Ne jotka eivät ole kulkeneet erimoisin kyydein Etelä-Pohjanmaalla 1950-60-luvulla eivät ole tästä aiheesta todennäköisesti kuulleet.
Äiti ja isä rakensivat mökin äidin suvun maille Alavudelle. Mökki on edelleen olemassa ja sen nimi oli isän antamana Piilopirtti, minun antamani nimi on vanhempi. Enpäs kerro sitä. Eikä se sitä paitsi kuulu asiaan.
Piilopirtti puolestaan kuuluu. Paikka oli aikoinaan saari ja sinne pakeni kokonainen kylä pakoon venäläisvainoja Isonvihan aikaan. Tämän verran asiasta on dokumentteja. Alueen kauimmaisessa osassa on kiviröykkiöitä jotka saattavat olla hautoja, mutta niitä ei ole käsittääkseni kukaan tutkinut. Isäkin kävi kaivamassa vain Pompeijin raunioita mutta jätti kotomettän röykkiöt kaivamati.
Mökki rakennettiin. Sitten rannalle raijattiin päätilalta yksi kappale käyttämättömiä pikkuaittoja ja siitä tehtiin savusauna. Sen löylyjä parempia en ole kokenut.
Isän suku on taas Nurmosta. Yksi isän serkuista on kotoisin Kalistajasta. Serkku meni naimisiin körttipapin kanssa, josta tuli Isonkyrön kirkkoherra vuosikymmeniksi. Isän kanssa kävin jonkun kerran Isonkyrön pappilassa. Muistan erityisen hyvin Isonkyrön vanhan kirkon, jossa oli merkillisiä maalauksia seinillä ja oudonnäköisiä reliefejä alttarilla. Kirkossa oli kylmä kesälläkin.
Nyt tekisi mieli sinne viilentymään.
Isä ja körttikirkkoherra Maunulan Aarne kulkivat erimoisilla kulkupeleillä tutkimassa maakunnan savusaunoja. Tarkoitus oli panna ne paremmuusjärjestykseen.
Kumpikin oli armoitettu saunoja. Kalistajan saunasta hypättiin Nurmonjokeen ja meidän savusaunasta Nokuan selälle. Järven nimi johtuu siitä, että ennen maannouseman aiheuttamaa vedenjakajan siirtymistä etelään meidän rannallemme oli päässyt Pirkkalan ikivanhaa muuttoreittiä, jota pitkin muinoin pirkkalalaiset tulivat asuttamaan Pohjanmaata (joka siis on yleisnimi Etelä-Pohjanmaasta, ja huom! me EMME ole pohjanmaalaisia, vaan eteläpohjalaisia, nimittäin ei ole olemassa maata nimeltä Pohjanmaa, vrt. Ahvenanmaa vs. ahvenanmaalaiset), ja alun turkispyytäjien majoista alkoi kasvaa taloja ja kyliä, kunnes v. 1700 venäläiset havaitsivat alueen oivaksi vilja-aitaksi ja ryöstivät, tappoivat ja raiskasivat sitä 20 vuotta.
Anteeksi sivujuoni, mutta se selittää ehkä kansanluonteestamme jotakin. Minäkin olen viettänyt 50 kesää piilopirtissä.
Joka tapauksessa isä ja Aarne-setä kulkivat ympäriinsä kesän tai kaksi ja kokeilivat kaikki savusaunat. Lopputulema oli yksinkertainen. Kalistajan savusauna oli maakunnan paras ja meidän oli toiseksi paras.
Nurmon joki on valitettavasti mennyttä johtavien poliitikkojen ja virkamiesten typerehtimisen seurauksena, se on pelkkä heikosti lirisevä viemäri. Siinä ei voisi enää uida.
Nokuan selän taas tuhosi yksi ja yksityinen turvekeisari. Järvi on puuroa ja kalat ovat jo tuhoutuneet ajat sitten. Edes majavat eivät nähneet enää tarpeeksi hyvin tullakseen kaatamaan loppuja haapoja. Kaikki tapahtui lain kirjaimen mukaan.
Tämänpäiväisessä Hesarissa jokin energiapulju ilmoittaa että turve tulee olemaan täystehokäytössä ilmaston muutoksen torjumiseksi. No, saivatpa ainakin uimisen loppumaan – ja kalastuksen. Lihavia savulahnoja ei ole tullut enää aikoihin ja isän istuttaman ravut kuolivat hapen puutteeseen.
Valitukset eivät auttaneet. Narisevaääninen rakennusteknikko joka oli ympäristösihteeri narisi että onhan ihmisellä oikeus harjoittaa elinkeinoaan. Se oikeus on sisältänyt oikeuden tuhota minun 50 vuoden aikaisen kauniin järveni. Tilanne jatkuu.
Ikkuna-Iineksen blogissa oli taannoin juttua Jaakko Ilkasta. Pitäisi löytyä uusi Jaakko Ilkka, ettei viimeisiä soita vietäisi ja turve pilaisi loppujakin vesistöjä. Lisäksi turpeen poltto lisää merkittävästi kasvihuonekaasuja ja on pahempaa kuin ruskohiili. Suot ja nevat toimivat ekojärjestelminä sekä hiilinieluina että Suomen vesivarastoina.
Ne kummatkin on nyt vietävä että isot energiapohatat saavat ydinvoimalansa. Suomen loppu. Suomaan loppu.
Mutta helle sai apostolinmiekkani kukkimaan jälleen. Sen lisäksi sain yhden esseentapaisen julkaistuksi hieman epätodennäköisessä aikakauslehdessä.
Edit.6.7. Nyt on jotain vikaa. Kommentit eivät tule blogiin asti eivät sitten millään. Onko muilla bloggerin käyttäjillä ollut ongelmia?
Lisäksi: tänään liputetaan Eino Leinolle!
Edit.6.7. Nyt on jotain vikaa. Kommentit eivät tule blogiin asti eivät sitten millään. Onko muilla bloggerin käyttäjillä ollut ongelmia?
Lisäksi: tänään liputetaan Eino Leinolle!
http://www.youtube.com/watch?v=dLTe2u2Cf8w
VastaaPoistaJaaha, täytyypä tutkia asia.
VastaaPoistaOlipa uskomaton esitys. Siinä näkyi muuten myös Santavuori, jossa J. Ilkan talo on tiettävästi ollut.
VastaaPoistaTäähän on tottakai se yks tarina. Mitä varten siinä ei ollut Isonkyrön vanhaa kirkkoa, se on todella näkemisen arvoinen, ei toki 1300-luvulta niin kuin tienviitta väittää vaan 1500-luvulta.
Oisivat saaneet panna paikkojen nimet esiin.
Tässä lukee että 1 kommentti, mutta sivulla lukee että 0.
VastaaPoistaPiti sanomani että erinomaisesti valittu yltiöpohjalainen video, aika kamala. Oisivat ees panneet paikkojen nimet siihen!
Mielenkiintoista tekstiä. Minun isäni puhui joskus kirkkoherra Maunulasta, tunsi siis.
VastaaPoistaNurmonjoen pilaamisesta ja herrojen touhuista olen täsmälleen samaa mieltä.
Nokuan selkä ei ole minulle tuttu, missä järvessä se on?
Nyt näyttäisi että kommentteja tulee perille. Saa nähdä tuleeko ihan oikeasti. Ehkä kuumuus on sekottanut koneen tai minun pääni.
VastaaPoistaKalevi, kiitos kivasta Pohjanmaa-videosta. Siellä näkyy se kuuluisa Santavuorikin, josta Jaakko Ilkka oli kotoisin. Pahus että eivät ole panneet videoon paikkojen nimiä. Pitkä kiemurteleva joki on Kyrönjoki.
Obeesia, juttu on niin että oli kerran 1843 Alavudella noin 10 kilometriä Virroille päin Edesjärvi, joka siis tottakai tarkoittaa että kai toi nyt sentäs on järvi. Onny eres järvi. Järvi on eressä päin.
Sitten ihmiset päättivät että karjalle on saatava lisää ruokaa. Vetivät veto-ojan, kuivattivat järven, jolloin syntyi kaksi järveä. Meidän on se Nokuan selkä, mutta eivät kai kunnan isillä mielikuvituksen laineet käyneet kovin korkeina, kun lopulta karttaan tuli Pohjoinen ja Eteläinen Edesjärvi. Mun mielestä Nokuan selkä olis ollut paljon parempi nimi. Tai vaikka vain Nokuan järvi.
Maunulan Aarne oli sydämellinen ihminen, kyllä hän tunsi monet ihmiset ja toisinpäin.
Eivät näytä kommentit tulevan perille. Täällä pitäisi olla kolme kommenttia, mutta on vain yksi. Jotain mätää on googlen ja bloggerin välissä.
VastaaPoistaTest Test Test.... Do you get it loud and clear????
VastaaPoistaSorry, kommentointi ei mene läpi...
VastaaPoistaKatsotaanpa nyt onnistuuko kommentointi. Onnetonta on että mitään tukikeskusta ei näytä olevan, onnellista taas että tämä ei maksa
VastaaPoistaNyt tuolla lukee että kommentteja on vain yksi. Sen sijaan täällä kommenttilootassa lukee että neljä...
VastaaPoistaObeesialle ja Kaleville, nyt on pakko mennä kauppaan, vastaan myöhemmin paremmin. Tai vastasinkin jo ajat sitten, mutta bloggeri ei tykkää minusta tänään.
On paljon muitakin ihmisiä joilla on parastaikaa sama ongelma. Ympäri maailman. Ehkä se on tämä helle...
Minä olen kokenut savusaunaa koko lapsuuteni ajan. Suurin osa sisaruksisani "sai" kunnian syntyäkin sellaisessa. Minua harmittaa, kun en voi itse kerskua tallaisella syntymällä vaikka kaksi nuorempaanikin voi niin tehdä. Sattui isä olemaan kotona ja kerkesi hakemaan taksia kylältä tai jotain ongelmaa äidin olossa on ilmennyt. En tiedä enkä voi enää kysyä heiltä.
VastaaPoistaPaitsi niin, toiseksi nuorimmainen kun syntyi 1962 oli isä silloinkin kotona ja hän haki kätilön kirkolta Ic:llä (moottoripyörä) metsäpolkua pitkin hurjastellen niin, että Kätilö-Anni oli sitten poistuessaan mieluummin kävellyt.
Meiltä savusaunalöylyt loppuivat 1973 kun muutettiin paikkakunnlta pois. Viimeksi savusaunaa koin Kittilän Hormakummussa eka talvena muutettuani Lappiin muutamaksi vuodeksi asumaan.
Eilin tuli parempi puolisko töistä ja alkoi kohkata lehti kourassaan: "Katoppas tästä, eikö tää oo niitä sun nettituttujas!" Olin lukenut lehdestä vain kaverini haastattelun enkä huomannut tätä hienoa esseetä lainkaan!
VastaaPoistaJaahas, se on viikonlopuksi vuorossa matka Kiuruvedelle Herättäjuhlille, aion ostaa muutamia kirjoja, syödä lättyjä, syödä makkaraa, kuunnella puheita ja miettiä miksen uskalla laulaa. Lisäksi aion mainoa em. esseetä. Kiitos siitä.
Joo, Afganissa on kurjaa, mutta on täälläkin yhtä helvettiä. olen käynyt Isonkyrön kirkossa ja pyöräillyt muutenkin paikkakunnalla. itse asiassa olen telttaillut kirkon pihalla.
VastaaPoistaVarsinaiset kokemukseni savusaunasta olivat kurjat. taisin olla siinä kymmenen. Noki yskitti ja kun lähdin saunat, olivat törröttävät lapaluut ja takamus aivan mustia. Tämä oli sellainen pieni, pimeä sauna, jota ei liiemmin juuriharjalla jynssätty. Laki oli sellainen, että seiniin ei pitänyt nojailla. Sähkövaloa ei ollut. Pimeän aikaan tuikki ikkunan takana koukusta roikkuva myrskylyhty. Sitä minä pidän aidoimapana savusaunakokemuksenani. Olen minä ollut sellaisessakin savusaunassa, jonne saatiin saunantuoksu kiukaalle heitettävillä litkuilla.
Kokeilu: olen ainakin 2 kertaa yrittänyt Ripsalle kommentia, mutta ei näy?
VastaaPoistaVaikuttaa siltä että ongelma ei ole täysin poistunut. Ilmeisesti ei auta kuin odottaa.
VastaaPoista