Tukholmassa
asuva koulukaveri ilmoitti olevansa kunnossa. Kuuntelin aamiaisen
jälkeen radio-ohjelmaa, jossa käsiteltiin Venäjää ja sen
kansalaisyhteiskuntaa. Pietari taitaa olla lähempänä kuin
Tukholma, muistaakseni kestää junalla vähän yli neljä tuntia.
Tukholmaan on mentävä iltalautalla joka on sitten Skeppsbrolla
aamulla. Sitten illalla on asunto ja työpaikka. 1960-luvulla ei
tarvinnut järjestellä etukäteen sellaisia itsestäänselvyyksiä
kuin työ ja asunto, kun meni kesätöihin. Ilman kesätöitä taas
ei olisi silloin voinut opiskella, kun ei ollut edes opintolainaa.
Kun
olin pesulassa töissä, kuljin kotiin pitkin Drottninggatania, jossa
silloin kulkivat autot. Katu vei observatorion mäelle. Siinä
saattoi istua ja syödä eväitä jos niitä oli lounaalta jäljellä.
Usein ei ollut, piti säästää ja silloin ei voinut syödä paljon.
Sitten mäkeä alas ja oltiin Vasastanissa, asunto kuului työhön,
senaikainen kimppakämppä eli työläisten asunto.
Pääsi
sinne Tunnelbanallakin. Mutta tunnistin lehdissä näkyneen
kadunkulman. Åhlensilta ostin joskus ruokaa. Minusta maailmankirjat
olivat sekaisin kun siinä oli kuorma-auton lava eikä ovea näkynyt.
Viimeksi kävelin tuon reitin kun olin kylässä koulukaverini
luona, on siitä jo vuosia. Tukholma oli ensimmäinen suurempi
kaupunki jossa olen asunut. Muistin pitkään jokaisen kiven ja
jokaisen kadunkulman, muistin minne piti mennä kun oli tavattava se
tai tämä opiskelukaveri.
Siinä
on kulman takana Kulturhuset, jossa ei ollut silloin keskellä päivää
juuri mitään tapahtumaa. Näytti olevan pysyviä näyttelyitä,
joitakin turisteja liikkeellä. Mutta en tullut koskaan asuneeksi
Leningradissa, joten Pietari ei ole nuoruuteni kaupunki. En osaa edes
siellä puhuttavaa kieltä, aakkosistakin on aina joku kadoksissa.
Pietarissa räjähti pommi viime viikolla, metrossa.
Eurooppa
on avautunut. Muutkin kuin naapurivaltiot ovat lähellä. Mutta myös
kaukaisemmat maat muistuttavat itsestään. Pietarin ja Tukholman
terroritekojen välissä Suomessa kävi kylässä Kiinan presidentti.
En ole aivan varma tittelistä, mutta hänellä ilmeisesti on
Kiinassa paljon valtaa. Kiinassa niin kuin täälläkin on jätetty
ihmisoikeuksia toissijaisiksi. Tukholmassa tunsin ruotsalaisista
(kantaruotsalaisista?) ainoastaan maolaisia, jotka myivät
puheenjohtaja Maon pientä punaista kirjaa. Mutta niitäkin
ruotsalaisia näin vain kadunkulmissa heiluttamassa kirjoja. Yritin
lukea sitä kirjaa, mutta en tullut juuri viisaammaksi.
Stockholmsterassenilla oli sitten lehtilukusalissa lehti jonka nimi
oli China Reconstructs. En käsittänyt kyllä lehteäkään, vaikka
siinä oli kuvia. Sotilaspukuisia nuoria ihmisiä kiipeämässä
vuoren rinnettä, mutta ehkä kyse oli urheilukilpailusta?
Otin
aamulukemiseksi Peter
Englundin Hiljaisuuden
historian, joka on kokoelma
tarinoita ja esseitä. Niissä on aika paljon ääntä kun ajattelee
hiljaisuutta ja sitä, miten kauas hiljaisuus on karannut. Maailmassa
on vaikeaa löytää aivan hiljaista kolkkaa enää ikinä.
Ihmiset
pitävät meteliä. Se johtuu ehkä siitä, että he tuntevat juuri
sillä tavoin olevansa olemassa. Kun tänään paistaa aurinko, niin
siitä tietää senkin, että kadut ovat sitten täynnä autoja. Ulos
on mieluummin mentävä sen jälkeen kun ihmiset ovat lopettaneet
metelöinnin ja jättäneet sen kaikumaan katukuiluihin. Niitä on
vältettävä myös hiekkapyörteiden vuoksi että silmiä ei alkaisi
kirvellä. Ikkunat vaimentavat meteliä, että voi istua lukemassa.
Englund on vanginnut kirjaansa aikamoisen määrän ääntä,
mielipiteitä, ihmisiä, ilmiöitä, kohtaloita.
Kuuntelin
uutiset, joiden mukaan ruotsalaiset ovat järkyttyneitä, mutta eivät
suorastaan yllättyneitä. Ajattelin omaa Tukholmaani, jossa olin
yksin. Kuuntelin omia askeleitani kaduilla. Englundin lukemista on
jatkettava tietenkin. Englund aloitti Upsalan lumisateen äänestä,
mutta päästi heti jo seuraavaksi valloilleen lumihiutaleiden
putoamisen peittävät äänet. Minun oli hypättävä yli tarina
härkätaistelusta, kun en kestänyt. Eivät härät ole tehneet
ihmisille mitään pahaa, että niitä pitää tappaa. Huvikseenhan
ihmiset tappavat.
Olin
juuri lopettanut tiheän kirjan lukemisen. Siinä oli osa 1800-luvun
Eurooppaa: Ranskaa, Saksaa, Sveitsiä ja Italiaa. Nyt kun poliittinen
väkivalta on lähempänä, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että
pitää tuntea edes tämä
oma maanosa vähän paremmin. Menneisyydestä ei voi ennustaa
tulevaisuutta, mutta ehkä voi ymmärtää vähän paremmin
nykyisyyttä. Voi siinäkin olla liian iso urakka. Ehkä sitä työtä
voisi oppia jakamaan, sitten samalla voisi kuunnella muita ihmisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista