Heinäkuu
meni kulkiessa. Takaisin vasta elokuun puolivälissä. Kaupungissa
oleminen, siinä välillä, jäi ilman kovin vahvoja muistijälkiä.
Pakastimessa on mustikoita. Marjat tuntuvat ja maistuvat. Olin siis
kuitenkin enemmän poissa, koska oli siitä hyötyäkin.
Kun
tapasin tätini pitkän ajan jälkeen, hänellä oli tapanaan
tarkistaa mitä pidän päälläni ja mitä on repussani. Hän
hypisteli villatakkia tai lakkia ja kysyi mistä olen ne hyötynyt.
Mustikoita ei kyllä niinä aikoina hyödytty, kyllä ne piti itse
kerätä.
Keväällä
tuntuu, että en ole koskaan metsän peitossa ollutkaan. Siitä
lähtee kaipaus. Yksi tuttu tunne siellä tuli heti: tie tuli
talvipaikoista sinne, mutta sitä pitkin oli vaikeaa mennä omia
jälkiä takaisin. Piti riuhtaista. Suurin asia nyt oli helpotus
siitä että kotka on tullut takaisin. Vaikka on niitä ennenkin
näkynyt, mutta ei aivan siinä kohdalla.
Kesän
alussa joku poliitikko vastusti tietulleja senkin takia, että auto
on oltava että pääsee huvilalleen. Se oli rikas vanhempi nainen
tietenkin. Varmaan tietää myös että maalta ovat julkiset
kulkuvälineet hävinneet lopullisesti, nyt kun myös junaliikennettä
on ruvettu lopettamaan.
Loma tuli
kalliiksi, kun piti vuokrata auto. Toisaalta pääsin sillä autolla
katsomaan ihmisiä, jotka eivät kyenneet itse enää liikkumaan.
Ennen kulkivat kylän raitilla ja pysähtyivät kertomaan mitä on
tapahtunut sitten edelliskesän, kun jonkun mutkan kautta ovat
sukuakin. Pitäjästä muutetaan nyt pois, koska ei nuorille ole
työpaikkoja.
Katselin
vanhan emännän pään yli pihaa. Liiveri ensin, sitten vähän
kauempana kolme vai neljä aittaa. Kun olin pieni, olin aina
herättelemässä talon nuorimpia lapsia, että mennäänkö uimaan.
Ne tekivät pitkiä päiviä talon töissä, mutta uimakavereiksi
ehtivät kyllä. Järvi oli niin matala että rannasta pääsi
kahlaten läheiselle saarelle. Kuljetettiin ruuhta mukana ja
lähdettiin siitä soutamaan toiselle puolen järveä, jos oli
sunnuntai.
Pysähdyin
tähän talvikaupunkiin vähäksi aikaa, niin kauaksi että ehdin
käydä barokkimusiikkikonsertissa Isonkyrön vanhassa kirkossa.
Sielläkin olin ollut paljon pienenä, kun isän serkku asui
pappilassa. Sunnuntaisin serkun mies saarnasi siinä kirkossa ja minä
katselin kuvia seinillä. Ne olivat pyhimyksiä. Pappilassa olikin
sitten kuvitettu legenda-kirja, joissa oli ainakin joitakin
pyhimyksiä, mutta en osannut vielä lukea enkä sitten vieläkään
tiedä mitä pyhimyksiä ne olivat ja mihinkä vaivoihin ne
vaikuttaisivat.
En tiedä
kuinka paljon kykenin keskittymään musiikkiin, kun pelkät seinät
saivat muistamaan ne ihmiset ja paikat. Säveltäjillä on ehkä
aivan samanlaisia muistoja kuin minullakin, mutta sitten ne
kertovatkin niistä viulun äänin, ehkä cembalolla? Barokkimusiikkia
on ehkä kuultu siinä kirkossa ennenkin, se on rakennettu ilmeisesti
1500-luvulla (ei 1300-luvulla niin kuin tienviitassa lukee). Musiikki
on erilainen kieli kuin se millä kerron kulkemisesta isoäidin kylän
raitilla 1950-luvun alussa.
Emännän
mielestä ympärillä oleva riittää. Ehkä hän ajatteli kotipihaa työnään, osana häntä itseään. Emäntä oli säveltänyt
talon sisustuksen, päättänyt mitä puita ja mitä marjapensaita
tahtoo siihen liiverin ympärille. Takahuoneessa olivat kangaspuut.
Hän oli itse tehnyt ryijyt seinille.
Olen
asunut elämäni aikana monissa paikoissa. En ehkä olisi muuttanut
koko ajan, jos olisin syntynyt sellaiseen suureen maalaistaloon.
Ajattelen eteisen lasista näkyvää ohrapeltoa. Isoäidin
ohrasekareikäleipä oli parasta ruokaa mitä tiesin, enkä tiennyt
ruuasta juuri mitään niin kuin en vieläkään.
Kuuntelen
Paul Hindemithiä.
Ulkona paistaa tänä elokuuna harvinainen aurinko. Ajattelen sitä
kotkansulkaa jonka löysin mökkitieltä. Kesätalo on mökki sen
takia, että se laajenee heti ulko-ovelta metsäksi ja järveksi.
Maisema ei ole kenenkään tekemä, se tiedä itsestään eikä
kukaan voi väittää omistavansa sitä. Maisema ei ole hetkeäkään
yksi eikä sama.
Tiedän
kyllä että kulttuuri on tarkoittanut maanviljelystä. Yksi syy
ihmisten metsässä olemiseen on raivata puita pois ja tasoittaa
metsän pohja pellon pohjaksi. Kun asuin mökissä kesät kaiket,
niin opin tuntemaan kivet ja puut, osasin kulkea polkuja pitkin,
tiesin mustikkapaikat. En ole löytänyt enää niitä polkuja. Sen
sijaan syvemmällä metsässä on hirveitä raiskioita, ei enää
pääse kulkemaan. Metsä ei ole enää entisensä, ei sama
marjametsä niin kuin aivan vähän aikaa sitten. Aika on kyllä yhä
suhteellisempi käsite. Mutta kylällä eivät kaikki talot ole enää
asuttujakaan ja eläintenkin koti on tuhoutunut.
Musiikki
on sillä tavalla hyvä, että se tuo olemiseen voimaa. Kaupungissa
voimaa on yritettävä saada jostain muusta kuin tuulesta metsän
latvuksissa ja äkkiä pihalla läpi ruumiin puhaltavasta
kylmyydestä. En ole syksyä, talvea enkä kevättä siellä.
Musiikki astuu sen sijaan. Viulun ja alttoviulun duetto on juuri nyt
tavattoman kaunis.
Viulua
soittaa jo nuorena paljon kuuntelemani David
Oistrah ja alttoviulua Igor
Boguslavsky, orkesteri on
Neuvostoliiton radion sinfoniaorkesteri johtajanaan Gennady
Rozdestvensky (nimet
englantilaisittain) ja Paul Hindemithin konsertot on taltioitu 1962,
1967 ja 1970. Säveltäjästä
sanotaan hienosti: ”Hindemith was the ’fiddler’ among 20th
century composers.”. Olen samaa mieltä. Niin oli kyllä
Oistrahkin. Ja vaikka en muista nyt Boguslavskyn nimeä, olen aika
varmasti kuullut häntä silloin pienenä. Copyright on ilmoitettu
Melodialle vuosina 1962, -68, -70, mutta levymerkki on BMG
(saksalainen levy-yhtiö, jonka omistaa Bertelsmann, omistussuhteet
ja -vaiheet erittäin monimutkaiset, googlaamalla löytää jotain) ,
RCA Classics. Tämän CD-levyn ilmestymisvuosi näyttää olleen
1996.
Alkuperäistä
Melodian tuottamaa LP-levyä (?) ei ollut lapsuuskotonani. Aika
varmasti olen hankkinut/saanut lahjaksi levyn Oistrahin vuoksi, ah,
onneksi toinen kotimme ihminen muisti kuka lahjan antoi. Oistrahin
soiton olen vuosikymmenten myötä oppinut tunnistamaan. Tässä
levyssä hämmästyttää nopea tempo, Oistrah ei juuri pääse
unelmoimaan viulullaan.
Olen
joka tapauksessa utelias levyn suhteen. Hindemith kuulostaa
kunnianhimoisen modernilta neuvostomusiikin julkaisuksi. Ehkä
taltiointi oli tehty sitten kolmeen kertaan? Ehkä levytyksestä on
keskusteltu kiivaasti?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista