Nukkuminen on ollut vähän kehnoa.
Jännittynyttä valvetta pilkkovat painajaiset, joissa olen
viimeinkin käsittänyt vuosikymmeniä riivanneen eksistentiaalisen
ongelman.
Se koskee tietysti ihmisten
perinpohjaista erilaisuutta. Siinä on myös ydin kysymykseen
pahuudesta. Se elää ja voi hyvin. Minä voin huonosti, koska
jouduin sen runnomaksi. Se ei aina tapa ja usein olen kuullut
kertomuksia siitä, että pahalle riittää että se onnistuu
kiduttamaan toisia olioita. Pahalle kelpaa kuka tahansa uhri, paha on
kaikkiruokainen.
Oikeastaan kaikki alkoi siitä, että
yritin saada opiskelijoiden asuntosäätiön toimiston ymmärtämään,
jos suuressa korttelissa päästetään töhrijöitä, juoppoja ja
jotain vielä pahempaa valloilleen, niin se laajenee ja pilaa koko
paikan. Vakiovastaus on niin peräti turvallinen: miten on
mahdollista että emme ole kuulleet valituksia keltään muulta.
Minulle se ei tietenkään ole turvallinen vastaus, koska minä
joudun asumaan täällä, toisin kuin toimiston täti.
Tädit ottavat väitteitä esittäessään
terävän katseen käyttöönsä. Olen sitäkin ajatellut monta
kertaa, että miten ne sen tekevät. Sitten olen päätellyt että se
on varmaan tulosta lapsuudenaikaisesta opista. Jos teet jotain pahaa,
niin napita isoja ihmisiä suoraan silmiin ja hyvin tosissasi ja
kerro kuka on jättänyt sahanterän, puun, suojaamattoman
sähkökaapelin, vihaisen koiran tai muun sellaisen lähelle
pikkusiskoa ja/tai -veljeä, niin että mitä todennäköisimmin ne
satuttavat itsensä! Pikkusiskon/-veljen kuoleman jälkeen saat
vanhempien jakamattoman huomion.
Aikuisten mielestä täti, siis silloin
nuorena, on vastuussa, mutta osaat vakuuttaa heidät siitä että
joku muu on tehnyt kaiken. Täti oppii ensin sanomaan että ei ole
nähnyt mitään, ei kuullut mitään eikä sanonut mitään. Sitten
hän oppii kertomaan roskisten heittelijöistä, että hehän ovat
aikuisia ihmisiä, he siis ovat vastuussa teoistaan. Täti hymyilee
tässä kohdin, koska tietää että osoitteessa 25 asuvan nimi on
hänen takanaan, eikä minulla ole mitään mahdollisuutta päästä
selville pahantekijän identiteetistä. Jolle voisin yrittää ehkä
tehdä jotain, vaikka se olisi hyvin vaikeaa, varsinkin aivan yksin.
Olen ymmärtänyt että lähinnä on
kyse varhain puhkeavasta alkoholismista, jolle ei voi tehdä mitään,
koska se on geneettistä. Tai mahdollisesti ADHD-syndroomasta, ellei
se ole rock-yhtye. Mahdollisuuksia on tässä ajassa vaikka kuinka
paljon, koska kellään, siis kerta kaikkiaan ei yhdelläkään
sielulla, ole vastuuta mistään. Ei edes omasta itsestään.
Olen nähnyt tällaisia kuvia
slummeista muissa maissa. Suomessa vastuuttomuus on suhteellisen uusi
ilmiö, koska vasta noin 60 vuotta sitten maa ylipäänsä pääsi
siitä uhasta, että se se miehitetään ja silloin vastuussa ei ole
kukaan näillä siihen saakka kahdella kielellä vaikenevasta
kansasta.
Siitä ei ehkä voi enää puhua
mitään, että yksi syy tilanteen toivottomuuteen on vaikenemisen
kulttuuri. Jos tädit ovatkin hyviä puhujia, niin heidän puheensa
ei ole tarkoitettu muuttamaan vallitsevia olosuhteita, vaan
mahdollisesti jonkin verran paikkaamaan sotkua, joka on syntynyt, ei
heidän syystään, vaan syyttään. Syyttömyys johtuu
vastuuttomuudesta.
Joskus 15 vuotta sitten yritin saada
tänne poliiseja päivystämään, että nuorisojengejä ei syntyisi
paikkoja vahingoittamaan. Siihen ei ole tietenkään koskaan ollut
resursseja. Korttelin on myös pysyttävä avoimena (vrt. Roberto
Rossellini: Citta Aperta) jo arkkitehtuurin nimessä,
vaikka siinä väittämässä on vielä vähemmän johdonmukaisuutta
kuin kaikessa muussa tädin suoltamassa tekstissä.
On tottakai aivan selvää että
sukupuoli ja sukupolvet ratkaisevat. Olen kuullut että tämän
korttelin on piirtänyt arkkitehti ja ympäristön suunnitellut
puutarhuri. Keväällä on niin, että aina joku puut tai pensas
kukkivat, portaittain. Ja vielä pitkälle syksyyn punaiset ruusut.
Ensimmäiseksi huomasin että
poikalaumat systemaattisesti hävittivät istutuksia. Asia oli aika
yksinkertainen: jäljitin johtajayksilöt, siis nuoret alfat,
koteihinsa ja vanhemmat saivat varoituksen. Johtajatäti oli tässä
selkä seinää vasten, koska minulla olivat nimet.
Olen tietoinen siitä että yhden
lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylä. Nyt kylältä on otettu pois
kasvatusvastuu ja se on sälytetty yhden tai kahden aikuisen
niskoille. He eivät riitä, eivät varsinkaan silloin jos eivät ole
maahanmuuttajia, joilla sentään ne kylät eli suuret perheet vielä
ovat. Ongelman ydin on tämän maan kasvatuksen puutteessa. Sitä ei
halua/kykene antamaan enää kukaan.
Vanhemmilla, esimerkiksi niillä
poliiseilla, on sitten omat ongelmansa nokkimajärjestyksessä.
Valtionhallintoa on supistettava, ja jokainen yrittää kiusata
hengiltä niin monta muuta poliisia, että jäljelle jääneistä
työpaikoista ei enää jää moni kilpailemaan. Vaihtoehtoisesti
esimerkiksi kelpaa esimerkiksi sairaala tai terveyskeskus. Välillä
näissä instituutioissa joku keksii viemään rahaa hankinnoista.
Hankintoja ei pidä jättää poliisitoimen tai sairaalapiirin
omaisuudeksi, koska poliisi ei ole tietenkään kypsä vielä
vankilaan, eikä hankintapäällikkö ole saanut vasta kuin yhden
infarktin. Rikokset kyllä on varmaankin tehty ja jokainen alueella
asuvat joutuu ne maksamaan.
Sairaus on levinnyt jo kaikkialle. En
välitä miettiä enää sitä, miten tämän maan käy sitten kun
seuraava sota tulee ja joku tahtoo valloittaa maan. Ensinnäkään en
ymmärrä ollenkaan, miksi kukaan tahtoisi valloittaa tätä maata.
Toiseksi, jos tämä jollekin kelpaa, niin pitäkööt. Kaikki on jo
pilattu.
Auto ajoi päälleni suojatiellä, joka
oli pyörätien jatke, ja sain niskaani muutaman näistä virkavallan
valioyksilöistä. Kun sanoin että mielestäni kyse on
laillisuudesta (Jaakko Ilkka: Laki ennen mua syntynyt/ myös
jälkeneni jää. Nuijasota)
puhelin meni mykäksi ja siinä se oli. Siinä on virkavallan ehdoton
raja: laillisuus ei ole jokamiehen tai -naisen omaisuutta.
Minä tulin nuhdelluksi sen lisäksi,
että olen edelleen fyysisesti kipeä. Tässä kohden on oltava
tarkka: mielialaa säätelee mm. käpylisäke ja pikkuaivot, joissa
tapahtuu kemiallista ja elektronista solujen välistä tiedonvaihtoa.
Oikea tieto, siis vääryys jonka kohteeksi jouduin, prosessoi
masennuksen, jota lisää päivittäin vaihtuva ilmanpaine.
Jännittynyttä valvetilaa katkovat
painajaiset, joissa selviää viimeinkin minkälaisesta lätäkköjen
ja pienten lampien pohjalimasta ruskeapaidat nousivat kadulle
riehumaan ja kivittämään kaupungin näyteikkunoita. Yritän
puhumalla saamaan kylän ihmisiä Baijerin ylängöllä nousemaan
vastarintaan mutavyöryä vastaan (vrt. Max Frisch: Ihminen
ilmestyy holoseeniin), mutta uni päättyy saappaiden ääneen.
Melkein, mutta yhden kohtauksen saan vielä aikaiseksi:
Näen kuinka yksi mies panee merkille
piilopaikkani. En pääse siitä eteen- enkä taaksepäin. Hänen
silmälasinsa välähtävät tietävästi. Olen taas se 11-12-vuotias
anorektikko niin kuin aina ennenkin. Nähtävästi muuttuminen on
vaikeaa vaikka asia olisi kuinka oikea. Jos sitä kysytään niin ei,
en ole kiinnostunut lihomaan kenenkään tädin mittoihin.
Perheen, kylien ja sukupolvien
välisestä sotkusta enemmän
täällä.
Toivon että kaikki nukkuvat rauhallista unta hyvät teot pehmeänä
pieluksena päänsä alla!