja alta pois. Hän on naimisissa. Vaimo on
mykistynyt ajat sitten. Muutkin elokuvassa näytetyt naishahmot ovat
ihmisiä vailla valtaa yli oman kohtalonsa.
Naisen työpaikka
on kalatehtaalla, mies voi olla poliisi. Ortodoksikirkossa näytetään
pitkään sileäkasvoista tyttöä kuuntelemassa papin saarnaa, joka
päättyy määrittelemään sanaa totuus, pravda. Sitten kamera
siirtyy kuvaamaan nunnaa. Vasta viimeksi näytetään möhömahaisen
korruptoituneen pormestarin kasvoja, mutta hän onkin mies ja tuskin
paikalla uskon vuoksi.
Suomessakin
joskus törmää kirjoituksiin, joissa ortodoksinaiset toivovat
valtaa omassa kirkossaan. Suomen ortodoksikirkko on valtionkirkko,
mutta se ei hyväksy naispappeutta. Se kirkko on jäänyt olemaan
vanhoillaan, kuten 1900-luvun alussa kirkolliset ja maalliset
aktiivit soimasivat
paikoilleen jääneitä ihmisiä.
Venäjällä
ortodoksikirkko on vallan keskiössä samalla tavoin kuin se oli
tsaarien aikaan. Vallassa on voinut olla tasapainon hakemista, mutta
ihmiset tuntuvat olevan uskonnollisia. Tämänkin elokuvan nähtyään
tulee miettineeksi uskontojen ja demokratian välistä suhdetta.
Rips
VastaaPoistaMinä tätä Leviathania olen odottanut Kniin saapuvaksi, mutta koska tämän periferian ihmiset eivät ko. ek:n luonteisia teoksia käy katsomassa, niin kaipa sitä ei ennen näe, kuin telkkariin tulee. Arvostelujen mukaan, ja nyt tämän sinunkin kirjoittaman vahvistamana, se olisi katsomisen arvoinen jo Venäjän agressioiden luoman tilanteen takia.
Muuten: melkoinen plus-piste Heidi Hautalan meriittilistaan Venäjän mustalle listalle pääsy tämän ympäripyöreitä päästelevän hallitsijaporukkamme joukoissa.
Valto,
VastaaPoistakuuntelitko tuon Ylen keskustelun? Se oli myös kyllä mielenkiintoinen juttu. Sen mukaan elokuvasensuuri ei ole nyt ollenkaan niin tappavaa lajia kun oli Neuvostoliiton olemisen aikoihin. Sitä en kyllä tiedä näkevätkö Leviathania ihan nämä tavalliset ihmiset. Voi olla että tuommoista elokuvaa eivät Barentsin meren rannalla asuvat näe ikinä. Vaikea kuvitella leffaa valtion omistamiin televisiokanaviin.
En tiedä onko Heidi Hautala enää "meidän" eliittiämme, kun hän on ollut niin kauan Brysselissä. En ole selvillä noista vaikutuskanavista, tietenkään. Meillä on ilmiselvä porvarihallitus ja kyllä se tulee näkymään.