Sen
verran kävelin illalla ja tapani mukaan marssimalla, että kastuin
läpimäräksi. Kainalossa oli sateenvarjo, mutta maalaisen ei pidä
välittää pienestä tihkusateesta. Sitä paitsi ei ollut kovin
kylmä, vaikka tihku olikin kylmää eikä alkusyksyn lämmintä
vettä. Usein ensilumikin on jo tullut kuukausi sitten, viime
vuosina ei.
Jos
on hiljakkoin ollut voimakkaammin musiikin vaikutuksen alla, niin on
helppo sujahtaa sinne uudestaan. Yksi oli pari viikkoa sitten
kokemani, näkemäni ja kuulemani barokkikonsertti Johanneksen
kirkossa (musiikin ympäristö merkitsee paljon aivan siitä
riippumatta, mikä on kuulijan suhde kirkkoihin), toinen oli
Sibeliuksen viulukonsertto ja Lemminkäis-sarja radiossa (Pekka
Kuusisto ja Susanna
Mälkki). Tämä
kolmas oli akustinen kitara runon ohella ja itsenäisenä tekijänä
kolmessa esityksessä LittFestin
ohjelmassa, esiintyjinä Kai
Nieminen, runoilija
ja Kai Nieminen,
akustisen kitaran soittaja.
Runoillan
ajan mieleni oli keskittyneen rento. Musiikki on ollut
määrittelemässä olemistani aina. Elävä musiikki välittyy
parhaiten huonoista korvista kärsivään kuulohermostoon ja siis
koko aistiin. Induktiosilmukkaa piti käyttää kun kuuntelin
Sibeliusta radiosta. En tietenkään osaa sanoa muuttiko välissä
ollut laite soundia, ei kukaan muu kykene puolestani sanomaan
kuuloaistimuksistani, niiden erosta. Olen kyllä kuulopoliklinikalla
käydessäni ajautunut joskus hyvin ajatteluttavaan ja pohdiskelevaan
sananvaihtoon kuulosta, äänien olemuksesta, puheesta.
Kuulontutkija
– ehdottomasti melkein ystävä – ei ottanut aineistoon
musiikkia, mutta puheessa on aina rytmi, vaikka ulkomaalaiset
pitävätkin suomea kovasti tasaisena nuotiltaan. Eri ihmisten
puheessa on erilainen sointi. Koska olen vain varttikuuloinen,
suhtaudun yhä filosofisemmin musiikkiin ja erittelen sitä yhä
kiivaammin. Musiikin kuvaamiseen pitäisi löytää abstrakti
sanasto, sellainen, joka vastaisi ei-esittävän kuvataiteen
selitystä. Koska minulla sitä ei ole, on tyydyttävä
tunneperäiseen kieleen. Sibeliuksen Viulukonserton teemoja on
oikeastaan kaksi: toinen on toistuva kysymys ”mitä tämä on?”
tai ”minne ollaan menossa?”, toinen on taas ponteva itämainen
osasto, jossa husaarit (mitä ne pussihousuiset sotilaat ovat?)
marssivat jollain persialaisella (?) torilla. Kaikkihan tuntevat
Sibben viulukonserton, joten tuskin noiden kahden kohdan kuvailu meni
liian pahasti metsään.
Helsingin
Johanneksenkirkon akustiikka oli upea ja sitä käytettiin hyväksi.
Orkesteri oli Suomalainen barokkiorkesteri (FIBO)
ja lisäksi esiintyi Dominante-kuoro.
Kuoro oli keksinyt hienon tavan alleviivata säveliä. Kuoron jäsenet
hajaantuivat kirkon kupolin alle lattialle kohtaan, jossa kupoli
alkoi jyrkästi nousta. Vaikutus oli häkellyttävä: naisten äänet
oikeasti helisivät. En tiedä akustiikasta sen enempää kuin sen
että joskus se toimii ja joskus ei. Kuoronjohtaja oli tiennyt miten
kuoron hajasijoittaminen vaikuttaa.
Vaasan
Loftetissa akustiikka oli hyvä ja musiikki toimi juuri oikeana
kommenttina minulle, koska en ymmärrä ruotsia, en saa siitä selvää
enkä voi syyttää kuulemista (paitsi vähän). Kun on musiikkia, en
tule myöskään ajatelleeksi kieltä, helpotun kun voin nojautua
taaksepäin ja keskittyä musiikkiin. En tiedä onko kyse torjunnasta
vai vain siitä, että en osaa kieltä enää ja joskus osasin.
Ajattelen
patriarkaalisuutta ja muuta konservatiivisuutta. Miksi? Ilta alkoi
sillä että joku sanoi että naisen ei pitäisi yrittää esittää
miestä. Entä sitten draama, jossa miehet esittävät naisia? Voi
kyllä olla että kuulin väärin. Ohimennen kuultu kommentti voi
asettaa raamit kokonaiselle illalle. En tiedä miksi tulin
ajatelleeksi patriarkaattia. Ehkä se johtuu siitä mielikuvasta että
säätyläisten miehillä on ollut enemmän valtaa kuin kellään
muilla. Olin säätyläistalossa, jonka katotkin oli koristeltu.
Lastenloru
alkaa että ”Ruut, ruut, kello löi jo kakstoista” ja päättyy
että ”Mitä varten sotamies on parempi kuin herra?”. Siinä
taidetaan puhua säädyistä. Sotiahan Suomi kävi koska Ruotsi
tarvitsi sotilaita, sotiminen oli ammatti, ennen oli sotilassukuja.
Provinssi
on tunnettu siitä, että täällä on yksikielisiä ihmisiä. Sen
vuoksi on järjestettävä festarit joissa on puolet kumpaakin
kieliryhmää. Yksikielisiä on kumpiakin ihmisiä, ruotsin- ja
suomenkielisiä. En ole yksikielinen, mutta toinen kieleni ei ole
ruotsi. Nuorena Tukholmassa tajusin että kieli on vallan väline.
Tässä maassa ei ole Tukholmaa. Sitä paitsi provinssi tai
provinsiaalisuus ei ole muuta kuin mittakaava-asia. Riippuu paikan
hengestä miten olemisen muodot sitten näkyvät.
Muukalaisuus
on ollut jollain lailla koko kuukauden läsnä. En asu enää
Helsingissä. Siellä on sukulaisia ja ystäviä, joita kuuntelen
uteliaana. Heissä näkyy stressaantuminen, mutta myös rentous.
Ristiriitaista? Helsingissä hyväksytään olemisen moninaisuus
helpommin kuin täällä. Voi olla että sopeutuminen jatkuvasti
muuttuvaan seinätapettiin saa kameleontin hermostumaan lopulta.
Eilen
kauppaan mennessä pihalla kulki joitakin vieraita, olivat
pukeutuneet kylään menemistä varten, kädessä oli kukkapuska ja
kävelivät hitaasti. Arvelin että olivat eksyneet. Kysyin että
oletteko eksyksissä. Edessä kulkeva nutturapäinen vanhempi nainen
sanoi kolkolla äänellä että ei. Kukkapuska kädessä! Minusta
tuli todistaja nololle tilanteelle. Mutta miksi ihmeessä kunnon
ihminen oli korttelissani ylipäänsä?
Runoilta
Vaasassa oli kaikinpuolin kotoisa ja mukava. Ympärillä on tuttuja
jo monen vuoden takaa. Runous on yhteistä omaisuutta. Varsinkin
viimeisissä akustisen kitaran mietiskelevissä sävelissä tuli
ajaton ja hyvin seesteinen olo. Se saattoi johtua Bachista jota
runoilijan kaveri ja kaima soitti. Nyt tuli suruviesti että runoilijan
isä on kuollut.
Pertti
Nieminen suomensi
paljon kiinalaista runoutta, mutta kirjoitti omia runoja myös.
Olisin toivonut että hän olisi ehtinyt/jaksanut suomentaa I
Chingin, kiinalaisen
Muutosten kirjan. Sitä kirjaa on käytettävä sitten edelleen
englanniksi. Kun lähdin matkalle Amerikkaan, oraakkeli muistutti,
että nuori kettu ei kasta häntäänsä uidessaan yli suuren veden.
Tässä toinen muunnelma samasta teemasta:
Hsia
K'ang
LAULU
NUORUKAISESTA
Voi
nuorukaista, voi nuorukaista!
Miekka
hampaissasi ui yli joen;
älä
pelkää rannan tiikeriä,
pelkää
virran lohikäärmettä!
(Pertti
Nieminen: Veden
hohde, vuorten värit.
Kiinan runoutta. Hsia K'ang kuuluu Sui-kauteen
589-618 j.a.a.)
"Kellä timantti,
VastaaPoistaSydämessä valaisee,
Ei eksy yöhön."
Liisu,
VastaaPoistatimantin symboliarvosta en tiedä. Paitsi että ne ovat ikuisia.