Kuvataidenäyttelystä
kotiintullessa on aina virittynyt ja hyvä olo. Hyvä olo saattaa
olla ehdollistuneena minuun, koska minut on altistettu kuvataiteelle
isommassa määrin ainakin 8-vuotiaasta asti. Perheeni ei ollut
varakas, isä oli historian ja latinan vanhempi lehtori, äiti
senttasi lehtiin kulttuurijuttuja eli ei ansainnut kuin pennosia ja
kolme lasta olivat kaikki alaikäisiä.
Isä
joutui tekemään kahta työtä, päivisin opetusta koulussa ja
iltaisin kansalaisopistolla. Äiti halusi kumppanin matkoilleen
Kangasalta Tampereelle, joten se olin minä, vanhin lapsista. Olisin
mennyt mieluummin yksin, mutta kun äiti oli se pääsylippu.
Lapsuuden ja nuoruuden käyntien jälkeen tiesin sitten että menen
löytämään ne paikat jossa haluan käydä aivan yksin. Oma perhe
on saanut jossain määrin periaatteesta tinkimään, mutta aina on
ollut tilanne, jossa minä olen ollut hyötymässä kumppanista.
Se
kumppani suhisi esimerkiksi korvaani suunnilleen jokaisen teoksen
tiedot Uffizzin galleriassa Firenzessä. Se oli välttämätöntä,
koska en ollut opiskellut taidehistoriaa. Tuo toinen ihminen on.
Työhuoneesta
puuttuu nyt yksi romppu. Ei ole edes kovin kauan siitä, kun jonkun
siivouspuuskan yhteydessä näin sen. Panin sen varmaan talteen,
koska aavistin että tarvitsen sitä joskus. Se on Antti Maasalon,
kuvanveistäjän ja kaikenlaisen muun median mestarin, minulle antama
romppu joskus vuosia sitten.
Antilla on
iso oma näyttely Pohjanmaan museolla. Se on täynnä valoa ja
liikettä. Näyttely on kyllä auki vielä kauan, mutta ei ole mitään
järkeä siinä, että yrittäisin mennä ottamaan kuvia niistä
töistä, koska en ole Antti Maasalo, joka aivan varmasti tuntee
työnsä parhaiten itse. Oltiin avajaisissa viikko sitten.
En muista
sitä varmaa tallepaikkaa sille rompulle. Se ei ole kävellyt
tiehensä tietenkään, eikä kissa ole leikkinyt sillä kissaa ja
hiirtä. Siihen se levy olisi vähän liian kömpelö. Kissa tuli
sitten tuohon, koska rupesin kirjoittamaan siitä. Olen ollut
huomaavinani, että aina kun aktiivisesti ajattelen Lidia-kissaa, se
tulee tuohon tapittamaan isoilla silmillään. Se nuolaisi sormiani,
jotka ovat näppäimillä, ihana otus.
Kissan ja
minun sanaton suhde, suhteemme joka on jatkunut jo vuosia, ei ole
mitenkään telepaattinen tai muuten tieteen käsityksiä
vastaamaton. Kysymys on siitä, että Lidia on
kymmenentuhatkertaisesti (vähintään) tarkempi huomioitsija kuin
minä. Kun ajattelin kissaa, korvani ja silmäni terästäytyivät,
koska mietin missä se katti luuhaa. Että sen pitäisi olla tässä
jo. Selkäkin suoristuu ajatuksista.
Kissa
puraisi. Kohta se pitää heittää työpöydältä pois ja sillä on
vaihteeksi syytä loukkaantua. Mutta Antti Maasalon näyttely sopi
erittäin hyvin syksyyn. Joillakin ihmisillä on kirkasvalolamppu
aamiaispöydällä, minulle riittää se että kissa on vieressä ja
hyrrää ja ikkunasta näkyy tuulessa lentäviä lehtiä.
Syksyn
lehdissä on fluoresoivia värejä. Vai mikä se sana on, sellaisia
jotka hohtavat pimeässä? Ja myös kissojen silmät välähtelevät
vaikka ei olisi valoja päällä, hämärässä.
Antti
Maasalo kertoi ennen tätä näyttelyä oman näyttelyn viimeksi
vuonna 1970 Helsingin Taidehallissa. Mutta hän elää ja tekee työtä
Etelä-Pohjanmaan Järviseudulla. Koska tämä perhe on asunut siellä
myös, oli selvää että joskus tavattaisiin. Jonkun näyttelyn
avajaisissa sitten varmaan. Ehkä se oli se näyttely jossa soitti
elektronisen musiikin kokoonpano nimeltä Neum.
Paikka oli Ilmajoki tai Seinäjoki. Neumissa soittivat ainakin Esa
Kotilainen ja Otto
Romanowski, nyt avajaisissa
kuullun selityksen mukaan mukana on joskus ollut myös Erkki
Kurenniemi. Nyt musiikkia
soitti Otto Romanowski, yksin, mutta syntesisaattori voi olla
kokonainen orkesteri. Se musiikki on lisä mihin tahansa näyttelyyn,
koska on mahdollista kävellä sen (epä)tahdissa ympäri tilaa ja
antaa itsensä sulautua kuviin ja ääniin aivan yksin, omien
aistiensa viemänä, omassa tajunnassaan. En yritä selittää
näyttelyä, mutta tiedän (kokemuksesta) että liikkuvat värit ja
niille annettu muoto ovat sellaisessa suhteessa toisiinsa, että ne
uppoavat aivojen kuvamuistiin. Kuvia kannattaa käydä katsomassa
aivan itse!
Antin
töitä on ollut ympäri maailmaa suomalaisessa Dimensio-ryhmässä.
Olen sattunut myös sen ryhmän näyttelyyn/näyttelyihin siellä sun
täällä. Olen ollut tietoinen Maasalon Antin olemassaolosta ennen
kuin tapasin hänet itsensä ja huomasin että asutaan
naapuripitäjässä. Ensimmäiseksi sain ällistellä hänen taloaan,
joka jo 1980-luvulla oli sähköistetty ja lämmitetty tuuli- ja
aurinkovoimalla. Antti hymyili kun kysyin millaista on asuminen: no
jos kestät 12-13-asteen lämpötilaa sisällä niin täydellistä.
Siinä oli edelläkävijä!
Kun näen
hänen töitään jossain (niitä on eri paikkakunnilla kadunkulmissa
ja puistoissa) ja mikä hienoa, myös lasten leikkipuistoissa,
kiipeily- ja leikkivälineitä, usein tunnistan ne. Onneksi Antti Maasalon töiden kuvia
on myös netissä.
Ja onneksi niitä on paljon ulkona, puistoissa ja hienointa on että
niitä on paljon lasten leikkipuistoissa, saisi olla paljon enemmän.
Meillä on
hallitus joka leikkaa koulutuksesta kaikilta ikäryhmiltä. Yksi
leikkausten kohteista on kuitenkin ollut jo vuosia musiikki ja
kuvataide. Lapseni jo joutui maalla koulua käydessään
tilanteeseen, jossa oli valittava musiikin ja kuvataiteen välillä.
Koululautakunnalle oli itsestään selvää se, että opettaja oli
epäpätevä kummallakin osa-alueella. Sattui olemaan seminaarin
käynyt (?) opettaja, jolta puuttui tunteja.
Siksi on
hyvä että taidetta on edes jossain myös aivan tavallisen
ohikulkijan katseltavana. Ihastukseni kohde tänä syksynä on
joissakin Suomen kaupungeissa tapahtunut katutaiteen invaasio. Se
osui onnellisesti myös Vaasaan, jossa palolaitoksen torni sai hienon
kuvan katseltavaksi vaikka ihan aamulla matkallaan
pääterveysasemalla.
Nämä ovat oikeiden taitelijoiden tekemiä kuvia.
"Kommentointi on suotavaa, mutta ei pakollista" tulee silmien eteen, kun lähestyy kommenttisivua. Olenkin toiminut sen mukaan. Olen käynyt lukemassa blogiasi kommentoimatta, mutta jonkun kerran kommentoinutkin.
VastaaPoistaNyt on melkein pakko kommentoida, sillä liikut tässä tekstissäsi samoilla laitumilla missä itse elän. Kirjoitat mielenkiintoisesti, ja kun kävin Antti Maasalon kotisivulla, tuli vastaan henkilökohtaisesti tuttuja nimiä koko joukko.
Olen aina pitänyt Maasalon teoksista. Ne ovat herkkiä ja ainutlaatuisia.
Kaikki taide ainakin pitäisi olla ainutlaatuista, mutta sitä se ei aina ole.
Puhut "oikeista" taiteilijoista. Mitä mahdat sillä tarkoittaa? Ehkä tarkoitat oikeilla taiteilijoilla sellaisia tekijöitä, jotka ovat päässeet oman taidelajinsa liittoon. Niihin kun ei niin vain marssita sisään. On paljon ehtoja, jotka pitää täyttää, ennen kuin liiton ovet avautuvat.
Huomioin, että et mainitse kirjoituksessa aviopuolisoasi (en ainakaan huomannut). Hän on matrikkelitaiteilija, jolla on varmasti keskeinen merkitys elämässäsi. Eläminen taiteilijan rinnalla eroamatta on huomionarvoinen asia. Siihen täytyy olla edellytyksiä. Kaikki eivät siihen kykene. (Arvostan miestäsi, pidän hänen töistään.)
Usein kuulee kysyttävän "Onko hän matrikkelitaiteilija?" Sillä on nimittäin oma arvonsa. Jos se, että kuuluu johonkin koko maata käsittävään liittoon, on monelle arvonnousua sinänsä. Ainakin ostavan yleisön silmissä. Sellaisen, joka haluaa toimia varman päälle, taidetta kovinkaan paljon itse tuntematta. (Monet kyllä hankkivat taidetta siltä pohjalta, mikä koskettaa heitä henkilökohtaisesti.)
Tästä tuli nyt vähän omituinen kommentti, erilainen kuin tarkoitin. Ehkä tämä nyt vain sliippasi elämääni liian läheltä. Harvoin tulee tällaisia tilanteita. Tavallisesti liikun vierailla vesillä.
Liisu,
VastaaPoistatämä ei ole sisustusblogi, perheblogi eikä avioliittoblogi. Kyllä minä kirjoitan lähinnä eri elämänilmiöistä, jotka osuvat kophdalle, kulttuurielämä on niistä ehkä tärkein, mutta myös muu ympäristö. Tässä, samoin kuin edellisessä postauksessa olen puhunut kuvataiteesta ja selittänyt miksi tunnen sen. Suurin syy on tietenkin se, että olen tullut altistuneeksi kuvataiteille jo pienestä asti.
On tietenkin muitakin syitä kuin lapsuuskoti. Joskus kotikasvatus jatkuu vielä yliopistovaiheessakin. Minulla on ollut mm. erittäin hyvä kumppani selittämässä kuka on kuka Firenzen Uffizzin taidemuseossa.Mitä tulee ammattilaistaiteeseen, niin siitä on olemassa paljon erilaisia määritelmiä. Ne kuuluvat taidehistorian alueeseen. En ole taidehistorioitsija enkä siis pyri määrittelyihin. Kyllä matrikkeleistakin löytää hyvää taidetta yhtä hyvin kuin sen ulkopuoleltakin.
Perheolosuhteeni ovat asia erikseen, eikä minulla ole velvollisuutta selostaa niitä kellekään. Nämä postaukset ovat oheisajatuksia, joita syntyy aivan vain elämän keskellä.
ripsa
VastaaPoistapidän dimensio-ryhmän konstruktivisteista. varsinkin jos ne eivät pakota ajattelemaan pelkästään sitä tekniikkaa, vaan auttavat meditoimaan irti ympäröivästä tehokkuuden ilmapiiristä.
viimeksi näin jonkun naispuolisen dimensionistin, jonka töissä oli kierteisiä viuhkoja ja värikartat leijuivat avaruudessa. tuli mieleen albersin maalauksista tuttu sisäkkäisten neliöiden sarja.
jos olisin oikein rikas, hankkisin valtaisan olohuoneen yhteen kulmaan meditatiivisen hiekkatyön osmo valtoselta. siis sellaisen hiekkapiirtäjän, joka on sukua meren hiekkapohjan ikuisille kuvioille ja aaltojen sykkeelle.
samassa tilassa vois olla myös annikki luukelan valoteos ja se leon heureka-työ.
meri
Meri,
VastaaPoistaDimensio-ryhmän muistaakseni esitteli minulle joskus 60-luvun alkupuolella meidän Jaska. Muistan että jossain Hesan näyttelyssä (on mahtanut olla Dimension aivan alkuaikaa) oli joidenkin jäsenten näyttely, enkä nyt muista missä, mutta muistan tuijottaneeni Valtosen hiekkapiirrintä pienen ikuisuuden ajan. Jaska opiskeli Taideteollisessa silloin, se porukkahan oli suunnilleen meidän ikäisiä! Ehkä vähän vanhempia kummiski.
Muistan siitä näyttelystä semmoisen että jollekulle taiteilijalle sanoin, että minusta ryhmä voisi ruveta tuottamaan aurinkokelloja. Kun muuten kellot ovat aina väärässä, siis nää mekaaniset.
Luukelan olen jossain tavannutkin, se teki johonkin performanssiin tai pieneen näytelmään valot täällä Pohjanmaalla. Sitä se Luukela silloin päivitteli, että kun oli ollut residenssissä Bergenissä, että mahtuuko maailmaan oikeasti niin paljon kalan hajua. Ja onko mahdollista että koko ajan sataa.
On mahtanut olla 1980-lukua, kun täälläkin sentäs vielä tapahtui jotain. Meidän Leon Heureka-juttua ei varmaan saa enää yksityisomistukseen (!) (valtion, yksityisomistuksen ja taiteen alkuperä...).
Otto Romanowskin musisointia oli hirveän kivaa kuunnella taas. Ajattelin jotain tapaamista Eirassa samaten 60-luvulla, tunsin kaverin joka asui samassa kämpässä kuin Kurenniemi ja istuin kuuntelemassa silmät ympyriäisenä sitä, että musiikkia voi tehdä semmosella koneella. Ylipäänsä tekemisellä ei ollut sitten enää teknisesti mitään rajoja, kunhan päässä vain oli virtaa, jotenkin niin.
Maasalon töissä tuntuu semmoinen jatkuva intensiivinen tutkiminen. Sillä lailla on vieläkin pöllämystynyt olo, että kuinka valtavasti on mahdollisia väri/valo -yhdistelmiä, ja kun siihen vielä lisää veistoksellisen raamin! Ilman muuta sinne pitää lähteä katsomaan ne duunit vielä uudestaan.
ripsa
VastaaPoistakuukkeloin sen kleinin pullon, ja löysin aivan ihanan luonnehdinnan siitä. se on kirjoittanut lempparini, nimimerkki mummo muu kemppisen kommenttilaatikkoon vuonna 2008.
"Heurekan puistossa on tuommoinen Möbiuskin, mutta paljon paremmin muistan sieltä "Kleinin pullon". Se oli semmoinen teräslangasta hitsattu hökötys, jonka "sisään" saattoi kyllä mennä ryömimään, mutta pian huomasikin, että sen sisä- ja ulkopinta olivatkin sama asia. Yksi parivuotias ryömi sinne jonnekin ja sai äkillisen ahdistuskohtauksen eikä rohjennut tai osannut tulla pois. Niin möngin minä perässä, otin pennun syliini ja etenin siellä teräslankojen välissä niin. Olo ei ollut laaja, pikemmin hiukan kafkautunut. En ollut yhtään varma, että osaan sieltä enää pois. Metallilankaa oli kuulemma monta sataa metriä siinä ympärilläni.
Kieltämättä lukiessa tulee joskus samanlainen olo."
meri
Meri,
VastaaPoistaoivoioi, Mummo muu oli kiva bloggari! Ajatella, siitäkin on aikaa kun se kirjoitti. Niin ja sit se Kafkaesque!
Minä en olisi mistään hinnasta ryöminyt moiseen pulloon sisään. Muistan vieläkin elävästi, että arvelutti aivan hirveästi mennä sen Niki Phallen Hon-veistoksen sisään, silloin joskus 60-luvulla.
Niinkus arvaat, Tukholmassa kiersi huhu, että Hon sulkee jalkansa, eikä veistoksesta sitten enää pääse ulos! Mutta sitten siellä Moderna Museetissa ihmiset näyttivät rauhallisilta ja tyytyväisiltä ja niitä tuli ulos suunnilleen sama määrä kuin meni sisään siitä polvien välistä.
Mulla oli työkaveri siinä mukana ja se yritti kiskoa minua jo pois. Sisuunnuin ja kiskoin sen kaveri mukaan ja menin kuin meninkin sisään. Siellä oli tosihämärää.
ripsa
VastaaPoistaoletko jo lukenut inkeri koskisen villi suomen historia -kirjan? kävin sen juuri ostamassa, ja kun tulin kotiin, huomasin hurmeen juhan kolumnin asiasta:
"On ollut hämmentävää seurata, miten kaikenkarvaiset summamutikkalaiset ja kokemustomppelit ovat alkaneet aukoa netissä typeriä, pahanhajuisia suitaan ja hyökätä tieteellistä tutkimusta vastaan.
Heille suosittelen taustamusiikiksi Esa Pakarisen Hölmölän häitä ja vapaa-ajan asuksi pakkopaitaa. Itse puolestani jatkan kahden tieteenfilosofisen uutuuskirjan tiivistä opiskelua.
Inkeri Koskisen Villi Suomen historia esittelee purevasti kotimaisen näennäistieteen ja huuhaan sankareita, ja Tiina Sarjan Kuka oikein tietää valottaa tiedejärjestelmän toiminnan mekanismeja tarkasti ja kiinnostavasti.
Välttämätöntä syysluettavaa kaikille typeryyden vihollisille."
näillä eväillä koskisen kirjan pariin! terveisiä tuolle kuvan kissalle!
meri
Meri!
VastaaPoistaJoo, tää Koskinen on hieno! Just lopetin sen ja mietin mitä siitä sanois. Hirveesti kirjassa on ollut työtä, semmosta tavallista miten se sanotaan suomeks, footwork.
Hyvä että tommonen esitys on julkaistu.
Lidia-kissa on jossain tän lukaalin hämärässä nurkassa katselemassa unia. Kerron terveises!