Puolenpäivän
aikaan, juuri ennen uutisia, on yleensä päivän mietelause. Tällä
viikolla on ollut ohjelmassa Suomen kansan loitsurunoja, joita
aikoinaan Elias Lönnrot
keräsi. Pidän Radio Ylen 1:n kuuluttajista, koska lukemisesta
kuuluu harjoittelu.
Ei ole
yksinkertaista noin vain lukea vienankarjalaista murrerunoutta.
Luultavasti siihen tarvitaan myös lahjakkuutta eikä ole pahitteeksi
osata jotakin itämurretta. Torstain lukijalla on vielä peräti
käsitys siitä miten kehitetään draamallista kaarta. Ensimmäistä
kertaa tajusin että loitsiminen on jonkun ilmiön tai olennon niin
perinpohjaista parjaamista ja haukkumista, sanalla sanoen noitumista,
että itsevarminkin käärme menee lujaa kivenkoloon.
Rupesin
myös tajuamaan minkä takia keskipohjalainen jäsenkorjaaja vuosia
sitten väitti osanneensa loitsia haavan niin että veri siinä
toisessa ihmisessä säikähti ja rupesi haavan reunoilta vaalenemaan
ja sulkeutumaan. Jäsenkorjaaja sanoi setänsä osanneen ne sanat ja
oli kuullut hänen latelevan ne hirveät uhkaukset puhelimeen.
Metsuri oli tehnyt moottorisahalla reiteensä ison palkeenkielen, ei
olisi sieltä ehtinyt sairaalaan ajoissa, olisi juossut kuiviin jo.
Kysyin jäsenkorjaajalta, että ketä tai mitä setä oli uhkaillut,
mutta sitä ei kuulemma saanut ulkopuoliselle sanoa.
Muistan
että yritin olla hymyilemättä sille nikamanniksauttajalle. Se
huomasi ja sanoi että etkö usko. Onneksi ymmärsin pitää suuni
kiinni, koska muutaman vuoden kuluttua tarvitsin jäsenkorjaajan apua
sen jälkeen kun selkäni sanoi lujalla äänellä räks. Sitten
menivät jo jalat alta.
Olin
haastatellut jäsenkorjaajaa sen takia, että olin luullut
heidänlaisensa ajat sitten jo lopettaneen, mutta sitten kun kysäisin
tutulta lakia tuntevalta ihmiseltä, kuulin että puoskarilaki oli jo
lopetettu. Aloitin siitä sitten terveyskeskuslääkäreiden
kiusaamisen ja pyysin heitä menemään akupunktio-kursseille edes.
Olin kyllä
jo opiskellut silloin aikuiskasvatusta. Ensin piti kyllä lukea
kehityspsykologiaa. Ymmärsin että nikamanniksauttajan setä oli
ollut tärkeä ihminen sillä kylällä. Kyllä nuoren ihmisen on
otettava mallia sieltä mistä saa.
Siitä
tuli mieleen silloin ja myöhemminkin sellainen vertauskuva, että
ihmisen kasvu on verrattavissa kasvien kasvamiseen ja kaikkiaan
muuttuminen, syntymästä kuolemaan kasvaminen pätisi myös
kulttuureihin ja sivilisaatioihin kuten Osvald
Spengler kirjoittaa
ja rationaalisesti päättelee opuksessaan Länsimaiden
perikato.
Länsimaat ovat vain yksi
ihmiskunnan monista sivilisaatioista eikä mitenkään erilainen tai
erityinen, ei ehkä edes tuhovoimassaan.
Kerran
tulin huoneeseen ja silloin noin 1-vuotias lapsi oli syömässä
Raamattua. Kaivoin sen suusta ohuita painettuja sivuja ja rupesin
selittämään sille, että Raamattu on aika harhaanjohtava juttu jos
sitä katselee pohjoisen kansan näkökulmasta ja varsinkin jos kyse
on tämmöisestä kansasta jolla on oma kieli ja kielisukulaisia
Siperiassa. Pian lapsi jo seisoi ja rupesi juoksemaan ja jatkoi
juoksemistaan pois.
Nyt kun
luen (edelleen) Anna-Leena
Siikalan Itämerensuomalaisten
mytologia-kirjaa, niin tajuan
miten monia vuosia Raamatun ylivalta on vienyt minulta. Kun en ole
lukenut yliopistossa eksegetiikkaa, niin en osaa tietenkään
arvostaa teologiaa. Tiedän että myyttisiä alueita siinäkin
kirjassa on, mutta kyllä se on surkean monoteistinen ja
patriarkaalinen kirja. Paljon mieluummin olisin jo nuorena pannut
nuppineuloja maailmankartalle ja merkinnyt myyttejä sinne.
Tänään
luin esimerkiksi Päivän
päästöstä. Kävin
vuoskymmeniä sitten haastattelemassa P-H
Nordgrenia Kaustisella. Hän
oli silloin säveltämässä kantaattia lapsikuorolle ja orkesterille
päivänpäästöstä. P-H oli ruvennut joutessaan tutkimaan
kansanrunoutta ja ihmetteli minne päivä oli kadonnut. Kyllä se oli
sinnikkäästi poissa kuukausikaupalla Kaustisellakin, kun oli talvi.
Niin, säveltäjä sanoi ja myönsi ymmärtäneensä Pohjolan ja muun
semmoisen. Nordgren oli säveltäjä jolla oli ajatusryppyinä
otsallaan nuottiviivasto.
Nyt opin
että isoon tammeen liittyy monimutkaisella tavalla Iku
Turso tai Tursas
ja käsitin että ruotsalaiset tutkijat ovat olleet sitä mieltä
että kysymys on heidän jumalistaan. Sitten joku oli keksinyt että
Tursas, se jolla on parta ja kaikki, ei ole mursu, vaan merihirviö
joka on pukeutunut rakkolevään. Semmoinen on jossain islantilaisten
tarussa.
Ilmeisesti
Iku Turso on jotain vielä kummallisempaa ja liittyy Väinämöiseen.
Päädyin lukemissessiossa siihen vaiheeseen kun Siikala rupesi
tekemään selvää Väinämöisen historiallisuudesta, siis että
olisiko sellainen jumalhahmo ollut joskus olemassa. Sitten piti mennä
raivaamaan keittiötä.
Ystävä
vihjaisi, että netissä on videoita Lennart
Merin kansatieteellisistä
matkoista siperialaisten ugrien mailla. Joskus 1970-luvulla olin
Helsingissä nähnyt jonkun Merin elokuvan, mutta en muistanut minkä.
Surullisen vähän ja vähän heikkolaatuista oli YouTuben
videotarjonta, mutta yksi jättiopus siellä oli: Linnunradan
tuulet. Siinä puhuttiin
eestiä,. mutta tekstitys oli englanniksi.
Jos
olenkin nähnyt Linnunradan tuulet aikaisemmin, niin olin unohtanut
sen täysin. Se on ällistyttävän perinpohjainen esitys, mutta
aivan varmasti siinä on myös kansatieteilijän omaa näkemystä.
Viron ensimmäinen presidentti oli selvästi taiteilija. Elokuva ei
ollut pelkästään dokumentti.
Lennart
Merin nimellä löytyy myös dokumentti hänestä itsestään.
Neuvosto-Venäjä oli täysin tietämätön maan osakulttuureista.
Komissaarit olivat väittäneet että vanhat rituaalit ovat kuolleet
pois. Mutta eivät olleet. Meri osui jonkun porukan karhunpeijaisiin.
Ilmeni myös että Suomen kaupallinen televisiokanava oli Merin
yhteistyökaveri, joten Suomessa pitäisi olla materiaalia
enemmänkin.
Tässä on
nyt sitten vain toivottava että joku taho editoisi vähän
perusteellisemmin Merin elokuvat ja ne näytettäisiin televisiossa
uudestaan. Tuntuu kyllä väärältä että kaupallinen kanava
omistaa materiaalin. Ei kai nyt sentään? Eikö mitään ole
esimerkiksi kansanrunousarkistossa?
Nimittäin
dokumentissa väitettiin Merin jättäneen Suomeen kopiot kaikista
kansatieteellisistä elokuvistaan ihan sen takia, että hän piti
Neuvosto-Viroa arveluttavana paikkana sen materiaalin säilyttämiseen.
YouTuben
digiversiot ovat valmistuneet 2000-luvun aikana,siis sen jälkeen kun
Meri oli jo kuollut. Voi kun menisi kulttuurivihamielinen aika ohi ja
saataisiin Suomen televisioon enemmän kulttuuriohjelmia! Kyllä kai
sitä saa toivoa. Itse olen viime päivät lukenut asioita
ihmiskunnan muustakin historiasta. Elämä on mielenkiintoista.
Eivät vanhat riitit olleet kuolleet Neuvostoliitossa. Kun 1980-luvulla kävin Inkerinmaalla Toksovassa, siellä oli nainen joka puhui loitsuja vesipulloon. Sillä loitsutulla vedellä paranivat kuulemma ihosairaudet, kun vettä siveli iholle. Halusin tavata sen naisen, mutta ei se ollut kotona. Olisin kokeillut miten loitsulla tehostettu vesi olisi tehonnut mun ihottumaani.
VastaaPoistaAnita,
VastaaPoistaetsipäs se Meri-dokkari YouTubesta! Näytti kyllä siltä, että Meri vitsaili siitä aiheesta. Että mitä neuvostobyrokraatit olisivat nähneet. Tuskin ne niitä kieliä osasivat.
Harmittaa kun en saanut oikein selville että millä kansalla ne karhunpeijaiset olivat. Jossakin Jakutiassa päin, ehkä. Rituaali oli meneillään jo ennen 1980-lukua, mutta en muista nyt vuotta.
Tuo keskipohjalaisten verenseisautus-kokemukseni, siis kertomus siitä, oli taas 1980-luvun alusta. Se vaikutelma minulle tuli että nikamanniksauttelija oli kyllä ihan vakavissaan. En tiedä mikä on tilanne nyt.
Siis olisit ottanut ylös ne parantajan sanat ja sitten katsonut osaatko käyttää niitä! Mahtaako heitä olla vielä nykyään Inkerissä?
ripsa
VastaaPoistakävin vuosi sitten jäsenkorjaajalla, ja tulokset olivat erinomaiset. kun käsiä särkee eivätkä lääkkeet auta, sitä alkaa etsiä vaihtoehtoja. jäsenkorjaus-sana kuulostaa aidolta huuhaalta, mutta kun istuu jäsenkorjaajan vastaanotolla, on pakko muuttaa käsitystä.
minun sukulaiseni istuu joskus muurahaiskylvyssä. mahtavat alajärven muurahaiset olla keväisin ihmeissään, kun ne kaivautuvat maasta talvehtimasta ja keko on kadonnut. paikallinen yrittipaja on lapioinut sen loppusyksyllä talteen toimittaakseen firmalle, jossa se kuivatettuna ja mänty-jalokuusiöljyyn sekoitettuna höystää reuma-, kihti- ja verenkiertovaivaisten kylpyjä.
meri
Meri,
VastaaPoistatiedän. Minulla sanoi ristiselkä rräks kun kunnolla liikutin sitä väärään suuntaan. Jäsenkorjaaja eli nikamanniksauttaja sai sen paikoilleen noin 5 minuutissa. Sitten päälle alaselkä hierottiin, eikä selässä ollut mitään kipuja tai jäykkyyttä yli puoleen vuoteen. Sen jälkeen piti tietenkin heilauttaa ruoto taas väärään asentoon ja olin muuttanut muualle.
Akupunktio toimii useimmiten lääkkeiden asemesta, mutta semmoistakaan täällä ei ole. Niitä on terveyskeskuslääkäreissä, mutta ne eivät huutele osaamisestaan, koska osa potilaista katsoo kiinalaista lääketiedettä kieroon.
Muurahaisten erittämä happo on ollut parantajien käytössä varmaan aina. Ainakin äidinäiti puhui siitä, että Haapojan Maijan linimentti on tuhtia tavaraa. Koska isoäiti oli maanviljelijä, niin linimenttiä taisi silloin tällöin kulua.
Joku systeemi pitäisi keksiä että muurahaispesiä ei tarvitsisi hajottaa. Kai ne miettivät sitä.
Noiden selkärangan nikamien kotihoito on kuulemma ollut yksinkertainen juttu ennen. Vaivainen on mennyt maata lattialle ja lapsi on pantu kävelemään sen ruotoa pitkin ja poikin. Minulle kylän naiset suosittelivat, mutta en hirvinnyt käyttää. Olin varma että lapsen kävelyn jälkeen olisin jo halvaantunut...