Tuli juuri uusi Kaltio, Oulussa
ilmestyvä kulttuurilehti. Pidän siitä sen vuoksi että se on niin
perinpohjin monikulttuurinen lehti. Sitten siinä on tuo pohjoinen
ulottuvuus, jota en tunne.
Nyt luen Pasi Pikkupeuran
pitempää juttua Valkea täplä, joka kertoo Kuolan niemimaan
saamelaisista ja heidän häviämisestään. Stalin on alun
perin ollut asialla tietenkin. Sitä on vaikea olla ajattelematta. En
pidä siitä että saamelaiset jäävät sivulauseeksi ja vain sen
vuoksi että heitä on niin vähän. Kansanedustajat eivät antaneet
kunnollista selitystä siihen, miksi yhden kansan oikeuksia ei
vieläkään voitu panna toimeen. Saamelaiset ovat siis kansa joka
asuu muun muassa Suomen alueella.
Olin viime viikonlopulla reissussa,
pari päivää Tampereella. Entisestä opiskelukaupungista alkaa
tulla eksoottinen. Olin yötä Pispalan takana, näin paikkoja joissa
en ole käynyt vuosikymmeniin. Kuulin uutisen että Hämeenkadusta
tulisi kävelykatu. Jos niin käy, niin tamperelaiset saavat olla
onnellisia, heidän ei tarvitse aivan yhtä paljon kärsiä
kevätpölystä kuin meidän täytyy. Täällä kun autoilla on
melkein ihmisoikeudet.
Muistin yhden varhaisen aamun
kaukaisena kevätpäivänä kun kävelin alas Pispalasta tyhjää
katua. Olin ollut yökylässä ystävän luona hellahuoneessa, vaikka
olisi yhtä hyvin voinut olla Amurissa tai Tammelassa. Kun lähdin
tulemaan harjua alas edelleni lähti juoksemaan jostakin ilmestynyt
rusakko, joka juoksi siksakkia edelleni melkein Mustalahden satamalle
asti. Sitten se ilmeisesti sai vainun syötävästä ruohosta, koska
paineli pensaisiin siitä.
Omituinen yöllinen kohtaaminen ei
tietenkään ollut sattuma vaan välttämättömyys. Tampere oli
ensimmäinen isompi kaupunki jossa olen asunut, ja rusakon tapaaminen
oli sykähdyttävä asia. Maalla isoäidin luona rusakoista olisin
puhunut vain tulppaaninsipuleiden tuhoajina. Siinäkin oli erilaista
ilmaa. Serkku väitti että sipulit söi mäyrä.
Joka tapauksessa elämää Suomessa on
kaupungeissakin. Politiikkaa on tullut sekä radiosta että
televisiosta viikon verran. Ennen vaaleja eduskunta päätti olla
allekirjoittamatta edelleenkään saamelaisten oikeuksia maahan,
kieleen ja kulttuuriin – mutta kun YK:n alkuperäisväestön
määritelmien mukaan sillä väestöllä on oltava oikeus omaan
maahan, niin päätöstä ei voida tehdä. Kun alkuperäiskansojen oikeuksien ratifioinnissa pitää hyväksyä koko määritelmä.
Pikkupeuran pitkässä artikkelissa
kerrotaan että Suomen Talvisodan jälkeen propagoitiin Kuolan
liittämisestä Suomeen. Professori Jalmari Jaakkola näkyy
olleen asialla jo 1941. Artikkelista selviää että ihmiset ja
elinkeinot ovat mennyttä. Tätä lukiessa tuntuu käsittämättömältä
että venäläisten hävitystyö on ollut niin täydellinen.
Kun tässä asun Unescon
maailmanperintöalueen laidalla, niin omituisin tieto on se, että
Kuolan saamelaisalueelle on perustettu Unescon suojelema
luonnonpuisto. Täältä olisi Kuolan saamelaisten maille pitkä
matka, kulttuurisesti se on todennäköisesti liian pitkä. Eikä
sinne olisi asiaa muutenkaan, kun ei osaa venäjää, ei osaisi
kulkea. En tiedä mitä tätä juttua lukiessa voisi sanoa. Olisiko
saamelaisväestö ollut onnellisempi Suomen valtion alaisuudessa?
On minulla muutakin aktuaalista
surtavaa. Viron kalasääskipesät ovat taas netissä nähtävillä,
täällä
ja myös maan toisella
reunalla, ja sitä myötä olen aloittanut uudestaan sen pohtimisen,
miksi sääksien pitää muuttaa ja aivan yksin, kun siitä seuraa
ongelmia. Kun linnut ovat hädissään, hätä tarttuu helposti
ihmiseenkin.
Sääkset niin kuin ihmisetkin elävät
mielellään saman kumppanin kanssa, mutta ne eroavat
talvehtimismatkoillaan eikä ole takuuta siitä, pääsevätkö
kumppanitkin takaisin. Aivan niin kuin evoluutio olisi loppunut
kesken näiden hienojen lintujen kanssa. Ne näyttävät
egyptiläisten hautamaalausten Horus-jumalalinnuilta. Jokainen
sääksi, jota olen tarkkaillut on ollut erilainen persoonallisuus.
Niillä on selvästi omat luonteensa. Mutta sillä ei taida olla
mitään tekemistä evoluution kanssa, koska meissä kaikissa on
variaatioita.
On kai sentään mahdotonta, että
sääksillä olisi kulttuurievoluutiota? Eihän se toimi edes
ihmisten suhteen. Muuten säälimätön terrori pieniä eläjiä
kohtaan olisi loppunut jo aikaa sitten. Miksi maailman saamelaisilla
ei vieläkään ole omaa valtiota ja määräysvaltaa omiin
asioihinsa?
Kevät etenee. Ei taida auttaa kuin
toivoa kaiken kuitenkin muuttuvan paremmaksi. Sääksistä joku pari
aina onnistuu kasvattamaan muutaman poikasen. Ihmisille soisi omia
pesiään samalla lailla, että voivat olla rauhassa keskenään
ihmisiä. Kuolasta etelään Karjalassa on vielä kielipesiä, joissa
ihmiset voivat oppia karjalaa. Suurin osa pesissä käyvistä on
lapsia. Olisi hyvä niille ihmisille, ja meille myös, että
Kalevalan kielestä jotain säilyisi. Siellä on alue jonka nimi on
Kalevalan piiri.
Ei säilyttämisessä ole kyse
nostalgiasta vaan siitä, että ilman juuri sellaista
konservatiivisuutta olisi paljon vaikeampi muistaa. Omat juuret ovat
tärkeitä ja lähisuvulle tietenkin yhtä lailla. Lähisuku
vaikuttaa meihinkin.
Suomenkieleni on niin huono että pyydän anteeksi että kirjoitan vaihteeksi tässä englanniksi...
VastaaPoistaThe Sami people as well as many indigineous people around the world have suffered from expanding nations eveywhere such as in the Americas, Australia, New Zealand. I have had a particular interest in the Sami who are Finno-Ugrics, and have blogged a bit about them over the years. It is unfair and sad the Sami in Finnish Lapland still have not been recognized as a nation with their own lands and government such as in Norway.
Did you know that Alaska invited reindeer herders from the Arctic regions of Europe and Russia to come with their reindeer and teach herding to the Inuit? Many of them stayed. There are several related blogs about it that I have followed. This one is quite new to me and may be of interest: http://reindeerherding.org/
Marja-Leena!
VastaaPoistaThank you! I knew you would know something about the subject. I have heard the tone you're using about Canadian indigenous people. I knew that you would understand.
Now, what you tell there, that's real news. And it's really great that people have started to help each other's out. Just today there was an article about our last government's turn around on ratifying the UN clausul about the rights of each country's first inhabitants.
I got to tell about that site of yours to Kaltio people, the magazine, where the long article was. Finnish Sami are protesting, and the situation is absolutely unforgivable, as you know. Of course, Russia has not done anything, just the contrary, tried to stop their existence, but Finland should not follow that example. But I'm afraid that the situation is not looking good.
The writer Pikkupeura is a poet, a translator and writer in general, who is fluent in Sami, Finnish and Russian. You would like him, I'm sure.
Thank you, Ripsa, for your supportive reply. I forgot to say that those first reindeer herders that went to Alaska went in the late 1800s to early 1900s. Baiki.org used to publish a magazine in the US about these people and they still have many of the articles online if you are interested.
VastaaPoistaMy heart with those Sami as they protest for their rights.
And I do wish I could read Pikkupeura's work! I found only a Facebook link to him but am not into FB. There is so much Finnish literature that I miss out on living on the other side of the world. I know, I complain about that all the time :-) I'm grateful for blogs, like yours, and online sites to keep me somewhat informed!
VastaaPoistaMarja-Leena,
VastaaPoistaKilt doesn't appear to be in Net. And Pasi Pikkupeura's knowledge is here directed to Kuola Peninsula situation. It's worse there of course.
Here's a book: Allemann, Lukas: The Sami of Kola Peninsula. About the life of an ethnic minority in the Soviet Union. As this is in the time of the so called socialist regime, it has to do with Stalin purges. Nightmares, that is.
I see if I can produce you with some kinda bibliography. Our Leo is for some reason looking into Sami linguistics, so he has followed it in Oulu University Sami studies center. You might find something there too.
There was just yesterday an article in Helsingin Sanomat about Finnish state and it's recent negative attitude to actual Sami people. It seems like the government was listening only Finnish people up in Lapland. That Sami people was not non-partisan! Can you imagine! How could you be non-partisan in your own matter, identity and all?