Minulla on aika iso torni sähköisiä
vempeleitä työhuoneessani. Muistaakseni sitä kutsuttiin nimellä
räkki. Se on hankittu talouteen lähinnä murrosikäisen lapsen
vaatimuksesta joskus 80-luvun loppupuolella. Kun laps lähti, torni
jäi .
Lapsen mielestä tornissa olisi voinut
olla enemmänkin vilkuvia ja muita valoja. Tuossa näkyy vain radion
(88.7 Mhz) ja kahden koneen virran osoitus. Jaa, mutta alkuperäisen
tornin yläpuolella, levysoittimen päällä, on myös CD-soitin,
jossa näkyy mitä kuinka monennetta biisiä soitetaan parastaikaa
ynnä minuuttilukema.
CD-levyt eivät kuulemma nykyisin käy
kaupaksi. Olen pari vuotta yrittänyt kuunnella YouTuben ja
nettiradion kautta musiikkia, tietokoneella. Se ei tunnu samalta.
Siinä on jotain pielessä.
Torniini on liitetty neljä kaiutinta,
korkeita nekin, ja ne soivat pehmeästi. En tiedä minkä takia
tietokoneen kautta kuuluva musiikki on terävämpää ja jollain
tavalla viiltävää. Sama saksofoni siellä soisi kuin nytkin,
jazzia kun soitan. Pidän erityisesti John Coltranen
musiikista, nyt soi Expression. Musiikkiromppu on ostettu
joskus Stockmannilta, vuosi näyttää olevan 1977 ja 1987, oletan 70-luvun levyn olleen älppäri.
Tutustuin hänen musiikkiinsa kun sain
joskus opiskeluvuosien aikana lahjaksi LP-levyn nimeltä Olé.
Sen levyn toinen puoli on yhtä pitkää kappaletta. Musiikissa on
espanjalainen sävy, selvä latinalainen rytmi. Mutta Coltranen
improvisoimana siitä on tullut ajatonta musiikkia. Coltranen vuoksi
rupesin vähän myöhemmin pitämään myös Carlos Santanasta,
vaikka musiikki on aivan erilaista. Joka tapauksessa musiikki on
musiikkia, eikä minun ole pakko karsinoida sitä. En halua.
Levysoitin ei enää toimi eikä
C-kasettinauhuri. Olisi yritettävä löytää jostakin
radiovehkeiden korjaaja. Tässä kaupungissa on joskus sellainen
ollut. Ei ole ainakaan enää siellä minne joskus kuskasin tätä
edeltävän levysoittimen, jossa oli C-kasettisoitin myös.
Työkirjojen, esseekirjojen,
kirjallisuushistorioiden ja sellaisten hyllyssä, siis
käsikirjahyllyssäni, on erillinen alaosasto, jonka sisällä on
hirmuinen määrä älppäreitä ja kasetteja. Alan olla valmis
kääntämään kaupungin ylösalaisin löytääkseni korjaajan.
Tarvitsen tätä tavallista, ihmisenmittaista, ainakin omille
korvilleni ystävällistä soittopeliä.
Olen psyykannut itseäni siihen, että
vastaus on se tavallinen: ei kannata. Mutta kyllä melkein kuurojen
korvien hyväksi kannattaa tehdä jotain.
Nyt on hiljainen sunnuntai-iltapäivä.
En tarvitse huusholliin ääntä, mutta kun istun työhuoneessa, joku
usein kuuntelemani musiikki toimii aivojen kannattelijana. Riippuu
siitä mitä teen. Jos satun lukemaan hentoa runokirjaa, tuskin
silloin soi jazz. Ehkä mieluummin joku klassinen musiikki. Kaikki
runokirjat eivät ole kuitenkaan hentoja.
Olen ollut viikon yksin kissan kanssa.
Tämä on avoin asunto: toisen korvia on kunnioitettava jos kuuntelee
musiikkia yhdessä. Siinä ei juuri ole ongelmia. Harvemmin siitä
sota tulee. Saattaa se joskus tulla järsimään nenääni, mutta se
tarkoittaa vain tahtovansa sapuskaa.
Eilen katselin Ylen Teemalta Helsinki
Lit-kirjallisuuspäivien ohjelmaa. Se oli tärkeä ohjelma. En
tarvitse kirjallisuusohjelmiin televisiota, mutta nyt tein havainnon. Voin lukea kirjailijoiden sanoja huulilta!
Olen oppinut huulien lukemisen jo
12-vuotiaana, jolloin kuulo meni toisesta korvasta. Minut siirrettiin
saman tien etupulpettiin, koska en nähnyt enää taululle saati
kuullut. Korvasta lääkäri sanoi että hermo kuoli. Ei se kuollut,
mutta 1950-luvulla ei ollut koneita mittaamaan kuuloa kovin tarkasti.
Varttikuuloisen on järjettömän kivaa saada istua omalla sohvalla ja katsoa ihmisten suunliikkeitä
ja eestaas pyöriviä käsiä ja tajuta mitä sanotaan. Usein
radio-ohjelman jälkeen jää harmittamaan kun en ole kuullut mistä
teoksesta tai ihmisestä on kyse. Nyt ei ollut tekstitystä, mutta
kamera seurasi uskollisesti sitä ihmistä joka puhui. Oli Teemalta
hieno temppu näyttää helsinkiläisten iloksi tullutta festivaalia.
Ei aina festareita pelkästään helsinkiläisille!
(Kuvia voi näpäyttää isommiksi!)
Viime vuonna kävin yhtenä päivänä
Helsingin kirjamessuilla. Istuin eturivissä, mutta en nähnyt näin
läheltä puhuvia kasvoja. Jouduin kysymään tauolla vierustoverilta
mitä sanottiin. Messut eivät ole minua varten. Sitä paitsi
mikrofonein toistettu replikointi jää kaikumaan niin että päässä
keskustelusta tulee kakofoniaa.
Puhuivat kuusi tuntia englantia ja
ruotsia. Ymmärsin jopa Jörn Donnerin ja Lena Anderssonin
ruotsinkielistä keskustelua. Ja pidin siitä. Epäortodoksisesti
jäin miettimään miksi minusta on ristiriitaista kun
suomenruotsalainen ja rikssvenski puhuivat keskenään. Minusta he
joutuivat vähän väliä määrittelemään kantansa.
Kieli ei olekaan mielipidekysymys vaan
isompi kulttuurikysymys. On ilmeisesti pakko aina miettiä samaa
vanhaa asiaa: Ruotsissa on varaa olla vapaamielinen tai
suvaitsevainen, koska Ruotsin ei tarvitse käydä sotia, tai ei ole
tarvinnut satoihin vuosiin, Suomi on ollut joutilaampi jäämään
taistelutantereeksi.
En ole keksinyt yhteensopimattomuuteen
muuta vastausta kuin historian. Se muuttaa kansan luonnetta.
Minulla ei ole kirjahyllyssäni Franz
Kafkan romaania Oikeusjuttu. Tänään tulee televisiosta
Orson Wellesin ohjaama Oikeusjuttu, jonka olen nähnyt
vuoskymmeniä sitten, hyvin nuorena. Rupesin selailemaan Milan
Kunderaa (Romaanin taiteesta), ja huomasin hänen
kirjoittavan myös Kafkasta. Muu ei olisi mahdollista. Hän on
jyrkästi sitä mieltä, että psykologinen realismi on jättänyt
jälkeensä ”loukkaamattomia normeja”.
1. on annettava maksimimäärä
tietoja henkilöhahmosta: hänen ulkonäöstään, puhetavastaan,
käyttäytymisestään; 2. on tunnettava henkilöhahmon menneisyys,
koska siellä ovat hänen käyttäytymisensä syyt; ja 3.
henkilöhahmolla tulee olla täydellinen itsenäisyys, toisin sanoen
kirjailijan ja hänen pohdiskelujensa täytyy väistyä sivuun
ollakseen häiritsemättä lukijaa joka haluaa antautua illuusion
valtaan ja elää fiktion totena.
(Toinen osa/ Keskustelu
romaanin taiteesta)
Teki hyvää sukeltaa Kunderan
ajatuksiin. Muistan pitäneeni Wellesin kuvittelemasta Oikeusjutusta.
Olin kyllä lukenut kirjan ennen kuin näin elokuvan, Euroopassa
filmatun ja valmistuneen jo vuonna 1962. Periaatteessa minusta
elokuva on käsikirjoitettava erikseen ja romaanit on luettava.
Joskus joku filmatisointikin onnistuu.
Koska olen nyt paljon vanhempi tai en
ainakaan alle 20-vuotias, olen kiinnostunut näkemään mitä olin tajunnut elokuvasta. Voi olla että olen ollut täysin metsässä. Ei
olisi ensimmäinen kerta.
ripsa
VastaaPoistaannoin devarin ja cd-radio-kasettisoittimeni pois, koska hikeeennyin tyystin siihen solmuiseen johtosykkyrään. langattomus on ihana asia.
aiemminhan elektroniikkaa suunniteltiin laittamalla tarpeelliset osat vierekkäin ja tekemällä niille sen jälkeen sopivan kokoinen kotelo. nyt muotoilija suunnittelee esimerkiksi taskuun mahtuvalle pienelle musiikkisoittimelle ensin ulkonäön. vasta sen jälkeen insinöörit pääsevät miettimään, miten haluttu tekniikka saadaan mahtumaan laitteeseen.
johtoja siis inhoan, ja kaukosäätimiä. jossakin vaiheessa sohvannurkassa oli neljä kapulaa, nyt on vain se yksi.
meri
Meri,
VastaaPoistaepäilemättä! Siivoaminen on huomattavan hankalaa, varsinkin kun noita koneita on siunaantunut. Täällä alakerran nurkassa on varsinainen käärmelauma johtoja.
Olen nähnyt ohjeen, jonka mukaan johdot on mahdollista panna ojennukseen legopalikoiden avulla. Tuntuu siltä, että kokoamisohjeen ymmärtämiseksi pitää osata korkeampaa matematiikkaa, niitä hiuksen näköisiä merkkejä ja deltoja ja sigmoja ja muuta tai olla vähintään arkkitehti.
Intuitio ei riitä.
Mutta ääni on kyllä hieno, mikä noista steroista lähtee. Rauhallinen, oikeansävyinen, vähän epätarkka.
Katsoin Orson Wellesin Kafka-tulkinnan Oikeusjutusta. Se oli huikean heino leffa. En ole nähnyt sitä aikaisemmin. Oikeusjutun luin lukioluokilla, se teki silloin suuren vaikutuksen. Nyt tekee mieli lukea se uudelleen.
VastaaPoistaAnita,
VastaaPoistaeikös ollutkin! En ollut muistanut sitä juttua väärin. En muista tarkalleen koska olen leffan nähnyt, mutta lukiossa tai ensimmäisinä opiskeluvuosina, siis 1960-luvun puolivälissä tai vähän sen jälkeen.
En edes muista missä, mutta olen ollut elokuvakerhoissa ainakin Porissa, Tampereella ja Portlandissa. Sen lisäksi Tampereen Kino-Palatsissa näytettiin todennäköisesti kaikki Uuden aallon leffat, pääsin näytöksiin ilmaiseksi niin kuin muutkin draamastudiolaiset. Kino-Palatsi oli ainutlaatuinen elokuvakasvatusväline.
Minä luulin että minulla on Kafkan Oikeusjuttu. Eipäs ollut. Mutta paitsi että leffa oli upea, se jäi myös mietityttämään. En ole muuten ennen enkä jälkeen koskaan nähnyt samassa leffassa Elsa Martinellia, Jeanne Moreauta ja Romy Schneideria.
Erittäin seksiä tihkuva esitys. Muistan ajatelleeni että onpas Welles ajatellut luovasti Kafkan sielunmaisemia. Toisaalta niin: joutuminen lain eteen, vaatiminen päästä oikeuden tutkittavaksi on todennäköisesti mitä hirmuisin esimerkki lukuisista tavattoman kielletyistä tunteista. Ajattelen Perkinsin ja Schneiderin piehtarointia oikeudenistuntopöytäkirjojen ja muiden dokumenttien keskellä...
Mukava törmätä tietoon, että tykkäät tai olet joskus tykännyt Santanasta. Itse suhtauduin artistiin/bändiin (Santana on periaatteessa bändi ja Carlos on julkaissut pari levyä nimellä 'Carlos Santana' ilman bändiään) kauan epäillen, kunnes löysin nimenomaan tuon nyt päässäni Coltraneen assosioituvan jazzahtavan kauden (noin 1972–77) tuotannon. Welcome-albumin nimikappale taitaa olla jopa lainattu Coltranelta? Ei niin tärkeä esitys, mutta albumi on erinomainen.
VastaaPoistaFyysisten äänilevyjen kannattaja olen tietysti myös, vinyyli ja CD ovat mielestäni ihan ylivertaisia verrattuna mihinkään tietokoneelta kuunteluun.
Keiju,
VastaaPoistaolen jossain vaiheessa harrastanut jazz-tanssia, Santana on hyvää tanssittavaa musiikkia myös.
Luusto on sen verran kehno, siis omani, että pitää liikkua koko ajan!
Minä muuten en tunne noita kappaleita enkä aikoja jolloin ne on tehty, joistakin biiseistä vain pidän, joistain en. Coltrane ja Santana ovat kumpikin säveltäneet musiikkinsa. Ne tuntuvat alkuperäisiltä.
Ja sitä myötä ajattelen sitten myös stereo-torniani. Kun löytäisin korjaajan...
Kylläpäs olet kamalan rakastettava ihminen, Ripsa. Puhut asioista, hengästymättä.
VastaaPoistaJa sulla on kiva kissa. (Jos tuo mulkoilija on Se sun.)
Anonyymi,
VastaaPoistaon pakko väittää vastaan: en ole sen kummemmin rakastettava kuin useimmat ihmiset ja usein sietämätön ja raivostuttava. Ja hengästyn, jos pitää kavuta portaita ja on kiirus ja jollekin pitää selittää jotain samaan aikaan!
Mutta Lidia-kissa on kiva. Tarkoitat tuota joka on kuvana tässä blogissa? On se nyt nätimpi kuin minä. Mä rakastan mun kissaa.