Kun lukee Blogistanin tekstejä, huomaa
että usein blogien välillä on sukupolvieroja. Ne eivät missään
nimessä ole enää kovin fataaleja, eivät vaadi n.k. isänmurhaa
saati äitien tappamista, mutta tulevat joskus esiin niin, että on
pakko kertoa joku asia moneen kertaan, koska toinen osapuoli ei
käsitä mistä on kyse.
Väärinymmärrykset kulkevat moneen
suuntaan, yhtä moneen kuin nyt on sukupolvia. Nettiyhteisöt ovat
suunnilleen sama asia kuin ympäröivän todellisuuden yhteisöt.
Jokuhan blogeja kirjoittaa.
Isovanhemmat ovat yksi sukupolvi,
vanhemmat yksi ja lapset ynnä lapsenlapset viimeinen. Ikäluokista
suurimman pitäisi olla iältään vähäisimpien kohdalla. Nyt ei
niin ole.
Tämän päivän isovanhemmat kuuluvat
suuriin ikäluokkiin, joita lasketaan syntyneen vuosina 1945-1951. On
löydetty tilastollinen piikki vuoden 1945 elo-syyskuussa syntyneitä
lapsia, joita on enemmän kuin suomalaisia on syntynyt ikinä. En
muista nyt määrää, mutta todella paljon ihan uusia ihmisiä. Sotien aikana ei lapsia syntynyt niin paljon, mutta ehkä
kuitenkin enemmän kuin edeltäneitä sukupolvia.
Omat vanhempani menivät naimisiin 1944
ja minä synnyin seuraavana vuonna elokuussa. Täällä kävi kylässä
ystävä joka on syntynyt vuonna 1946. Huomasin jälleen kerran
kuinka helppo on puhua oman ikäluokan ihmisen kanssa. Tausta on
määrästämme huolimatta ollut hyvin samantapainen. Kansa oli
kampeamassa itseään sodasta irti ja ulos, asettumassa aloilleen
uudestaan, korjaamassa kaikkea rikkimennyttä ja menemässä ennen
kaikkea naimisiin vihdoinkin. Meidän lapsuusmuistomme osuvat
jälleenrakennuksen vuosiin.
Tausta on sama niinkin, että
vanhempamme opettivat meidät tekemään työtä mutta myös
ajattelemaan tarkasti mikä on tarpeen ja mikä ei. Tällainen opetus
ei ole itsestään selvä asia nykyisen kaikkialle tunkeutuvan
keskiluokan maailmassa. Elintaso on noussut, eettiset arvot ovat
miltei kadonneet.
Ikäiseni ystävä antoi joitakin
vuosia sitten lahjaksi kanadalaisen kirjan Born at the Right Time.
A History of the Baby Boom Generation
(Doug Owram,
University of Toronto Press, 1996). Luen kirjaa silloin
tällöin enkä ole nähnyt parempaa kokonaisesitystä
sodanjälkeisten suurten ikäpolvien kulttuurista ja historiasta.
Kanada ei paljon eroa Suomen demografisesta historiasta, vaikka
väestöltään isompi onkin.
After 1945
long-term tendencies that emphasized the distinctiveness of youth
accelerated, while short-term cyclical forces shoved youth to the
fore. Political and social change provided youth with a cause and an
opportunity to assert itself upon the world stage, at least briefly.
(s. 138)
Ikäluokkamme näkyi ja kuului
kaikkialla. Tuossa yllä olevassa puhutaan sosiaalisesta ja
poliittisesta muutoksesta. Myös kulttuurinen muutos oli tulossa.
Nuorisokulttuuri voimistui.
Nyt käynyt ystäväni antoi
luettavaksi kirjan (olen aina uskonut kirjojen vaihtamiseen!) joka
käsittelee samaa aihetta, mutta suomalaisesta näkökulmasta Kirja
on Anja Salokanteleen ja Kaija Valkosen toimittama
Kauaksi kotoa. Muutoksen sukupolvi kertoo (Kirjapaja 2012),
jossa hänen kirjoittamansa kertomuksen lisäksi (ja se on kirjassa
ensimmäisenä) on parinkymmenen muun suuriin ikäluokkiin kuuluvan
ihmisen elämäntarina. Kanadalainen tutkimus ja tämä suomalainen
esitys täydentävät toisiaan hienosti.
Olen lukenut kirjaa vähän yli viikon
ajan ihastuksen vallassa ja vilkuillut välillä kanadalaiskirjan
suuntaan. Kirja on tavattoman autenttinen ja sitä tekisi mieli
kutsua todistusvoimaiseksi, ellei sanonta viittaisi jonkinsortin
fundamentalismiin.
Firenzen renessanssirakennukset,
palatsit ja kirkot häikäisivät, taidemuseot mykistivät, Tutkin
renessanssimestareiden töitä mieli täynnä haikeutta. Missähän
meillä mentiin, kun täällä jo näitä maalattiin?
Vähitellen aloin tajuta: emmekös
me suomalaiset olleet silloin paljolti samassa pisteessä? Me
rakensimme kirkkomme ja koristelimme ne mieli täynnä samaa
etsintää, toivoa ja hartautta. Työkalut ja tekniikat olivat paljon
karkeampia ja kulmikkaampia, kirveellä ja puukolla, kalkilla,
kasviväreillä ja kimröökillä tehtiin melkein kaikki. Silti
noista kirveskansan kirkoista välittyy sama sielukkuus ja puhtaus
kuin renessanssimestareiden hienostuneista töistä.
Oli pakko matkustaa Grassinasta
Lapuan Kauhajärvelle. (- - -) (s. 199, Antti Ojala, s.
1935, Lappajärvi)
Tarinan otos tuli vanhalla
järjestelmällä: selasin kirjaa ja tökkäsin etusormeni yhdelle
sivulle. Vuonna 1935 syntynyt kuvataiteilija ei ole ollenkaan outo
suurten ikäluokkien joukossa. Hän jäi sotien jalkoihin ja pääsi
itsenäistymään ja hankkimaan ammattia vasta sotien jälkeen.
Vuonna 1945 hän oli vasta 10-vuotias.
Mutta kertomuksessa on kulttuurin
löytämisen suhteen jotain hyvin suomalaista. Suomenkielinen
sivistyneistö oli II maailmansodan loppuessa ohut ja vähäväkinen
Suomessa. Oppikoulut yleistyivät vasta 1920-30-luvuilla, maalla
koulun käyminen oli harvinaista koska kouluun oli lähdettävä
pitkien matkojen päästä. Sen lisäksi koulun käyminen maksoi.
Elämäntarinat ovat tietysti
selviytyneiden tarinoita. Suurin osa kirjan kirjoittaneista on tarinaansa jo eläkkeellä. Tässä tarinassa on melkein oma tarinani.
1980-luvulla pääsin perheen kanssa olemaan kuukauden Italian
Grassinassa, joka sijaitsee aivan lähellä Firenzeä.
Ajattelin juuri samoin kuin Antti
Ojala: missä Suomessa mentiin, kun Firenzen ruhtinaat rakensivat
kirkkonsa. Se on väistämätön kysymys. Sen kysymisen ohessa olen
katsonut Italian Borgia-suvun ja uskonnollisten ruhtinaiden rappiosta
kertovaa tarinaa televisiosta. Kaikki taitaa olla suhteellista. Erot
Euroopassa voivat olla isoja.
Minähän tätä sukupolviasiaa olen monta kertaa käsitellyt. Yksi esimerkki:
VastaaPoistahttp://propacanth.blogspot.fi/2011/01/pienet-ikaluokat.html
Tuntuu, että olen blogikirjoitteluni osalta sukupolvien välisellä sillalla. Näkökulmani on usein lähempänä 40-50-luvulla kuin 70-80-luvulla syntyneiden näkökulmia, mutta toisaalta jälkimmäinen on käytännöllisellä tasolla enemmän omaa viiteryhmääni. En ole koskaan oikein samastunut sen viiteryhmän elämismaailmaan, mutta yleisellä tasolla silti elän siinä.
Keiju,
VastaaPoistamuistan että olet todella sanonut tuon kokemusmaailmasi ennenkin. Se tuntuu jossain määrin hämmentävältä.
Mutta sitten, kun luin juttusi, ei loppujen lopuksi ollut hämmentävä lainkaan. Sinähän sanoit siinä, että suuri osa meidän suurten ikäluokkien ihmisistä EI kapinoinut. Se on todennäköisesti villakoiran ydin.
Juuri tässä postauksessa en kyllä ajatellut oikeastaan ollenkaan kapinaa, tuo suomenkielinen kirjakin puhuu muutoksesta, joka tapahtuu omia aikojaan, eikä siihen tarvita kapinaa. Elinolosuhteet ovat muuttuneet jokaisen noiden kolmen sukupolven aikana.
Esimerkiksi vanhempani ovat olleet kuolleina jo vuoskymmenet, kauemmin kuin viimeiset isovanhempani. Syykin vanhempien kuolemaan on yksinkertainen: sotatraumat jäivät muhimaan heissä, vaikka he olivat nuoria sodan päättyessä. Ei ollut minkäänlaista traumaterapiaa...
Kanadalainen kirja on perusteellinen sosiologinen esitys siitä mitä tapahtui, tilastoineen päivineen. Suomenkielinen kirja taas on puolestaan kokemuksellinen esitys aiheesta. Kirjan tekemiseen osallistuneiden esimerkiksi piti osata kirjoittaa.
Ei aavistustakaan kuinka iso määrä suurten ikäluokkien ihmisistä osaa kirjoittaa. Saati että kuinka moni kirjoittaa jatkuvasti, työkseen tai omaksi ilokseen. Tuommoinen "asiaankuulumaton" juttu kuin kirjoittaminen muuttaa ihmisiä paljon. Jotkut ovat esillä, jotkut eivät.
Itse asiassa näkemykseni poikkeaa ylläolevasta siinä, että huomattava osa suurten ikäluokkien aikuistuessa (ja aikuistuttua) tapahtuneista yhteiskunnallisista muutoksista toteutui nimenomaan "kapinan" myötä. Sitä kapinaa kannatti kuitenkin vain osa sukupolvesta. Toista osaa se jäi kismittämään. Heidän kostonsa tunnetaan nykyisin kohtuullisen suurelta osin nimillä "uuskonservatiivisuus" ja "iso jytky". (Tällä en tarkoita, että kaikki yhteiskunnassa olisi politiikkaa. Pikemminkin päinvastoin.)
VastaaPoistaKeiju,
VastaaPoistatottakai. Taisin sanoa epäselvästi asian. Yksi juttu johtaa toiseen. Olen selvillä siitä, että se suuri osa ikäpolvesta joka EI kannattanut muutoksia, odotti tilaisuuttaan. Se osa suurista ikäluokista joka ajoi uudistuksia ja teki työtä niiden realisoitumiseksi, jätti ottamatta sen enemmistön huomioon.
Hassua kyllä, olen törmännyt muutosta vastustaneisiin eniten maalla. Kuitenkin "Tapa talonpoika päivässä"-kampanjaa ei se kapinoiva porukka kannattanut. Ilmeisesti propagandaa on lentänyt puoleen ja toiseen aika paljon.
Amerikan tilanteen tunnen aika hyvin, koska asuin siellä Vietnamin sodan aikaan kaksi vuotta. Sotaa aktiivisti vastustaneita oli vain 20 miljoonaa noin 250 miljoonaisesta väestöstä. Silti sota saatiin loppumaan. Passiivisia vastustajia oli paljon, koska amerikkalaisia nuoria miehiä kuoli Vietnamissa paljon.
Meillä ei ollut Vietnamia, oli sosiaalinen epätasa-arvo. Ja kyllä tässä on kyse myös kulttuurisesta muutoksesta, ei pelkästään poliittisesta.
ripsa
VastaaPoistatavattoman kaunis kuva sinusta. herkkyyttä ja visua.
Meri,
VastaaPoistavisua? Mitä se on?
Muistaakseni Leo otti kuvan kun oikaisin pitkäkseni töiden jälkeen. Joskus seitkytäluvulla.
Tuo kirja on edelleen hyllyssä. Ei kirjoja ollut läheskään aina rahaa ostaa, mutta joskus sentään.
visu on visuaalisuutta. opin sen pari päivää sitten.
VastaaPoistaAijjaa. Minä olisin ajatellut että visu viittaa esimerkiksi kätkemiseen: visusti piilossa.
VastaaPoistaKukahan tuollaisen lyhenteen on keksinyt? Vissiin sellainen (vissisti on samaa visu-kantasanaa!) säästää aikaa, kun ei tarvii kirjoittaa visuaalisesti jotain, esimerkiksi.
Katsoin juui Areenalta Lehtolan kuvia, jotka olivat (visusti?) hienoja. Hyvä suomalainen dokkari ihan hyvän tyypin viimeisistä ajoista.
Kuulun suuriin ikäluokkiin, mutta en tunnusta kapinoineeni. En edes tainnut tietää mitään sellaisesta. Vanhan valtaukseen osallistui murto-osa ikätovereistani, tai oikeastaan minua muutaman vuoden vanhemmista. Minun elämäni täyttyi koulunkäynnistä ja mahdollisesta parin löytämisestä. Jos jotain kapinoin, kapinoin äitiäni vastaan, joka piti minut kurissa ja herran nuhteessa.
VastaaPoistaVaikeaa saada selvää näistä valvontakoodeista. Kommentointini on monta kertaa hiipunut siihen, etten jaksa yhä uudelleen yrittää lähettämistä.
VastaaPoistaObeesia,
VastaaPoistaenemmistö suurista ikäpolvista EI kapinoinut 60-70-luvuilla. Ihmisillä on tainnut olla aika lailla henkilökohtaiset tiet aikuisuuteen silloinkin.
Suomi oli ehkä moneen eurooppalaiseen maahan verrattuna kyllä 60-luvulle tultaessa enemmän yhtenäiskulttuurinen maa. Esimerkiksi maatalousvaltaisuus oli vielä olemassa pienviljelijöineen. Vaikka muistan hyvin että se alkoi aika nopeasti sitten murentua.
Ihmisiä muutti paljon Ruotsiin. Ja tietysti etelään Suomessa. Ilman Ruotsiin muuttamista olisi ollu ehkä vaikeaa, kun nuorisolla ei ollut töitä.
Nuo valvontakoodit ovat inhottavia, mutta ei bloggerikaan huolehdi kunnolla spämmeistä, joita tulee tulvimalla, jos tuon lopettaa. Ei muuten, mutta voi olla kiirus päivä ja voi odottaa jotain tiettyä viestiä ja sitten postiloota tulvii tyhmiä mainoksia.
Kuvittelen että bloggeri on saanut valituksia koodeistaan. Niiden numeroiden EI tarvitse olla vaikeita, miksi pitäisi? Saahan yksinkertaisestakin sanasta selvän, että siinä on henkilö eikä generaattori.
olen ottanut nuo valvontakoodit haasteena. vähän kuin shakkisiirrot tai mensan testit. jos onnistun jonkun vaikean kanssa ekalla kerralla, ylpeilen salaa itsekseni.
VastaaPoistaMeri,
VastaaPoistaniinhän sitä pitää tehdä, jos kommentoi esimerkiksi Valton blogiin. Ja moniin muihin.
Juttu, joka pitää tässä salaa tunnustaa, on se, että silmäni ovat alkaneet harjaantua tajuamaan mitenpäin kallellaan sanat ja numerot ovat. Niin kai toi visuaalinen tajunta toimii, harjaantumalla.
Osa tuota visua taitaa olla synnynnäistä ja jossain määrin kuvan ensisijaisuutta.
Perussyy minulla on se, että olen kovin hätähinen, äitiini tullut. Minun pitäisi aina kiirehtiä johonkin, vaikkei kiirettä olisikaan. Siksi koodit ovat minulle turhan työläitä.
VastaaPoistaObeesia!
VastaaPoistaMihis meillä on kiirus? Valmiissa maailmassa. Niin isänäitee asian esitti.